جنین ۱۵ هفته

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
جنین ۱۵ هفته ، را در همیارخاص بخوانید


نویسنده و مترجم : مینا فرخی

منابع : hebump wha oexpec pa e s babyce e bou y fi p eg a cy

بارداری هفته به هفته و تقویم روزانه بارداری نی نی​


برای اطلاع از هفته بارداری خود، تاریخ تخمینی زایمان یا تاریخ اولین روز از آخرین قاعدگی خود را وارد نمایید.

?هفته پانزدهم بارداری​


در هفته پانزدهم بارداری هستم و هنوز شکمم برجسته نشده، آیا رشد جنین اشکالی دارد؟

درود بر شما مامان عزیز، خیر. در این زمان هنوز جنین درون لگن است و به داخل شکم وارد نشده، بنابراین جای نگرانی نیست.

آیا کمر درد در هفته پانزدهم بارداری طبیعی است؟

درود بر شما مامان عزیز، کمر درد یکی از عوارض تغییرات هورمونی ناشی از بارداری است. اگر استراحت مطلق نیستید از ورزش های بارداری برای رفع آن کمک بگیرید با بی حرکت ماندن این دردها بدتر خواهد شد.

آیا نزدیکی در هفته پانزدهم بارداری اشکالی دارد؟

درود بر شما مامان عزیز، اگر جفت سر راهی، لکه بینی، سابقه سقط ندارید و بارداری سالمی را پشت سر می گذارید، نزدیکی مانعی ندارد.

جنین در هفته پانزدهم در کجای شکم قرار دارد؟

درود بر شما مامان عزیز، در هفته پانزدهم هنوز جنین درون لگن (در نواحی زیر شکم) است.

آیا لکه بینی قهوه ای در هفته پانزدهم بارداری طبیعیه؟

درود بر شما مامان عزیز، لکه بینی قهوه ای در بارداری شایع است اما از سه ماهه دوم بارداری به بعد علت هرگونه لکه بینی باید توسط متخصص پیگیری شود.

همه ما می دانیم که دوران بارداری ۹ ماه به طول می انجامد، اما پزشکان برای بررسی های دقیق، این دوره را به ۳ دوره سه ماهه یعنی سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم باردای تقسیم می کنند، اما برای اندازه گیری های دقیق تر باید سن بارداری را برحسب هفته و روز مشخص کرد. زیرا جنین و بدن مادر در هر هفته مشخص از بارداری تغییرات ویژه ای می کنند.

معمولاً در سونوگرافی می توان سن احتمالی بارداری را مشخص کرد، اگر پزشک تان تاریخ تخمینی زایمان شما را تعیین کرده است آن را وارد کنید. می توانید با وارد کردن تاریخ اولین روز از آخرین قاعدگی و دوره قاعدگی خود در ابزار ما سن بارداری خود را برحسب روز و هفته بدست آورید و بدانید در هر هفته چه اتفاقاتی در بدن شما و در بدن جنین در حال رخ دادن است و چه بایدها و نبایدهایی وجود دارد.

برای مشاهده هفته به هفته بارداری در سه ماهه های مختلف، بروی لینک زیر کلیک کنید:

سه ماهه اول بارداری

سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری

سه ماهه اول بارداری​


سه ماهه اول، از هفته اول بارداری شروع شده و تا پایان هفته ۱۳ بارداری ادامه دارد. در این سه ماهه شما در حوالی هفته پنجم بارداری، احتمالا با رویت نکردن عادت ماهانه و انجام تست بارداری متوجه می شوید که فرشته کوچکی در راه دارید. بعد از مدتی و در حدود هفته هشتم بارداری می توانید ضربان قلب او را با کمک سونوگرافی بشنوید که خود تاییدی بر سلامت جنین در درون رحم است. از نظر جنین شناسی، سه ماهه اول بارداری مهمترین و نیز حساس ترین دوران بارداری شما محسوب می شود. در این زمان سلول های بدن جنین با سرعت بسیار زیادی تقسیم شده و تمایز پیدا می کنند. به همین دلیل در سه ماهه اول بارداری باید بیشتر از هر زمان دیگری مراقب خود و جنینتان باشید، زیرا سلول های بدن جنین بیش از هر وقت دیگری به عوامل آسیب رسان محیطی که اصطلاحا تراتوژن نامیده می شوند، حساس هستند.

بدن مادر در سه ماهه اول بارداری تغییرات بسیاری را تجربه می کند، بنابراین طبیعی است که مادر در مواجه با این تغییرات مضطرب شود و نگران سلامت بارداری خود باشد. سوال های بسیاری مثل اینکه چه چیزی بخورم یا چی نخوریم، چگونه از سلامت جنینم مطلع شوم، انجام چه آزمایش هایی ضروری است و … از نگرانی های شایع سه ماهه اول بارداری است. برای درک بهتر موضوع اطلاعات مورد نیاز شما را گرد آوری کرده ایم تا بتوانید با آگاهی بیشتر این دوران خاطره انگیز را به سلامتی به پایان برسانید.

توجه داشته باشید که در انتهای سه ماهه اول بارداری باید آزمایش غربالگری اول را انجام دهید. در این غربالگری با کمک یک آزمایش خون ساده و یک سونوگرافی، جنین شما از نظر احتمال وجود بیماری های ژنتیکی بررسی می شود. به یاد داشته باشید که غرباگری یک تست تشخیصی نیست و جواب آن بر اساس درصد و احتمال بیان می شود تا درصورت نیاز بررسی های بیشتر انجام شود.

در این هفته تخمدان فعال شده و تخمکها رشد خود را آغاز می کنند. شاید این هفته سختترین روزها در دوره ماهیانه شما باشد، زیرا بافت و خونی که لایه داخلی رحم را تشکیل دادهاند، فرو میریزد.

زمانیکه لایه داخلی رحم از بین میرود، رگهای خونی رحم منقبض شده و همچون گرفتگی عضلات عمل میکند که میتواند دلیل بروز درد دوره ماهیانه باشد. به محض پایان یافتن عادت ماهیانه شما، یک تخمک درون فولیکول خود و در یکی از تخمدان ها شروع به بالغ شدن کرده و خود را برای آزاد شدن در نیمه سیکل قاعدگی آماده میکند( روز ۱۴ سیکل قاعدگی )، این روند تخمک گذاری نام دارد.

احتمالاً تا پایان این هفته یکی از تخمک های شما بطور کامل رشد خواهد کرد. زمانیکه تخمک تحت تاثیر هورمون ها از فولیکول خود بیرون می‌آید، تخمک گذاری اتفاق می افتد و در ادامه با اسپرم ملاقات کرده و منجر به بارداری شود. هرچه به زمان تخمک گذاری نزدیک شوید تولید ترشحات واژینال افزایش می یابد. در حوالی روز تخمک گذاری ترشحات شفاف، لیز و چسبنده می شوند تا اسپرم بتواند به راحتی به داخل حرکت کند.

احتمالاً در این هفته در صورت داشتن رابطه جنسی باردار خواهید شد. اما، اگر دختر یا پسر بودن فرزندتان اهمیت زیادی برای شما دارد، تنظیم زمان رابطه جنسی بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود. برخی از کارشناسان معتقدند که بین زمان نزدیکی و جنسیت نوزاد ارتباط مستقیمی وجود دارد.

اگر تخمک گذاری انجام شود و تخمک با اسپرم ملاقات کند، رویداد شگفت انگیزی به سرعت اتفاق می افتد. از باروری یک تخمک تا تبدیل شدن به سلولی به شکل توپ با ۵۸ سلول تنها سه روز زمان لازم است. این توپ که بلاستوسیست نام دارد تا پایان هفته به رحم خواهد رسید و خود را به دیواره ضخیم شده رحم متصل خواهد کرد. این مرحله تحت عنوان «لانه گزینی» شناخته می شود.

ممکن است شما چند هفته بعد متوجه این لقاح شوید، اما هورمون ها برای حفظ بارداری در این زمان کار خود را آغاز می کنند. تا پایان این هفته جنین شما ۲۰ میلی متر خواهد بود.

تقریباً هفت روز پس از باروری، بلاستوسیست در لایه رحم کاشته می شود. هنگامیکه لایه ی بیرونی بلاستوسیت، آمادگی چسبیدن به لایه داخلی رحم را پیدا می کند، لایه رحمی نیز دستخوش تغییراتی می شود تا شرایط را برای نگه داشتن تخمک بارور آماده کند. بلاستوسیست دارای دو لایه است، لایه اول که همان لایه خارجی است، پس از تکامل بیشتر، تبدیل به جفت شده و شروع به ترشح هورمون بارداری یا hCG می کند و لایه داخلی نیز در نهایت جنین را می سازد.

در این هفته آن بخش از بلاستوسیست که قرار است به جنین تبدیل شود، درون لایه داخلی رحم کاشته شده و شروع به رشد می کند. اگر در این زمان از بی بی چک استفاده کنید، ممکن است ناامید شوید چراکه بعید است نتیجه قطعی را نشان دهد. تا پایان این هفته جنین شما به ۲ میلی متر خواهد رسید.

اگر عادت ماهیانه شروع نشده و نتیجه بی بی چک شما مثبت است، بارداری شما را تبریک می گوییم. با تایید شدن بارداری شما، احساسات گوناگونی از هیجانات، لذت و اضطراب را تجربه خواهید کرد. برای شما و همسرتان همه چیز برای همیشه در حال تغییر است.

برای باور این خبر مهم کمی به خودتان زمان بدهید. ممکن است شما بارداری را حس نکنید اما، در درون دنیای پنهان رحم شما تغییرات مهمی در حال وقوع است و آجرهای ساختمان زندگی جدید مرحله به مرحله روی هم قرار می گیرند. ستون فقرات جنین در حال شکل گیری است و تا پایان این هفته طول بدن او ۳ میلی متر خواهد بود.

همه بانوان نمی توانند به این زودی بارداری خود را حس کنند. برخی دچار حالت تهوع شدید یا انقباض قفسه سینه شده درحالیکه دیگران متوجه هیچ تغییری نمی شوند. البته حتی اگر حالت تهوع صبحگاهی نیز وجود داشته باشد، برای اثبات تداوم بارداری به زمان بیشتری نیاز است. اما عدم وجود علائم بارداری نشانه بدی نیست، زیرا شما باردار هستید و فرزندتان در حال سپری کردن مراحل بسیار مهمی از رشد خود می باشد.

در این هفته قلب جنین اولین ضربان لرزشی خود را ایجاد می کند و جوانه های ریزی که بعدها به دست و پا تبدیل خواهند شد، شروع به رشد می کنند. بند ناف دارای رگ های خونی متصل به جفت است، اما آنها هنوز همه مواد مغذی مورد نیاز جنین را منتقل نمی کند و کیسه زرده همچنان بیشترین مواد غذایی را برای جنین فراهم می کند.

اگر از هم اکنون به تناسب اندام بدن خود اهمیت دهید، در ادامه بارداری نیز از تناسب اندام خوبی برخوردار خواهید بود. ادامه دادن به فعالیت روزانه اهمیت زیادی دارد بنابراین، برنامه منظمی برای ورزش روزانه داشته باشید تا عضلات خود را تقویت کرده و خستگی بارداری را کاهش دهید اما، به بدن خود گوش کنید و بیش از حد به خود فشار وارد نکنید.

در این هفته ارگان های حیاتی جنین مانند ریه ها، معده و روده در این هفته رشد خود را آغاز می کنند. در حال حاضر سر فرزند شما نسبت به بدن او بسیار بزرگ به نظر می رسد چرا که مغز او به سرعت رشد می کند.

حتی اگر علائم ظاهری بارداری هنوز سراغ شما نیامده باشد، احتمالاً از این هفته تغییراتی را احساس خواهید کرد. ممکن است گاهی تند مزاج شوید و احساس ضعف و سستی کنید، این تغییرات بیشتر به دلیل نوسان سطح هورمون در بدن شما رخ می دهد. گاهی ممکن است در مورد باردار بودن و مدت باقی مانده از بارداریتان احساسات دوگانه ای داشته باشید. اگر می خواهید به مسافرت بروید، سعی کنید سفر کوتاه و مقصد خوش آب و هوا را انتخاب کنید و از خودتان بسیار مراقبت کنید.

در این هفته گوش ها رشد خود را آغاز کرده و انگشتان دست و پا رشد خود را آغاز می کنند، هرچند که در این مرحله هنوز به هم چسبیده اند. بند ناف که از رگ های خونی تشکیل شده است شروع به انتقال مواد غذایی به جنین و خارج کردن مواد زائد می کند. از آنجایی که هم اکنون جفت مسئولیت ارسال مواد غذایی به جنین را به عهده گرفته، کیسه زرده روز به روز کوچکتر و کوچکتر می شود.

فرزند شما در طی این هفته تحرک بسیار ناچیزی خواهد داشت بطوریکه احتمالاً آنرا حس نخواهید کرد اما دانستن این موضوع و تصور آن می تواند هیجان انگیز باشد. متاسفانه ممکن است در این هفته دچار حالت تهوع و بی حالی شوید، گرچه برای برخی بانوان حالت تهوع از این هفته به بعد کاهش می یابد. راه های متفاوتی برای کمک به خود در جهت تسکین این مشکل وجود دارد، اما اگر بیش از حد شما را آزار می دهد بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

این آخرین هفته ای است که فرزندتان عنوان نو جنین را خواهد داشت؛ او در هفته آینده جنین نامیده خواهد شد. اندام های اصلی او رشد کرده اند، اما این بدین معنا نیست که آنها بطور کامل و مرتب فعالیت می کنند. هنوز راه زیادی در پیش است چراکه دستگاه های بدن او در ادامه بارداری و حتی پس از آن به رشد خود ادامه خواهند داد. قابل توجه ترین تغییر در بدن شما در بخش پستان ها خواهد بود، بطوریکه در حالت طبیعی یک یا چند سایز بزرگتر خواهند شد.

اکنون فرزندتان بطور کامل شبیه به انسان شده و تغییرات پیچیده ای همچون رشد اندام های حسی در حال انجام است. از حالابه بعد او را جنین می نامیم. اگر تاکنون بارداری برای شما موضوعی واقعی نبوده، بزودی این اتفاق خواهد افتاد. زمان آن رسیده تا به مسایل عملی، مانند انجام سونوگرافی و آزمایش خون که جزئی از روند طبیعی بارداری هستند مشغول شوید.

در پایان هفته دوازدهم بارداری اولین سه ماهه بارداری به عنوان مرحله ای بسیار مهم در بارداری به پایان می رسد. بیشتر بانوان اولین سونوگرافی خود را در این هفته انجام می دهند و این بزرگ ترین هیجان سه ماهه اول است.

اندام های فرزندتان کاملاً شکل گرفته و بلندتر شده اند و حالت های جدید بسیار زیادی را امتحان خواهد کرد. در این مرحله سر جنین کمی گردتر شده است. بند ناف کاملاً رشد کرده و مسئول انتقال مواد مغذی حیاتی مانند گلوکز، از خون شما و جفت به جنین است و در ادامه بارداری بندناف بلندتر خواهد شد. قلب فرزندتان به سرعت در حدود ۱۶۰ ضربه در دقیقه می تپد، که دو برابر ضربان قلب شماست. دهان با کسب توانایی باز و بسته شدن به جنین اجازه می دهد تا مایعی را قورت داده و یا خمیازه بکشد. طول جنین ۶٫۱ سانتیمتر می باشد.

بدن تان با ورود به سه ماهه دوم بارداری بیش از پیش با بارداری سازگار می شود. در اکثر بانوان در سه ماه دوم بارداری تمامی مشکلات و ناراحتی های اولیه بارداری به تدریج از بین می رود. سطح بالای هورمون های بارداری که دلیل اصلی حالت تهوع به شمار می آید، کم کم فرو کش کرده و خستگی و ضعف بارداری کاهش می یابد.

در این میان، فرزندتان به آرامی درون کیسه آمنیوتیک شناور است. همچنانکه او رشد می کند، کیسه آمنیوتیک نیز فضای بیشتری برای کشش و ضربه زدن به او می دهد. مایع آمنیوتیک در برابر ضربه ها و تکان های جنین مانند یک ضربه گیر عمل می کند، از این رو شما چیزی حس نمی کنید. میانگین قد جنین از سر تا انتهای لگن در هفته ۱۳، ۴ سانتی متر و میانگین وزن او ۷ گرم می باشد. مغز او نیز به سرعت در حال رشد است.

سه ماهه دوم بارداری​


مادر عزیز ورود به سه ماهه دوم بارداری را به شما تبریک می گوییم. سه ماهه دوم بارداری از ابتدای هفته چهاردهم شروع شده و تا پایان هفته بیست و هفتم بارداری ادامه دارد. در ابتدای این دوره تقریبا تمامی اندام ها و ارگان های بدن جنین تشکیل شده اند و در هفته های بعدی رشد و تکامل بیشتری پیدا خواهند کرد.

با توجه به این که از دوره حساس سه ماهه اول عبور کرده و احتمال از دست رفتن جنین تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است، از این زمان به بعد بسیاری از خوراکی هایی که در سه ماهه اول ممنوع بود، همچون عسل، آناناس و … را می توانید میل کنید. احتمالا حالت تهوع شما کاهش یافته و بدنتان انرژی بیشتری دارد و تکرر ادرار نیز کاسته شده و میل جنسی شما افزایش یافته است.

یکی از مهمترین اتفاق های سه ماهه دوم بارداری حس کردن حرکات جنین است که خود یکی از هیجان انگیزترین لحظات بارداری محسوب می شود. در حوالی هفته ۱۹ تا ۲۲ بارداری اولین تکان های جنین را حس می کنید که به مرور واضح تر و بیشتر می شوند. در انتهای سه ماهه دوم بارداری یعنی زمانی که وارد ماه ششم حاملگی می شوید، به تدریج شکم شما بزرگ و برجسته خواهد شد زیرا در این زمان جنین آنقدر رشد کرده که رحم از درون لگن مادر خارج شده و به درون شکم برجسته می شود. به همین ترتیب احتمالا در انتهای سه ماهه دوم بارداری باید چند دست لباس بارداری برای خودتان تهیه کنید.

فرزندتان هنوز آنقدر بزرگ نشده که شکم شما را برجسته کند اما، متوجه پهن تر شدن کمر خود خواهید شد. بسیاری از بانوان در این مرحله از بارداری انرژی و احساس سرزندگی بیشتری دارند. در این زمان مصرف مواد غذایی مفید بسیار اهمیت دارد از اینرو، سعی کنید همیشه بهترین غذاها را انتخاب کنید. به ویژه که بدن شما و فرزندتان برای ادامه رشد خود به مقدار فراوانی پروتئین نیاز دارد.

مانند بسیاری از بانوان ممکن است در سه ماهه دوم بارداری تجربیات خوشایندی همچون تاثیر هورمون ها بر ظاهر پوست و موی خود را تجربه کنید، از این فرصت لذت ببرید. شگفت انگیز است که در این مرحله گوش های فرزندتان به اندازه ای رشد کرده اند که می توانند صدای شما را بشنوند. به همین دلیل زمانیکه متولد شود صدای شما و همسرتان را خواهد شناخت.

در این مرحله از بارداری ممکن است برخی روزها به شکم برآمده خود افتخار کنید و روز دیگر از اینکه تناسب اندام گذشته را از دست داده اید، افسوس بخورید. از این تغییرات جدید بدن خود استقبال کنید، چرا که دوباره وضعیت دلخواهتان را بدست خواهید آورد. در برخی از زوج ها این مرحله از بارداری با افزایش میل جنسی همراه است. در صورت وجود هرگونه نگرانی درباره آمیزش جنسی با پزشک خود مشورت کنید.

همه چیز در رحم شما در حال فعالیت است. جنین شما برای حرکت، کشش و چرخش فضای زیادی دارد و تمامی این حرکات برای رشد فیزیکی و روانی آینده او مفید خواهد بود. احتمالاً به کمی آرامش نیاز داشته باشید، بنابراین برای زمان استراحت خود برنامه ریزی کنید. معمولاً سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای مسافرت و تفریح بیرون از منزل است. در این زمان ضربان سریع قلب جنین کاملاً قابل تشخیص بوده و ممکن است به اندازه ای شدید باشد که پزشک بتواند با گوشی دستی خود صدای آن را بشنود. دهان جنین بطور منظم باز و بسته شده و او می تواند مایعات را قورت داده، خمیازه بکشد و گاهی نیز سکسکه کند. مایع آمنیوتیک برای تمرین عمل تنفس با فشار وارد ریه ها شده و خارج می شود.

از این هفته بعد هر هفته وزن اضافه می کنید و این امر کاملاً طبیعی است. البته تمامی وزنی که بدست می آورید متعلق به جنین شما نیست، در حقیقت بخش اعظم وزن اضافه شده مربوط به اجزای بدن خودتان است، بطور مثال پستان ها بزرگتر شده و حجم خون نیز در حال افزایش است. رحم شما به اندازه ای بزرگ شده است که شکم تان را برجسته می کند. فرزند شما اکنون برای اولین بار از جفت خود بزرگتر شده و همچنان به این رشد ادامه خواهد داد. اندام های داخلی و خارجی تناسلی او بخوبی در حال رشد هستند. درون تخمدان های جنین دختر، فولیکول های حاوی تخمک های نابالغ در حال شکل گیری می باشند. حرکات جنین قدرتمندتر می شوند، از این رو ممکن است آنها را بیشتر از گذشته حس کنید.

اکنون راحت تر می توان جنین را به عنوان یک انسان واقعی تصور کرد، بخصوص اگر در حوالی این هفته سونوگرافی انجام دهید. او تقریباً بطور کامل شکل گرفته و عملکرد اندام هایش نیز بخوبی پیشرفت کرده اند. بدن جنین کمی چربی به خود گرفته است، اما همچنان بسیار نحیف است و سر او در مقابل گردن ضعیفش بسیار بزرگ بنظر می رسد. گوش ها از محدوده فک به سمت بالا حرکت می کنند تا در جایگاه نهایی خود در اطراف سر قرار گیرد. چشم ها در زیر پلک های بسته حرکات نامنظمی دارند. اثر انگشت که علامت هویت شخصی هر فردی است، در حال پیدایش است.

از حالاً شمارش معکوس بارداری آغاز می شود. امیدواریم که در این نیمۀ راه از نظر جسمانی احساس خوبی داشته باشید. شما هنوز گرفتاری های یک شکم بزرگ را ندارید و احتمالاً میزان انرژی مناسبی دارید. البته از نظر روانی امکان دارد هنوز بسیار احساساتی باشید، گرچه تا به حال بدون شک شما (و همسر تان) به این نوسان های رفتاری عادت کرده اید.

در نیمه دوم بارداری، معاینات پزشکی بیشتر و بیشتر خواهند شد. حتی اگر در سلامت کامل هستید و جنینتان در سونوگرافی هفته ۲۰ کاملاً بررسی شده است، ملاقات های پیاپی با پزشک می توانند اطمینان بخش باشند.

اکنون مغز در حال رشد فرزندتان توانایی دریافت سیگنال های الکتریکی حواس مانند فشار و دما را بدست آورده است. البته در این مرحله نیز واکنش اعصاب جنین کاملاً غیر ارادی و در عین حال بسیار ساده می باشند. جنین بطور مداوم در حال قورت دادن مایع آمنیوتیک است که هربار مقدار آن را افزایش می دهد.

شاید از جنسیت جنین خود اطلاعی نداشته باشید اما با این حال، انتخاب نام توسط شما و همسرتان می تواند کاری سرگرم کننده باشد. بحث در مورد انتخاب نام ممکن است برای مدت طولانی ادامه پیدا کند. برخی از زوج ها تا به دنیا آمدن نوزاد در مورد اسم او تصمیمی نمی گیرند. این مشغولیت های ذهنی، تمرکز شما بر فعالیت های روزانه را کاهش می دهد. داشتن رژیم غذایی سبک همراه با تعداد وعده های بیشتر و همچنین نوشیدن آب فراوان به حفظ هوشیاری شما در این دوران کمک می کند.

بارداری مملو از انواع پیامدهای غیر منتظره است. ممکن است بعضی روزها احساس کنید که اصلاً روی احساسات خود کنترل ندارید و بی هیچ دلیلی به گریه می افتید. یا احساس کنید که حرکات بدنتان ناهماهنگ و دست و پا چلفتی شده اید و به مبلمان برخورد کنید. در صورت داشتن چنین احساسی با مادران باردار دیگر صحبت کنید، خواهید دید که این عوارض جانبی همگی بخشی از روال طبیعی دوران بارداری هستند.

برای آنکه جنین بتواند برای زندگی در خارج از رحم آماده شود نیازمند کمک فراوانی از سوی شماست. سعی کنید عادات خوب خود را با مصرف غذای سالم و مقوی حفظ کنید تا هر دو شما قوی بمانید. همواره وضعیت جسمانی خود را در بهترین وضعیت نگه دارید تا در دوره بارداری دچار مشکل نشوید. در غیر اینصورت ممکن است دچار ناراحتی های جزئی مانند احساس گرمای شدید، گرفتگی عضلات ساق پا و بواسیر شوید که می توانند شما را بشدت آزار دهند. هرچند که این عوارض ناراحت کننده موقتی هستند و با تولد نوزاد از بین خواهند رفت.

طی این هفته فرزندتان اغلب در حال خمیازه کشیدن است او احتمالاً این کار را برای تنظیم میزان مایع موجود در ریه هایش انجام می دهد. جریان خون موجود در بند ناف و جفت دمای بدن او را تنظیم کرده و آن را به دمای بدن شما نزدیک می کند. همچنین اندام های پاین تنه با رشد لایه چربی، ظاهر برجسته تری پیدا می کنند. ولی سر جنین همچنان نسبت به بدن او بزرگ است، اما بطور کلی تمام بدن او به تناسب خاصی رسیده اند. اکنون حس شنوایی او قوی شده و صداهای بلند موجب حرکت ناگهانی او می شوند.

شما در مراحل پایانی بارداری هستید و با وجود اینکه شکمتان تا همین جا هم بسیار بزرگ شده است، ولی همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. فرزندتان با قدرت بیشتری به اطراف حرکت خواهد کرد و حتی می تواند به صداهای بلند و موسیقی واکنش نشان دهد. سلول های عصبی در مغز او شروع به اتصال کرده و هماهنگی بین اعضای بدن او بیشتر می شود. شما نیز بهتر است برای تفریح، هم صحبتی و بدست آوردن دانش لازم، به کلاس های پیش از زایمان بروید و ذهن خود را فعال نگاه دارید.

خوابیدن در این مرحله از بارداری بدلیل حرکات جنین دشوار می شود. فضای رحم شما تنگ تر خواهد شد به همین دلیل زمانیکه جنین حرکات چرخشی یا کششی انجام می دهد، با پاها و مشت خود ضربه های تیزی به شکم شما وارد می کند. هرچه ضربه های جنین قوی تر باشند، اطمینان بیشتری از پیشرفت رشد او بدست خواهد آمد. اگر در حمام یا روی تخت دراز بکیشد و شکم خود را تماشا کنید، از چگونگی بالا و پایین رفتن و حرکت به اطراف شکم خود شگفت زده و حیران خواهید شد.

سه ماهه سوم بارداری​


مادر عزیز ورود شما به مرحله آخر بارداری را تبریک می گوییم و سلامتی و زایمانی راحت و آسان را برای شما آرزو داریم.

سه ماهه سوم بارداری از ابتدای هفته بیست و هشتم شروع شده و تا پایان هفته چهلم بارداری ادامه پیدا می کند. در سه ماهه سوم حاملگی، خصوصا در دو ماه آخر آن جنین حداکثر وزن گیری را دارد به همین دلیل در این زمان شکم شما کاملا بزرگ و برجسته می شود و ممکن است به علت کشش بیش از حد پوستتان، دچار کشیدگی های پوستی شوید.

اگر قصد انجام زایمان طبیعی دارید بهتر است با انجام ورزش های بارداری، خصوصا ورزش های کف لگن، خود را برای روز زایمان آماده کنید. اگر به هر دلیلی قرار است سزارین شوید، عجله نکنید. گرچه سزارین در هر زمانی بعد از اتمام هفته سی و هفت بارداری قابل انجام است اما توصیه می کنیم که تا هفته سی و نهم صبر کنید.

در انتهای سه ماهه سوم بارداری باید هر هفته ویزیت شوید تا پزشک متخصص زنان و یا ماما با دقت شرایط شما و جنین را تحت نظر داشته باشد. در انتهای سه ماهه سوم یک سونوگرافی جهت تخمین وزن جنین، بررسی اندازه لگن و نیز بررسی سلامت جنین انجام می شود. باتوجه به وزن تقریبی گزارش شده در این سونوگرافی و اندازه تخمینی لگن مادر که توسط معاینه لگن تعیین می شود، پزشک تصمیم می گیرد که آیا انجام زایمان طبیعی برای شما مناسب است یا نه.

فرزند شما در این هفته چرخه منظم خواب و بیداری، تنفس، خمیازه و بلعیدن را بر اساس الگوی ثابت تری آغاز می کند. ریه ها به سرعت رشد خود ادامه می دهند. مژه ها و ابرو ها بلندتر و ضخیم تر می شوند و موهای سر فرزند شما در حال بلندتر شدن هستند. بسیاری از جنین ها در این زمان خود را در وضعیت سرپایین قرار می دهند. برخی از مادران در این هفته ها دچار درد در ناحیه لگن می شوند.

این هفته نقطه عطفی در رشد جنین شماست. اگر چه نوزادی که در این مرحله از بارداری به دنیا بیاید هنوز برای تنفس نیاز به مراقبت های خاص دارد ولی با این وجود ریه ها به بلوغ کافی رسیده و شانس زنده ماندن در خارج از رحم به طرز قابل توجهی نسبت به هفته های پیش افزایش یافته است. مغز جنین به رشد خود ادامه داده و چین و چروک ها بروی سطح آن همانند مغز های بالغ شروع به شکل گیری می کنند. موهای ظریفی بنام لانگو سطح پوست جنین را می پوشاند که پیش از تولد از بین خواهند رفت، اما پس از تولد نیز می توان تعدادی از آنها را در پشت نوزاد مشاهده کرد.

با بزرگتر شدن رحم، کیسه آمنیوتیک نیز بزرگتر شده و به این ترتیب با افزایش حجم مایع آمنیوتیک جنین موقعیت راحت تری در رحم خواهد داشت. رشد کیسه آمنیوتیک به پایان رسیده و تولید سلول های جدید متوقف می شود. از آنجایی که لایه های کیسه بشدت انعطاف پذیرند، هرچه جنین بزرگتر می شود کیسه آمنیوتیک نیز کشش بیشتری پیدا می کند. با اینکه جنین کمتر به اطراف حرکت می کند، اما باز هم ضربات قوی او را حس می کنید. نوک بینی جنین هنوز بطور کامل رشد نکرده ولی برآمدگی آن بیش از پیش آشکار می شود.

شاید تمام تمرکز خود را بر یک زایمان ایده آل گذاشته باشید، اما بهتر است بدانید که عوامل بسیاری می توانند نوع زایمان و محل آن را تحت تاثیر قرار دهند. گاهی کمی پس از شروع درد زایمان، نظر مادر در مورد نحوه زایمان تغییر می کند، این مسئله در میان بانوان باردار بسیار رایج است. تیم پزشکی شما آماده اند تا به سوالات فراوان شما در مورد تولد نوزاد پاسخ دهند، این فرصت را غنیمت شمرده و از تجارب ارزشمند آنها استفاده کنید.

با بزرگتر شدن شکم تان فعالیت زیادی نمی توانید انجام دهید و احتمالاً حتی نشستن و برخاستن نیز برایتان دشوار تر خواهد شد. البته جنین هنوز در حالت مناسب برای زایمان قرار نگرفته است، با این حال در معاینات مکرر چگونگی قرارگیری او بطور منظم بررسی می شود. درون رحم همچنان برای حرکات دست و پای او فضای کافی وجود دارد، از اینرو او قوی تر و فعال تر می شود و تمام حرکات او را حس خواهید کرد. فرزندتان اکثر اوقات از طرفی به طرف دیگر می رود و به سختی می توانید حدس بزنید که این بار از کدام ناحیه لگد خواهد زد.

تجسم آینده و روزهایی که با نوزادتان خواهید گذراند نه تنها برای آنهایی که بارداری اول را تجربه می کنند، بلکه برای همۀ بانوان باردار دشوار است. تصورات، رویاها و امیدهای چند ماه اخیر بزودی به واقعیت تبدیل می شوند، واقعیتی که شاید با آنچه انتظار داشتید بسیار متفاوت باشد.

در این هفته ایده آل ترین وضعیت قرار گیری جنین برای شروع زایمان، حالتی است که او پاهایش بالا، سرش پایین و چانه اش را به سمت سینه فرو برده باشد. البته لزوماً همه جنین ها در این وضعیت قرار نمی گیرند. با تکامل بیشتر سیستم گوارش، جنین مایع آمنیوتیک را می خورد و مانند غذا آن را از معده و روده های خود عبور می دهد و مواد زائد آن تا پس از تولد در روده بزرگ او باقی می ماند.

اگر فرزند شما در این هفته به دنیا آید برای تنفس و شیرخوردن نیاز به کمک داد، ولی برای زندگی بیرون از رحم آماده است و می تواند زنده بماند. همچنین معده اش توانایی هضم غذا را خواهد داشت و تمامی آنزیم‌های گوارشی جنین فعال هستند.

با رشد بیشتر فرزندتان قسمت بالای رحم که فوندوس نام دارد به محتویات شکم فشار وارد کرده و آنها را به سمت دنده ها هُل می دهد و باعث می شود که نتوانید یک وعده کامل غذا را به راحتی و با لذت بخورید.

با اینکه احتمالا راه رفتن نیز برایتان دشوار شده، اما سعی کنید همچنان فعال بمانید. شاید انرژی لازم برای ورزش کردن را نداشته باشید، اما امتحان کردنش ضرری ندارد. هرچه بیشتر حرکت کنید انرژی بیشتری به دست خواهید آورد. ورزش سبک به تسکین دردها و دل پیچه های هفته های پایانی بارداری کمک می کند. احتمالاً در این هفته متوجه می شوید که نحوه حرکات جنین بدلیل کمبود فضای کافی، تغییراتی دارد. او بجای لگد زدن می تواند فقط جا به جا شود ولی هنوز می تواند لگدهای محکمی بزند. فرزندتان در داخل رحم کارهای زیادی برای انجام دادن دارد، او اکنون در حال تمرین شیر خوردن، تنظیم دید و آماده شدن برای دنیای بیرون است. او با مکیدن انگشت خود می آموزد که پس از تولد چگونه شیر بنوشد. اکنون مردمک چشم ها در واکنش به نوری که از دیواره رحم وارد می شود، گشاد می‌شود.

هماهنگی های مهم را برای لحظه آخر نگذارید. برنامۀ مشخصی برای زایمان خود داشته باشید، زیرا ممکن است زایمان بسیار زودتر از آنچه انتظار دارید از را رسد. نوزاد شما می تواند زودتر از موعد متولد شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که شما و همسرتان می توانید به راحتی از عهده آن برآیید. برای کارهایی مانند مراقبت از فرزندان دیگر برنامه ریزی کنید. اگر نیاز بود از والدین یا دوستان بخواهید در این کارها به شما کمک کنند، سپس کیف بیمارستان را ببندید و آرامش خود را حفظ کنید.

شما اکنون به بالاترین سایز خود رسیده اید. فرزندتان بزودی، شاید در همین هفته به پایین رحم و درون لگن می رود تا برای تولد آماده شود. شکم شما نیز تغییر شکل داده و به سمت پایین متمایل می شود. این لزوما به معنای فرا رسیدن زمان زایمان نیست، بنابراین نگران خروج ناگهانی فرزندتان نباشید. با پایین‌ آمدن جنین به درون لگن، مقداری از فشار زیر قفسه سینه شما کاهش می یابد. از آنجایی که اندام و شکم فرزندتان همچنان در حال ذخیره چربی هستند، وزن او پیوسته در حال افزایش است. موهای کوتاه و بسیار ظریفی که موهای ولوس نام دارند، درحال جایگزینی موهای لانگو در سرتاسر بدن جنین هستند.فرزندتان پس از تولد از نظر ظاهری تفاوت چندانی با وضعیت کنونی خود نخواهد داشت. فرزندتان اکنون قادر است صورت خود را به سمت صدای آشنا بر ‌گرداند و بدنبال منبع آن باشد. البته صدای شما همچنان آشناترین صدا برای اوست.

فرزندتان برای زندگی خارج از رحم تقریباً آماده است، ولی احیاناً شما آماده تر هستید! شاید از خود بپرسید پس چه زمانی قرار است زایمان اتفاق بیافتد؟ احتمالاً هنوز وقت آن نرسیده است، بویژه اگر این اولین بارداری شما باشد. توجه داشته باشید که طی یک یا چند هفته آینده مناسب ترین مکان برای فرزندتان رحم شماست چرا که جزیی ترین اجزای بدن او در این مدت در حال تکامل هستند.

بهتر است علائم شروع درد زایمان را بشناسید. زیرا ممکن است در این هفته بدنتان به اشتباه آماده باش زایمان را به صدا آورد. برای اطمینان بیشتر با دیدن علائم مشکوک حتماً با پزشک خود تماس بگیرید. توجه داشته باشید که به همان میزان که برای زایمان خود هیجان دارید و عصبی هستید، همسر شما نیز همین حس را دارد. هیچنمی تواند پیش بینی کند که زایمان شما چگونه پیش خواهد رفت، اما بهتر است پیش از فرارسیدن آن روز دربارۀ نقش همسرتان در کمک کردن به شما با او صحبت کنید.

شما تمام مراحل مهم بارداری را با موفقیت پشت سر گذاشته اید و در یکی از همین روزها از هفته چهلم بارداری نوزاد خود را ملاقات خواهید کرد. شاید شما نیز مانند بسیاری از مادران باردار دیگر مجبور شوید چند روز بیشتر از «آخرین» تاریخ مقرر زایمان خود صبر کنید. بدون شک این رویداد مهم که به زودی اتفاق خواهد افتاد ارزش انتظار کشیدن، نگرانی و هیجان شما را دارد. هنگامی که نوزاد خود را ببینید و او را در آغوش بگیرید، دیگر به ۴۰ هفتۀ گذشته فکر نخواهید کرد، بلکه از این همه عشق و شگفتی حیرت خواهید کرد.


جنین ۱۵ هفته​


عنوان : جنین ۱۵ هفته


اگر این مطلب نیاز به اصلاح و یا تکمیل دارد اطلاع دهید
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • جدیدترین ارسال ها

    آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,120
    کاربران
    3,408
    جدیدترین کاربران
    امیر حافظ
    عقب
    بالا