- 5/10/19
- 95,287
- 79
جواب درس دوازدهم 12 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, جواب صفحه 106 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, قلمرو ادبی صفحه 106 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی , جواب قلمرو ادبی صفحه 106 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, صفحه 106 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی صفحه 106 , گام به گام فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی,فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی صفحه 106 با جواب ,
برای دیدن جواب همه ی درس هات کافیه فقط در گوگل بنویسی : جواب صفحه 115 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی همیارخاص ، با نوشتن همیارخاص در انتهای جمله ت زودتر به جواب میرسی و میتونی همه ی درس هاتو همینطوری جستجو کنی، مثل نگارش ، عربی ، ریاضی و...
متضادّ واژههای مشخصّ شده را در متن ردس بیابید.
- باید به داوری بنشینیم / شوق رقابتی است / در بین واژهها و عبارتها / و هر کدام میخواهند معنای صلح (جنگ) را مرادف اوّل باشند.
(طاهره صفّار زاده)
با اهل فنا دارد هرکس سر یکرنگی
باید که به رنگ شمع از رفتنِ سر خندد
بیدل دهلوی
(تزویر)
۲- این شعر اخوان را با توجّه به موارد زیر بررسی کنید.
الف) استفاده از واژهها، ترکیبها و ساختارهای نحوی زبان کهن
یکی از ویژگیهای شعر کهن استفاده از اصلاحات کهن است؛ نمونههایی چون «اِستاد»، «مردستان»، «همگنان»، «هریوه»، «هول»،«ناورد» و ... در بافتِ شعری او زیاد دیده میشود.
ب) کاربرد واژهها و ترکیبهای نوساخته
اخوان علاوه بر باستان گرایی، واژههای نو و ساختهای تازه را نیز وارد شعر خود میکند؛ نمونههایی چون «کلید گنج مروارید، جان پهلو، کوه کوهان، تای بیهمتا و ...» در این شعر دیده میشود.
۳- در متن زیر، گروههای اسمی و وابستههای پیشین و پسین را مشخّص کنید.
- هفت خوان را زاد سرو مرو،
هفتخوان: گروه اسمی: ۱ / هسته: خوان / وابستهٔ پیشین: هفت - زاد سرو مرو: گروه اسمی ۲ / هسته: سرو / وابستهٔ پسین: مرو گروه اسمی ۳ / هسسته: مرد / وابستهٔ پیشین: آن و گرامی
یا به قولی «ماخ سالار» آن گرامی مرد،
قولی: گروه اسمی: ۱ / هسته: قول / وابستهٔ پسین: «ی» نکره - ماخ سالار: گروه اسمی ۲ / هسته: ماخ سالار - آن گرامی مرد: گروه اسمی ۳ / هسسته: مرد / وابستههای پیشین: آن و گرامی
آن هریوهٔ خوب و پاک آیین - روایت کرد؛
آن هریوهٔ خوب و پاک آیین: گروه اسمی / هسته: هریوهٔ / وابستهٔ پیشین: آن / وابستهٔ پسین: خوب و پاک آیین
خوانِ هشتم را من روایت میکنم اکنون، ...
من: گروه اسمی ۱ / هسته: من - اکنون: گروه اسمی ۲ / هسته: اکنون
۱- کدام نوع لحن برای خوانش متن درس، مناسب است؟ دلایل خود را بنویسید.
در این شعر با توجّه به ستایش از رستم و اشاره به دلاوریهای او، باید از لحن «حماسی» استفاده کرد. روح حماسه در این شعر موج میزند و اشارههای متعدد به خود شاهنامه این امر را تقویت میکند.
۲- در این سروده، «رستم» و «شغاد» نماد چه کسانی هستند؟
رستم: نماد انسانهای شجاع، جوانمرد، وفادار، دلسوز - شغاد: نماد انسانهای نامرد، ریاکار، فریبکار، و خائن است.
۳- قسمتهای زیر را از دید آرایههای ادبی بررسی کنید.
الف) این نخستین بار شاید بود / کان کلید گنج مروارید او گم شد
کلید گنج مروارید ==> استعاره از لبخند (مروارید استعاره از دندان)
ب) همگنان خاموش، / گرد بر گردش، به کردار صدف بر گرد مروارید
گرد بر گردش، به کردار صدف بر گرد مروارید ==> (تشبیه - تکرار=> گرد)
پ) پهلوان هفت خوان، اکنون / طعمهٔ دام و دهان خوان هشتم بود.
دهان خوان هشتم ==> تشخیص
تلمیح - تناسب: هفت و هشت
برای دیدن جواب همه ی درس هات کافیه فقط در گوگل بنویسی : جواب صفحه 115 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی همیارخاص ، با نوشتن همیارخاص در انتهای جمله ت زودتر به جواب میرسی و میتونی همه ی درس هاتو همینطوری جستجو کنی، مثل نگارش ، عربی ، ریاضی و...
جواب درست صفحه 115 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی
سلام دوست خوبم، شما در حال مشاهده پاسخ صفحه 115 از فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی (مشترک) ، در سایت بزرگ همیار خاص هستید. اسم همیار خاص تو ذهنت بمونه || فارسی دوازدهم بین رشته های علوم تجربی و ریاضی ، مشترک است ||
قلمرو زبانی (صفحهٔ ۱۱۵ کتاب درسی)
متضادّ واژههای مشخصّ شده را در متن ردس بیابید.
- باید به داوری بنشینیم / شوق رقابتی است / در بین واژهها و عبارتها / و هر کدام میخواهند معنای صلح (جنگ) را مرادف اوّل باشند.
(طاهره صفّار زاده)
با اهل فنا دارد هرکس سر یکرنگی
باید که به رنگ شمع از رفتنِ سر خندد
بیدل دهلوی
(تزویر)
۲- این شعر اخوان را با توجّه به موارد زیر بررسی کنید.
الف) استفاده از واژهها، ترکیبها و ساختارهای نحوی زبان کهن
یکی از ویژگیهای شعر کهن استفاده از اصلاحات کهن است؛ نمونههایی چون «اِستاد»، «مردستان»، «همگنان»، «هریوه»، «هول»،«ناورد» و ... در بافتِ شعری او زیاد دیده میشود.
ب) کاربرد واژهها و ترکیبهای نوساخته
اخوان علاوه بر باستان گرایی، واژههای نو و ساختهای تازه را نیز وارد شعر خود میکند؛ نمونههایی چون «کلید گنج مروارید، جان پهلو، کوه کوهان، تای بیهمتا و ...» در این شعر دیده میشود.
۳- در متن زیر، گروههای اسمی و وابستههای پیشین و پسین را مشخّص کنید.
- هفت خوان را زاد سرو مرو،
هفتخوان: گروه اسمی: ۱ / هسته: خوان / وابستهٔ پیشین: هفت - زاد سرو مرو: گروه اسمی ۲ / هسته: سرو / وابستهٔ پسین: مرو گروه اسمی ۳ / هسسته: مرد / وابستهٔ پیشین: آن و گرامی
یا به قولی «ماخ سالار» آن گرامی مرد،
قولی: گروه اسمی: ۱ / هسته: قول / وابستهٔ پسین: «ی» نکره - ماخ سالار: گروه اسمی ۲ / هسته: ماخ سالار - آن گرامی مرد: گروه اسمی ۳ / هسسته: مرد / وابستههای پیشین: آن و گرامی
آن هریوهٔ خوب و پاک آیین - روایت کرد؛
آن هریوهٔ خوب و پاک آیین: گروه اسمی / هسته: هریوهٔ / وابستهٔ پیشین: آن / وابستهٔ پسین: خوب و پاک آیین
خوانِ هشتم را من روایت میکنم اکنون، ...
من: گروه اسمی ۱ / هسته: من - اکنون: گروه اسمی ۲ / هسته: اکنون
قلمرو ادبی (صفحهٔ ۱۱۵ کتاب درسی)
۱- کدام نوع لحن برای خوانش متن درس، مناسب است؟ دلایل خود را بنویسید.
در این شعر با توجّه به ستایش از رستم و اشاره به دلاوریهای او، باید از لحن «حماسی» استفاده کرد. روح حماسه در این شعر موج میزند و اشارههای متعدد به خود شاهنامه این امر را تقویت میکند.
۲- در این سروده، «رستم» و «شغاد» نماد چه کسانی هستند؟
رستم: نماد انسانهای شجاع، جوانمرد، وفادار، دلسوز - شغاد: نماد انسانهای نامرد، ریاکار، فریبکار، و خائن است.
۳- قسمتهای زیر را از دید آرایههای ادبی بررسی کنید.
الف) این نخستین بار شاید بود / کان کلید گنج مروارید او گم شد
کلید گنج مروارید ==> استعاره از لبخند (مروارید استعاره از دندان)
ب) همگنان خاموش، / گرد بر گردش، به کردار صدف بر گرد مروارید
گرد بر گردش، به کردار صدف بر گرد مروارید ==> (تشبیه - تکرار=> گرد)
پ) پهلوان هفت خوان، اکنون / طعمهٔ دام و دهان خوان هشتم بود.
دهان خوان هشتم ==> تشخیص
تلمیح - تناسب: هفت و هشت
-----------------------------
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید پاسخ صفحات دیگر فارسی پایه دوازدهم مشترک تجربی و ریاضی را از اینجا ببینید
-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-