- 5/10/19
- 95,287
- 79
جواب درس دوازدهم 12 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, جواب صفحه 106 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, قلمرو ادبی صفحه 106 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی , جواب قلمرو ادبی صفحه 106 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, صفحه 106 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی صفحه 106 , گام به گام فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی,فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی صفحه 106 با جواب ,
برای دیدن جواب همه ی درس هات کافیه فقط در گوگل بنویسی : جواب صفحه 106 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی همیارخاص ، با نوشتن همیارخاص در انتهای جمله ت زودتر به جواب میرسی و میتونی همه ی درس هاتو همینطوری جستجو کنی، مثل نگارش ، عربی ، ریاضی و...
۱- کنایه را در بیتهای زیر مشخّص کنید و مفهوم هر یک را بنویسید.
الف)
چو خواهی که پیدا کنی گفتوگوی
بباید زدن سنگ را بر سبوی
سنگ بر سبو زدن: کنایه از امتحان وآزمایش کردن.
سیاوش سیه را به تندی بتاخت
نشد تنگدل، جنگ آتش بساخت
تنگ دل شدن: کنایه از ناراحت و غمگین شدن
۲- دو نمونه «مجاز» در متن درس بیابید و مفهوم آنها را بررسی کنید.
الف)
چو از کوه آتش به هامون گذشت
خروشیدن آمد ز شهر و ز دشت
(هر دو مجاز از مردم که داخل شهر و دشت بودن)
ب)
رخ شاه کاووس پر شرم دید
سخن گفتنش با پسر نرم دید
(مجاز از کل وجودش)
۳- برای هر یک از زمینهها حماسه، بیت متناسب از متن درس بیابید.
قهرمانی:
سیاوش سیه را به تندی بتاخت
نشد تنگ دل، جنگ آتش بساخت
خرق عادت:
چنان آمد اسپ و قبای سوار
که گفتی سمن داشت اندر کنار
ملی:
چنین است سوگند چرخ بلند
که بر بیگناهان نیاید گزند
۱- معنی و مفهوم بیت زیر را به نثر روان بنویسید.
که آمد ز آتش برون شاه نو
چو او را بدیدند برخاست غو
هنگامی که سیاووش را دیدند فریاد زدند که پادشاه از آتش سالم و تندرست بیرون آمد.
۲- «گذر سیاوش از آتش» را با مضمون بیت زیر مقایسه کنید.
آتش ابراهیم را نبود زیان
هر که نمود است گو میترس از آن
مولوی
در هر دو بیت به این اشاره دارد که اگر خدا بخواهد میتواند آتش را بیزیان گرداند تا به بندهٔ درستکارش آسیب نرساند. سیاووش نیز همچون حضرت ابراهیم (ع) به دلیل بیگناهی و پاکی وجودش، آتش به او ضرری نرساند و سالم از کوه آتش بیرون آمد. آتش خاصیت سوزندگیاش را از دست نمیدهد و طبیعتش همان است که بود مگر آن که لطف حق در کار باشد.
۳- نخست برای هر نمونه، بیتی مرتبط از متن درس بیابید؛ سپس مشترک ابیات هر ستون را بنویسید.
-----------------------------
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
برای دیدن جواب همه ی درس هات کافیه فقط در گوگل بنویسی : جواب صفحه 106 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی همیارخاص ، با نوشتن همیارخاص در انتهای جمله ت زودتر به جواب میرسی و میتونی همه ی درس هاتو همینطوری جستجو کنی، مثل نگارش ، عربی ، ریاضی و...
جواب درست صفحه 106 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی
سلام دوست خوبم، شما در حال مشاهده پاسخ صفحه 106 از فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی (مشترک) ، در سایت بزرگ همیار خاص هستید. اسم همیار خاص تو ذهنت بمونه || فارسی دوازدهم بین رشته های علوم تجربی و ریاضی ، مشترک است ||
قلمرو ادبی (صفحهٔ ۱۰۶ کتاب درسی)
۱- کنایه را در بیتهای زیر مشخّص کنید و مفهوم هر یک را بنویسید.
الف)
چو خواهی که پیدا کنی گفتوگوی
بباید زدن سنگ را بر سبوی
سنگ بر سبو زدن: کنایه از امتحان وآزمایش کردن.
سیاوش سیه را به تندی بتاخت
نشد تنگدل، جنگ آتش بساخت
تنگ دل شدن: کنایه از ناراحت و غمگین شدن
۲- دو نمونه «مجاز» در متن درس بیابید و مفهوم آنها را بررسی کنید.
الف)
چو از کوه آتش به هامون گذشت
خروشیدن آمد ز شهر و ز دشت
(هر دو مجاز از مردم که داخل شهر و دشت بودن)
ب)
رخ شاه کاووس پر شرم دید
سخن گفتنش با پسر نرم دید
(مجاز از کل وجودش)
۳- برای هر یک از زمینهها حماسه، بیت متناسب از متن درس بیابید.
قهرمانی:
سیاوش سیه را به تندی بتاخت
نشد تنگ دل، جنگ آتش بساخت
خرق عادت:
چنان آمد اسپ و قبای سوار
که گفتی سمن داشت اندر کنار
ملی:
چنین است سوگند چرخ بلند
که بر بیگناهان نیاید گزند
قلمرو فکری (صفحهٔ۱۰۶ کتاب درسی)
۱- معنی و مفهوم بیت زیر را به نثر روان بنویسید.
که آمد ز آتش برون شاه نو
چو او را بدیدند برخاست غو
هنگامی که سیاووش را دیدند فریاد زدند که پادشاه از آتش سالم و تندرست بیرون آمد.
۲- «گذر سیاوش از آتش» را با مضمون بیت زیر مقایسه کنید.
آتش ابراهیم را نبود زیان
هر که نمود است گو میترس از آن
مولوی
در هر دو بیت به این اشاره دارد که اگر خدا بخواهد میتواند آتش را بیزیان گرداند تا به بندهٔ درستکارش آسیب نرساند. سیاووش نیز همچون حضرت ابراهیم (ع) به دلیل بیگناهی و پاکی وجودش، آتش به او ضرری نرساند و سالم از کوه آتش بیرون آمد. آتش خاصیت سوزندگیاش را از دست نمیدهد و طبیعتش همان است که بود مگر آن که لطف حق در کار باشد.
۳- نخست برای هر نمونه، بیتی مرتبط از متن درس بیابید؛ سپس مشترک ابیات هر ستون را بنویسید.
نمونه | بیت متن درس | مفهوم مشترک |
---|---|---|
ضربت گردون دون آزادگان را خسته کرد کو دل آزادهای کز تیغ او مجروع نیست. | سیاووش بدو گفت اندُوه مدار کزین سان بُود گردش روزگار | ناسازی روزگار با انسانهای آزاده |
گریز از کَفَش در دهان نهنگ که مردن به از زندگانی به ننگ | سیاووش چنین گفت کای شهریار که دوزخ مرا زین سخن گشت خوار | مردن با عزت بهتر از زندگی با ذلّت است؛ یا دوری از زندگی ذلّت آور |
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید پاسخ صفحات دیگر فارسی پایه دوازدهم مشترک تجربی و ریاضی را از اینجا ببینید
-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-