ثواب روزه ماه رمضان از یک تا سی روز

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
ثواب روزه ماه رمضان از یک تا سی روز ، را در همیارخاص بخوانید

نظر شما​

نظرات (۲ نظر)​

زهرا:​


واقعا عالی بود.

فاطمه:​


بسیار عالی وسودمند بود……

ثواب روزه ماه رجب از یک روز تا سی روز​


ثواب روزه ماه رجب از یک روز تا سی روز

روزه روز اوّل ماه رجب

پكثير نوّاء از امام صادق(ع) نقل كرده است كه فرمود: حضرت نوح (ع) روز اوّل ماه رجب سوار كشتى شد، و به همراهان خود فرمان داد آن روز را روزه بگيرند، و فرمود هر كس اين روز را روزه بگيرد، آتش دوزخ به فاصله يك سال راه از او دور مى‏شود،

روزه هفت روز روزه ماه رجب

و هر كس هفت روز روزه بگيرد هفت در دوزخ به روى او بسته مى‏گردد،

روزه هشت روز روزه ماه رجب

و هر كس هشت روز روزه بگيرد درهاى هشتگانه بهشت به روى او گشوده مى‏شود، و هر كس پانزده روز روزه بگيرد حاجتش روا مى‏گردد، و هر كس بر اين بيفزايد خداوند بر پاداش او خواهد افزود.

معنای ماه رجب

مبارك بن يزيد از حضرت ابو الحسن موسى بن جعفر (ع) نقل كرده است كه فرمود: رجب نام نهرى است در بهشت كه از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر است، هر كس يك روز از رجب را روزه بگيرد، خداوند از آن نهر به او مى‏نوشاند. رجب و چند برابر شدن حسنات و زدودن گناهان

. نيز به همين سند نقل شده است كه آن حضرت فرمود: رجب ماه بزرگى است كه خداوند حسنات را در آن چند برابر مى‏كند و گناهان را مى‏زدايد. هر كس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد، آتش دوزخ به فاصله صد سال راه از او دور مى‏شود، و هر كس سه روز روزه بگيرد بهشت براى او واجب خواهد شد.

ماه رجب ماه ساكت خدا

ابو سعيد خدرى مى‏گويد:پيامبر خدا (ص) فرمود: آگاه باشيد كه ماه رجب ماه ساكت خداست، و آن ماه بزرگى است، و از آن روى «اصمّ» ناميده شده است كه هيچ يك از ماهها نزد خداوند در حرمت و فضيلت به آن نمى‏رسد، و مردم جاهليت نيز آن را در دوران خود بزرگ مى‏شمردند، و هنگامى كه اسلام آمد، تنها بر عظمت و فضيلت آن افزود. آگاه باشيد كه رجب ماه خدا، و شعبان ماه من، و رمضان ماه امّت من است.

ثواب روزه یک روز ماه رجب

بدانيد كه هر كس يك روز از رجب را از روى ايمان و براى خشنودى خدا روزه بگيرد، در خور بزرگ‏ترين خشنودى خدا خواهد شد، و روزه او در آن روز خشم خدا را خاموش خواهد كرد، و درى از درهاى دوزخ را به روى او خواهد بست، و اگر زمين را پر از طلا كنند و به او بدهند بالاتر از روزه آن روز نيست، و جز با اين حسنات با هيچ چيزى از دنيا پاداش او كامل نمى‏شود، به شرط آنكه روزه را فقط براى خدا انجام داده باشد، و چون شام كند ده دعاى مستجاب خواهد داشت. اگر چيزى از دنيا را بخواهد، خداوند يا آن را به او عطا مى‏كند و يا بهتر از آن را كه بالاترين خواسته اوليا و دوستان و برگزيدگان خداست براى او ذخيره مى‏سازد.

ثواب روزه دو روز ماه رجب

و هر كس دو روز از رجب را روزه بگيرد، هيچ كس از اهل آسمان و زمين نمى‏تواند كرامتى را كه او نزد خدا دارد وصف كند، و براى او پاداشى نوشته مى‏شود مانند پاداش ده نفر از راستگويانى كه در دوران عمر خود- هر چند طولانى باشد- يك دروغ هم نگفته‏اند، و در قيامت مانند آن ده نفر شفاعت مى‏كند، و در زمره آنان محشور مى‏شود، تا آنكه وارد بهشت مى‏گردد و از رفقاى آنان به شمار مى‏آيد.

ثواب روزه سه روز ماه رجب

و هر كس سه روز از رجب را روزه بگيرد، خداوند ميان او و آتش دوزخ، خندق يا ديوارى قرار مى‏دهد كه طول آن به اندازه فاصله هفتاد سال راه است، و هنگام افطار خداوند به او مى‏گويد: حق تو بر من واجب شد، و محبت و دوستى من بر تو لازم گشت. اى فرشتگان من، من شما را گواه مى‏گيرم كه گناهان قديم و جديدش را بخشيدم.

ثواب روزه چهار روز ماه رجب

و هر كس چهار روز از رجب را روزه بگيرد، از تمام بلاها از قبيل ديوانگى و خوره و پيسى و فتنه دجّال در امان خواهد بود، و از عذاب قبر ايمان مى‏گردد، و براى او پاداشى مانند پاداش خردمندان توبه كار بازگشت‏كننده نوشته مى‏شود، و نامه عملش را در زمره نخستين عبادت‏كنندگان به دست راستش مى‏دهند.

ثواب روزه پنج روز ماه رجب

و هر كس پنج روز از رجب را روزه بگيرد، بر عهده خداست كه روز قيامت او را خشنود سازد، و روز رستاخيز در حالى مبعوث مى‏شود كه چهره‏اش مانند ماه شب چهارده مى‏درخشد، و به شمار توده‏هاى شن براى او حسنه نوشته مى‏شود، و بى‏حساب او را به بهشت در مى‏آورند و به او مى‏گويند: هر چه مى‏خواهى از خدا درخواست كن.

ثواب روزه شش روز ماه رجب

و هر كس شش روز از رجب را روزه بگيرد، از قبر خود بر مى‏خيزد در حالى كه نور چهره‏اش درخشان‏تر از نور خورشيد است، و علاوه بر اين نورى به او عطا مى‏شود كه از روشنى آن اهل محشر بهره مى‏برند، و روز قيامت در زمره كسانى كه از عذاب ايمنند محشور مى‏گردد، تا آنكه بى‏حساب از صراط مى‏گذرد، و از نارضايتى پدر و مادر و قطع رحم مصون مى‏ماند.

ثواب روزه هفت روز ماه رجب

و هر كس هفت روز از رجب را روزه بگيرد، خداوند در برابر روزه هر روز، درى از درهاى هفت‏گانه دوزخ را به روى او مى‏بندد و بدنش را بر آتش دوزخ حرام مى‏گرداند.

ثواب روزه هشت روز ماه رجب

و هر كس هشت روز از رجب را روزه بگيرد، خداوند در برابر روزه هر روز، درى از درهاى هشت‏گانه بهشت را به روى او مى‏گشايد و به او مى‏گويد: از هر درى از درهاى آن مى‏خواهى وارد شو.

ثواب روزه نه روز ماه رجب

و هر كس نه روز از رجب را روزه بگيرد، از قبر خود در حالى بيرون مى‏آيد كه زبانش به ذكر «لا اله الّا اللَّه» گوياست، و هيچ چيز مانع ورود او به بهشت نيست و با چهره‏اى نورانى از قبر خود بيرون مى‏آيد، و چنان نور چهره‏اش، اهل محشر را فرا مى‏گيرد كه مى‏گويند: اين پيامبرى برگزيده است. و كمترين پاداشى كه به او داده مى‏شود اين است كه بى‏حساب وارد بهشت مى‏شود.

ثواب روزه ده روز ماه رجب

و هر كس ده روز از رجب را روزه بگيرد، خداوند دو بال سبز آراسته به مرواريد و ياقوت به او عطا مى‏كند كه با آن دو بال مانند برق جهنده بر صراط مى‏گذرد و وراد بهشت مى‏شود، و خداوند گناهان او را به حسنات تبديل مى‏كند، و نامش در زمره مقرّبانى كه براى خدا به عدالت بر مى‏خيزند ثبت مى‏گردد، و چنان است كه گويى صد سال با شكيبايى و استقامت و براى خشنودى خدا، خدا را عبادت كرده است.

ثواب روزه یازده روز ماه رجب

و هر كس يازده روز از رجب را روزه بگيرد، روز قيامت هيچ بنده‏اى بيشتر از او از خدا پاداش نخواهد گرفت، مگر كسى كه مانند او روزه بگيرد يا بر روزه‏هاى خود بيفزايد.

ثواب روزه دوازده روز ماه رجب

و هر كس دوازده روز از رجب را روزه بگيرد، روز قيامت دو حلّه سبز رنگ از ديباى نازك و ضخيم به او مى‏پوشانند و او را بدان مى‏آرايند. آن حلّه‏ها به گونه‏اى است كه اگر يكى از آنها را در دنيا بياويزند ميان مشرق و مغرب را روشن مى‏كند، و دنيا از مشك خوشبوتر مى‏شود.

ثواب روزه سیزده روز ماه رجب

و هر كس سيزده روز از رجب را روزه بگيرد، روز قيامت در سايه عرش خدا ميزى از ياقوت سبز براى او مى‏نهند كه پايه‏هايش از مرواريد است و وسعت آن هفتاد برابر دنياست، و بر روى آن سينى‏هايى از مرواريد و ياقوت قرار دارد كه در هر سينى هفتاد هزار نوع غذاست كه هرگز در رنگ و بوى شبيه هم نيستند، و او در حالى از آن غذاها مى‏خورد كه ديگران در رنج و اندوهى بزرگ قرار دارند.

ثواب روزه چهارده روز ماه رجب

و هر كس چهارده روز از رجب را روزه بگيرد، خداوند در پاداش اوبه قدرى از كاخهاى بهشتى به او عطا مى‏كند كه هيچ چشمى نديده و هيچ گوشى نشنيده و بر فكر كسى خطور نكرده است، و آن كاخها همه از مرواريد و ياقوت ساخته شده‏اند.

ثواب روزه پانزده روز ماه رجب

و هر كس پانزده روز از رجب را روزه بگيرد، جايگاهش در روز قيامت جايگاه كسانى خواهد بود كه از عذاب خدا در امانند، و هيچ فرشته يا پيامبرى بر او نمى‏گذرد مگر آنكه به او مى‏گويد: خوشا به حال تو كه از عذاب خدا ايمنى، و در پيشگاه الهى قرب و منزلت يافته‏اى، و مورد غبطه ديگران قرار گرفته‏اى، و در نهايت شادمانى ساكن بهشت خواهى شد.

ثواب روزه شانزده روز ماه رجب

و هر كس شانزده روز از رجب را روزه بگيرد، در زمره نخستين كسانى خواهد بود كه بر مركبهايى از نور سوار مى‏شوند و در فضاى وسيع بهشت به سوى سراى رحمت رهسپار مى‏گردند.

ثواب روزه هفده روز ماه رجب

و هر كس هفده روز از رجب را روزه بگيرد، روز قيامت هفتاد هزار چراغ براى او در صراط مى‏نهند تا به نور آن چراغها از صراط عبور كند و وارد بهشت شود، و فرشتگان با خوشامدگويى و سلام او را بدرقه مى‏كنند.

ثواب روزه هجده روز ماه رجب

و هر كس هيجده روز از رجب را روزه بگيرد، در بهشت جاودان روى تختهايى از مرواريد و ياقوت در قبّه ابراهيم(ع) قرين آن حضرت خواهد بود.

ثواب روزه نوزده روز ماه رجب

و هر كس نوزده روز از رجب را روزه بگيرد، خداوند كاخى از مرواريد رخشان در بهشت جاودان در كنار قصر آدم و ابراهيم (عليهما السلام) براى او بنا خواهد كرد، و او بر آن دو پيامبر سلام مى‏كند و آنان نيز به احترام او و اداى حق وى، بر او سلام مى‏كنند، و براى او در برابر هر روزى كه در اين ماه روزه بگيرد پاداش هزار سال روزه نوشته مى‏شود.

ثواب روزه بیست روز ماه رجب

و هر كس بيست روز از رجب را روزه بگيرد، گويى بيست هزار سال خدا را عبادت كرده است.

ثواب روزه بیست و یک روز ماه رجب

و هر كس بيست و يك روز از رجب را روزه بگيرد، روز قيامت شفاعتش در باره گروهى بسيار از خطاكاران و گناهكاران كه شمارشان به تعداد افراد قبيله ربيعه و مضر است پذيرفته مى‏شود.

ثواب روزه بیست و دو روز ماه رجب

و هر كس بيست و دو روز از رجب را روزه بگيرد، منادى از آسمان ندا مى‏كند: اى دوست خدا، مژده باد تو را به كرامتى عظيم از جانب خدا، و همنشينى با پيامبران و راستى پيشگان و شهيدان و شايستگان كه خدا بر آنان نعمت ارزانى داشته و نيكو رفيقانى هستند.

ثواب روزه بیست و سه روز ماه رجب

و هر كس بيست و سه روز از رجب را روزه بگيرد، از آسمان به او ندا مى‏رسد: خوشا به حال تو اى بنده خدا كه رنجى اندك بردى و از نعمتهاى فراوان برخوردار شدى. خوشا به حال تو آن گاه كه پرده از جلوى چشم تو برداشته شود و به ثواب بزرگ پروردگارت برسى و در سراى سلامت در جوار خليل خدا ساكن شوى.

ثواب روزه بیست و چهار روز ماه رجب

و هر كس بيست و چهار روز از رجب را روزه بگيرد، فرشته مرگ به صورت جوانى كه حلّه‏اى از ديباى سبز پوشيده و سوار بر اسبى از اسبهاى بهشت است بر او نازل مى‏شود، در حالى كه در دستش پارچه حريرى است سبز رنگ كه با مشك ناب معطر شده، و در دست ديگرش قدحى است زرّين كه از شراب بهشتى لبريز گرديده است، پس او را هنگام جان دادن سيراب مى‏كند و سختيهاى مرگ بر او آسان مى‏گردد، سپس روحش را در آن پارچه حرير مى‏گذارد، و چنان بوى‏ خوشى از آن بر مى‏خيزد كه ساكنان آسمانهاى هفت‏گانه از آن بهره مى‏برند، آن گاه در قبر خود سيراب مى‏آرامد، و روز قيامت نيز سيراب زنده مى‏شود تا در كنار كوثر بر پيامبر (ص) وارد گردد.

ثواب روزه بیست و پنج روز ماه رجب

و هر كس بيست و پنج روز از رجب را روزه بگيرد، هنگامى كه از قبر خارج مى‏شود هفتاد هزار فرشته كه به دست هر يك پرچمى از مرواريد و ياقوت است، با زيورها و لباسهايى بهشتى او را استقبال مى‏كنند و مى‏گويند: اى دوست خدا، به سوى پروردگارت بشتاب، از اين رو وى از نخستين كسانى است كه با مقرّبان درگاه الهى كه خدا از آنان خشنود است و آنان نيز از خدا خشنودند، وارد بهشتهاى جاويد مى‏شود، اين است آن كاميابى بزرگ.

ثواب روزه بیست و شش روز ماه رجب

و هر كس بيست و شش روز از رجب را روزه بگيرد، خداوند براى او در سايه عرش يك صد قصر از مرواريد و ياقوت بنا مى‏كند كه بالاى هر قصرى خيمه‏اى سرخ از حرير بهشتى قرار دارد، و او در كمال رفاه و نعمت در آن خيمه‏ها ساكن مى‏شود، در حالى كه مردم هنوز گرفتار حساب خويش هستند.

ثواب روزه بیست و هفت روز ماه رجب

و هر كس بيست و هفت روز از رجب را روزه بگيرد، خداوند قبر او را به گستردگى چهار صد سال راه وسعت مى‏بخشد، و همه اين مسافت را از مشك و عنبر پر مى‏كند.

ثواب روزه بیست و هشت روز ماه رجب

و هر كس بيست و هشت روز از رجب را روزه بگيرد، خداوند ميان او و آتش دوزخ نه خندق را حايل مى‏كند كه فاصله هر خندقى تا خندق ديگر، مانند فاصله ميان آسمان و زمين است كه پانصد سال راه است.

ثواب روزه بیست و نه روز ماه رجب

و هر كس بيست و نه روز از رجب را روزه بگيرد، خداوند او را هر چند باجگير باشد مى‏آمرزد. و اگر زنى هفتاد بار زنا كرده باشد و با اين روزه‏ها خشنودى خدا و رهايى از دوزخ را بطلبد، قطعا خدا او را خواهد بخشيد.

ثواب روزه سی روز ماه رجب

و هر كس سى روز ماه رجب را روزه بگيرد، مناديى از آسمان ندا مى‏كند: اى بنده خدا، گناهان گذشته تو آمرزيده شد، اينك عمل خود را از سر گير و مراقب آينده‏ات باش. و خداوند باغهايى در بهشت به او عطا مى‏كند كه در هر باغى چهل هزار شهر از طلاست، و در هر شهرى چهل هزار كاخ است كه هر كاخى چهل هزار هزار اتاق وجود دارد و در هر اتاقى چهل هزار هزار سفره از طلاست كه بر هر سفره‏اى چهل هزار هزار كاسه نهاده شده است و در هر كاسه‏اى چهل هزار هزار نوع خوردنى و نوشيدنى قرار دارد كه هر كدام داراى رنگى مخصوص است، و در هر اتاقى چهل هزار هزار تخت زرّين است كه طول هر تختى دو هزار ذراع در دو هزار ذراع است، و بر هر تختى دخترى است از حوريان بهشتى كه داراى سيصد هزار گيسو از نور است و هر رشته‏اى از آن گيسوان را هزار هزار كنيز بر گرفته و با مشك و عنبر خوشبو مى‏كنند تا هنگامى كه روزه دار ماه رجب به وصال آن حوريان برسد. اينها براى كسى كه تمام ماه رجب را روزه بگيرد.

کسانی که عذر روزه گرفتن را دارند

در اين ميان كسى گفت: اى پيامبر خدا، اگر كسى به دليل ضعف يا بيمارى نتوانست ماه رجب را روزه بگيرد، يا زنى بود كه پاك نبود، چه كند كه به اين ثوابها كه بيان كرديد برسد؟ فرمود: هر روز گرده نانى به بينوايان صدقه دهد.سوگند به آن‏ كسى كه جانم به دست اوست، اگر كسى هر روز اين صدقه را بدهد، به تمام آنچه گفتم و به بيشتر از آن خواهد رسيد، و اگر همه خلق آسمانها و زمين گرد آيند تا اندازه اجر او را معيّن كنند، به ده يك آن فضايل و درجاتى كه در بهشت به آنها مى‏رسد، نخواهند رسيد.

کسی که نتواند صدقه بدهد

گفته شد: اى رسول خدا، اگر كسى نتوانست اين صدقه را بدهد چه كند كه به اين ثوابها كه بيان كرديد برسد؟ فرمود: در هر روز از ماه رجب تا روز سى ام صد بار اين تسبيح را بگويد:

«سبحان الإله الجليل،

سبحان من لا ينبغى التّسبيح الّا له،

سبحان الأعزّ الأكرم،

سبحان من لبس العزّ و هو له اهل»

روزه هفتاد سال

سعد بن عبد اللَّه به سند خود از حسن بن بكّار از حضرت ابو الحسن امام رضا (ع) نقل كرده است كه فرمود: خداوند محمّد (ص) را هنگامى كه سه شب از ماه رجب گذشته بود به رسالت مبعوث كرد، پس روزه اين روز مانند روزه هفتاد سال است

منبع : ثواب الاعمال


ثواب روزه ماه رمضان از یک تا سی روز​


عنوان : ثواب روزه ماه رمضان از یک تا سی روز


اگر این مطلب نیاز به اصلاح و یا تکمیل دارد اطلاع دهید
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,094
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا