جواب صفحه 15 فارسی دهم ⭐️ جدیدترین پاسخ

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,313
79
جواب قلمرو ادبی صفحه 15 فارسی دهم, جواب صفحه 15 فارسی دهم فنی حرفه ای , جواب صفحه 15 فارسی دهم هنرستان , جواب صفحه 15 فارسی دهم تجربی , جواب صفحه 15 فارسی دهم حسابداری , جواب صفحه 15 فارسی دهم ریاضی , جواب صفحه 15 فارسی دهم انسانی ,

[ توجه : فارسی دهم برای کلیه رشته ها مشترک است ]

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

جواب-صفحه-15-فارسی-دهم.jpg

برای دیدن جواب همه ی درس هات کافیه فقط در گوگل بنویسی : جواب صفحه 15 فارسی دهم همیار خاص ، با نوشتن همیارخاص در انتهای جمله ت زودتر به جواب میرسی و میتونی همه ی درس هاتو همینطوری جستجو کنی

جواب صفحه 15 فارسی دهم​

سلام دوست خوبم، شما در حال مشاهده پاسخ صفحه 15 فارسی دهم ، در سایت بزرگ همیار خاص هستید. اسم همیار خاص تو ذهنت بمونه

--------------------------------

قلمرو زبانی (صفحهٔ 15 کتاب درسی)

1- معنای واژه‌های مشخّص شده را با معادل امروزی آنها مقایسه کنید.

در بُنِ این پردۀ نیلوفری
کیست کند با چو منی همسری؟
واژه «همسری» در گذشته به معنای «برابری» بوده اما امروزه به معنای «زوج» (شوهر یا زن) است.

راست به مانند یکی زلزله
داده تنش بر تن ساحل، یَله
واژه «راست» نیز در گذشته به معنای «درست» بوده اما کاربرد امروزی آن در معنای «مستقیم» و«خط راست» است.

2- بیت زیر را براساس ترتیب اجزای جمله در زبان فارسی، مرتّب کنید و نام اجزای آن را مشخّص نمایید.

گشت یکی چشمه ز سنگی جدا
غُلغله زن، چهره نما، تیز پا

یکی چشمه، (نهاد) غلغله زن (قید) و چهره‌ نما و تیز پا ز سنگی جدا (مسند) گشت. (فعل اسنادی)

قلمرو ادبی (صفحهٔ 15 کتاب درسی)


1- هر یک از بیت‌های زیر را از نظر آرایه‌های ادبی بررسی کنید.
چون بگشایم ز سر مو، شِکَن
ماه ببیند رخ خود را به من

تشخیص (ماه ببیند) - مراعات‌نظیر (مو، رخ، سر) - تناسب (مو و شکن)

گه به دهان، بر زده کف چون صدف
گاه چو تیری که رود بر هدف
تشبیه (در هر دو مصراع) - تشخیص (دهان چشمه) - کنایه (تیر بر هدف رفتن کنایه از مستقیم و با سرعت) - جناس ناهمسان (صدف و هدف) - تناسب (تیر و هدف)

2- با توجّه به شعر نیما، «چشمه نماد» چه کسانی است؟ چشمه، نمایندهٔ افراد ضعیف و ناتوان، امّا پرهیاهو و مغرور و خودشیفته است.

آمیختن دو یا چند حس، در کلام را «حس آمیزی» می‌گویند؛ مانند: «از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر» ؛ به جای «شنیدن سخن» ، «دیدن سخن» آمده است.

3- نمونه‌ای کاربرد این آرایۀ ادبی را در سرودۀ نیما بیابید.
شیرین سخنی (به دلیل آمیختگی دو حس چشایی و شنیداری) شاعر به جای شنیدن سخن از چشیدن سخن استفاده کرده است.
هر واژه امکان دارد در معنای حقیقی و یا معنای غیر حقیقی به کار رود. به معنای حقیقی واژه، «حقیقت» و به معنای غیر حقیقی آن، «مجاز» می‌گویند. «حقیقت»، اوّلین و رایج‌ترین معنایی است که از یک واژه به ذهن می‌رسد. «مجاز»، به کار رفتن واژه‌ای است در معنی غیر حقیقی؛ به شرط آنکه میان معنای حقیقی و معنای غیر حقیقی واژه، ارتباط و پیوندی برقرار باشد؛ مثال:
پشت دیوار آنچه گویی، هوش دار
تا نباشد در پسِ دیوار، گوش
سعدی
همان طور که می دانید، «گوش» اندام شنوایی است و در این معنا، «حقیقت» است و نمی‌تواند در پسِ دیوار بیاید؛ شاعر در بیت اوّل، به مفهوم مجازی «گوش ،»یعنی؛ «انسانِ سخن چین» تأکید دارد. اکنون به بیت دوم توجّه نمایید.
ما را سرِ باغ و بوستان نیست
هرجا که تویی تفرّج آن‌جاست
سعدی
عالَم از شور و شر عشق خبر هیچ نداشت
فتنه‌انگیز جهان نرگس جادوی تو بود
حافظ
در بیت اوّل، واژۀ «سر» در مفهوم مجازی «قصد و اندیشه» به کار رفته است. «سر» محل و جایگاه «اندیشه» است.
در بیت دوم، مقصود شاعر از واژۀ «نرگس»، معنایی غیر حقیقی، یعنی «چشم» است. آنچه که «گل نرگس» و «چشم» را به هم می‌پیوندد و اجازه می‌دهد تا یکی به جای دیگری به کار رود، «شباهت» میان آن دو است.

4- در شعر این درس دو نمونه مَجاز بیابید و مفهوم هر یک را بنویسید.

-----------------------------

::: با انتشار این صفحه در تلگرام و واتساپ و... به دوستان خود کمک کنید :::

-----------------------------
توجه

میتوانید پاسخ صفحات دیگر فارسی دهم را از اینجا ببینید

-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-
 
آخرین ویرایش:

آمار انجمن

موضوع ها
48,736
ارسال ها
56,204
کاربران
3,433
جدیدترین کاربران
مونا آقامالی
عقب
بالا