- 5/10/19
- 95,313
- 79
جواب قلمرو زبانی صفحه 34 فارسی هفتم, جواب صفحه 34 فارسی هفتم فنی حرفه ای , جواب صفحه 34 فارسی هفتم هنرستان , جواب صفحه 34 فارسی هفتم تجربی , جواب صفحه 34 فارسی هفتم حسابداری , جواب صفحه 34 فارسی هفتم ریاضی , جواب صفحه 34 فارسی هفتم انسانی ,
برای دیدن جواب همه ی درس هات کافیه فقط در گوگل بنویسی : جواب صفحه 34 فارسی دهم همیار خاص ، با نوشتن همیارخاص در انتهای جمله ت زودتر به جواب میرسی و میتونی همه ی درس هاتو همینطوری جستجو کنی
قلمرو زبانی (صفحهٔ 34 کتاب درسی)
1- مترادف و متضاد واژۀ «رفیع» را از متن درس بیابید.
واژهٔ مترادف: بلند / واژهٔ متضاد: حضیض
2- از متن درس، برای هر یک از نمودارهای زیر، یک گروه اسمی بیابید و در نمودار قرار دهید.
هسته ←← اسم ←← ................
وابسته ←← صفت ←← .............
وابسته ←← مضافالیه ←← ...............
قلمرو ادبی (صفحهٔ 34 کتاب درسی)
1- دو نمونه از کاربرد «تشخیص» را مشخّص کنید.
مرگت چنان زندگی را به سخره گرفت / از گودال بپرس / درختان قیام کردهاند
2- شعر «پاسداری از حقیقت» را از این دید بررسی کنید.
این شعر در قالب سپید سروده شده است، یکی این که وزن عروضی ندارد. دیگری این که، هرجا ضرورت شاعری اقتضا کند، قافیه ذکر میشود؛ قافیه و ردیف در آن اختیاری است / طول مصراعها برابر نیست / شعر منثور هم به آن میگویند
3- در کدام قسمت از متن درس «حُسن تعلیل» به کار رفته است؟ دلیل خود را بنویسید.
درختان را دوست میدارم که به احترام تو قیام کردهاند. شاعر بر پا ایستادن درختان را به خاطر احترام امام حسین (ع) میداند.
[ توجه : فارسی دهم برای کلیه رشته ها مشترک است ]
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
برای دیدن جواب همه ی درس هات کافیه فقط در گوگل بنویسی : جواب صفحه 34 فارسی دهم همیار خاص ، با نوشتن همیارخاص در انتهای جمله ت زودتر به جواب میرسی و میتونی همه ی درس هاتو همینطوری جستجو کنی
جواب صفحه 34 فارسی دهم
سلام دوست خوبم، شما در حال مشاهده پاسخ صفحه 34 فارسی دهم ، در سایت بزرگ همیار خاص هستید. اسم همیار خاص تو ذهنت بمونه--------------------------------
قلمرو زبانی (صفحهٔ 34 کتاب درسی)
1- مترادف و متضاد واژۀ «رفیع» را از متن درس بیابید.
واژهٔ مترادف: بلند / واژهٔ متضاد: حضیض
2- از متن درس، برای هر یک از نمودارهای زیر، یک گروه اسمی بیابید و در نمودار قرار دهید.
هسته ←← اسم ←← ................
وابسته ←← صفت ←← .............
وابسته ←← مضافالیه ←← ...............
قلمرو ادبی (صفحهٔ 34 کتاب درسی)
1- دو نمونه از کاربرد «تشخیص» را مشخّص کنید.
مرگت چنان زندگی را به سخره گرفت / از گودال بپرس / درختان قیام کردهاند
شعر سپید، گونهای از شعر معاصر است که آهنگ دارد امّا وزن عروضی ندارد و جای قافیهها در آن مشخّص نیست.
2- شعر «پاسداری از حقیقت» را از این دید بررسی کنید.
این شعر در قالب سپید سروده شده است، یکی این که وزن عروضی ندارد. دیگری این که، هرجا ضرورت شاعری اقتضا کند، قافیه ذکر میشود؛ قافیه و ردیف در آن اختیاری است / طول مصراعها برابر نیست / شعر منثور هم به آن میگویند
به بیت زیر توجّه کنید:
بید مجنون در تمام عمر، سر بالا نکرد
حاصل بیحاصلی نبود جز شرمندگی
صائب
در این بیت، شاعر برای شکل ظاهری و آویزان بودن شاخهها و برگهای درخت بید، علتّی شاعرانه امّا غیرواقعی آورده است و آن، سرافکندگی بید، به سبب بیحاصل بودن است.
وقتی شاعر یا نویسنده، دلیلی غیرواقعی امّا ادبی برای موضوعی بیان کند؛ آن چنان که ذهن مخاطب آن را بپذیرد، آرایۀ «حُسن تعلیل» پدید میآید. حُسن تعلیل، در لغت، به معنای دلیل و برهان نیکو آوردن است. اگرچه این دلیل و برهان، واقعی، علمی یا عقلی نیست امّا مخاطب آن را از علتّ اصلی دلپذیرتر مییابد.
- به نمونههای دیگر توجّه کنید:
چو سرو از راستی بَرزد عَلَم را
ندید اندر جهان تاراج غم را
نظامی
هنگام سپیده دم خروس سحری
دانی ز چه رو همی کند نوحه گری؟
یعنی که نمودند در آیینۀ صبح
از عمر شبی گذشت و تو بیخبری
خیام
3- در کدام قسمت از متن درس «حُسن تعلیل» به کار رفته است؟ دلیل خود را بنویسید.
درختان را دوست میدارم که به احترام تو قیام کردهاند. شاعر بر پا ایستادن درختان را به خاطر احترام امام حسین (ع) میداند.
-----------------------------
::: با انتشار این صفحه در تلگرام و واتساپ و... به دوستان خود کمک کنید :::
-----------------------------
توجه
::: با انتشار این صفحه در تلگرام و واتساپ و... به دوستان خود کمک کنید :::
-----------------------------
توجه
میتوانید پاسخ صفحات دیگر فارسی دهم را از اینجا ببینید
-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-