تفکر در حدیث صفحه 69 دین و زندگی یازدهم

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,287
79
جواب صفحه 69 دین و زندگی یازدهم, صفحه 69 دین و زندگی یازدهم, تفکر در حدیث صفحه 69 دین و زندگی یازدهم, پاسخ صفحه 69 دین و زندگی یازدهم, صفحه 69 دین و زندگی یازدهم, جواب تفکر در حدیث دین و زندگی یازدهم صفحه 69 , گام به گام دین و زندگی یازدهم , جواب صفحه 69 تفکر در حدیث دین و زندگی یازدهم,

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
توجـه نمایید کـه دین و زنـدگی پایـه یازدهـم
برای رشته های
ریاضی و تجربی، یکسان است

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

جواب صفحه 69 دین و زندگی یازدهم


دربارهٔ واقعهٔ بزرگ غدیر بیندیشید و به سؤال‌های زیر پاسخ دهید:

الف) چرا مراسم غدیر هم زمان با بزرگ ترین اجتماع مسلمانان برگزار شد؟
زیرا در اجتماع یکصد و بیست هزار نفره (حَجَّۀ الوداع) تعداد به قدری بالاست که دیگر کسی نمی‌تواند این اتفاق و این حدیث را زیر سوال ببرد و همین عامل باعث شده که این حدیث از جهات معنوی و لفظی قوی‌ترین حدیث در میان شیعه و اهل سنت باشد.

ب) چرا خداوند انجام ندادن این مأموریت را مساوی با عدم انجام رسالت اعلام کرد؟
با توجه به اهمیت مسئله ولایت و ادامۀ مسیر پیامبر (ص) اگر این مأموریت انجام نگیرد تمام زحمات مربوط به رسالت پیامبر از بین رفته و نابود می‌شود.

ج) تبریک و تهنیت مردم به حضرت علی پس از پایان مراسم، نشانه چیست؟
نشانۀ زعامت و خلافت و رهبری امت است که تا آن روز به طور رسمی ابلاغ نشده بود، چرا که محبت و دوستی چیز تازه‌ای نبود تا به خاطر آن یکصد و بیست هزار نفر تا نماز مغرب مشغول تبریک به آن حضرت شوند.

د) چرا کلمه «مولی» در حدیث غدیر به معنای سرپرست است، نه دوست؟
الف) ماده مولی (بر وزن مفعل) به این معنا است به شهادت کتب لغت:
لغت شناسان و کتاب‏‌های برجسته و ممتاز لغت، کلمه ولایت را به معنای سرپرستی، عهده‌‏داری امور، سلطه، استیلا، رهبری و زمامداری معنا کرده‌‏اند. در این جا معنای این کلمه را با برخی از مشتقاتش فقط از کتاب‏‌های لغت اهل سنت برایتان نقل می‏‌کنیم:
- راغب اصفهانی می‏‌نویسد: «وِلایت یعنی، یاری کردن. و وَلایت یعنی، زمامداری و سرپرستی امور و گفته شده است که ولایت و ولایت مانند دِلالت و دَلالت است و حقیقت آن «سرپرستی» است. ولی و مولی نیز در همین معنا به کار می‏‌رود».
- ابن اثیر می‏‌نویسد: «ولیّ یعنی، یاور. و هر کس امری را بر عهده گیرد، «مولی و ولیّ آن است». سپس خودش می‏‌گوید: «و از همین قبیل است حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه». و سخن عمر که به علی (ع) گفت: «تو مولای هر مؤمنی شدی» یعنی، «ولی مؤمنان گشتی».
- صاحب صحاح اللغة می‏‌نویسد: «هر کس سرپرستی امور کسی را به عهده گیرد ولی او است».
- صاحب مقاییس می‏‌نویسد: «هر کس زمام امر دیگری را به عهده گیرد «ولیّ او است».
اکنون با این گفته‏‌های مصرّح ارباب لغت، چگونه می‏‌توان من کنت مولاه فعلی مولاه را به «دوستی» صرف معنا کرد و سرپرستی اجتماعی و زمامداری را از آن جدا ساخت؟ مگر نه این است که «ابن اثیر» لغت‏شناس معروف عرب و سنی، خودش تصریح می‏‌کند که کلمه «مولی» در روایت من کنت مولاه فعلیّ مولاه از زبان پیامبر (ص) و در گفتار عمر در همین معنا به کار رفته است؟

ب) قرائن داخلی این حدیث بر معنای مذکور دلالت دارد: مانند صدر حدیث که حضرت رسول فرمود: الست اولی بکم من انفسکم.

و هم چنین در ذیل روایت حضرت می‏‌فرماید: «الله اکبر علی اکمال الدین و اتمام النعمة» و مردم را به بیعت با حضرت علی دعوت می‏‌کند و مردم با آن حضرت بیعت کرده به او تبریک می‏‌گویند.
و بدیهی است که معنای «دوستی» و «دوست داشتن» با این ذیل سازگار نیست، زیرا معنایش این است که مردم به علی (ع) چنین تبریک می‌‏گویند: «به تو تبریک می‏‌گوییم که محبوب همه مومنان هستی».

ج) موقعیت و وضعیت واقعه غدیر فقط با این معنا سازگار است.
د) عکس‌‏العمل حاضران در واقعه و بیعت با آن حضرت در همان مجلس شاهد همین معنا است.
ه) اشعار شعرای آن زمان که این حدیث را به نظم کشیده‌‏اند بر همین معنا مبتنی است.
از آنجا که دلالت حدیث غدیر بر معنای سرپرستی به دلیل شواهد فوق روشن و واضح است، اگر قرینه‏‌ای بخواهد معنای این حدیث را از ظاهرش تغییر دهد، باید هم اصل وقوع آن و هم چگونگی دلالت بر معنای مقصودش با ادله معتبر ثابت شود، در حالی که این قرینه نه سندی دارد و نه می‏تواند دلالت بر مقصود داشته باشد.



-----------------------------
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته

میتوانید پاسخ صفحات دیگر دین و زندگی پایه یازدهم (ریاضی و تجربی) را از اینجا ببینید

-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-

یا مثلا در گوگل سرچ کنید : جواب صفحه 12 علوم یازدهم همیار خاص

میتوانید پایه یا درس را به علوم، فارسی، عربی و.. تغییر دهید
 
  • برچسب ها
    تبریک و تهنیت مردم به حضرت علی پس از پایان مراسم، نشانه چیست تفکر در حدیث صفحه 69 دین و زندگی یازدهم جواب تفکر در حدیث دین و زندگی یازدهم صفحه 69 جواب صفحه 69 تفکر در حدیث دین و زندگی یازدهم جواب صفحه 69 دین و زندگی یازدهم صفحه 69 دین و زندگی یازدهم پاسخ صفحه 69 دین و زندگی یازدهم چرا خداوند انجام ندادن این مأموریت را مساوی با عدم انجام رسالت اعلام کرد چرا مراسم غدیر هم زمان با بزرگ ترین اجتماع مسلمانان برگزار شد چرا کلمه «مولی» در حدیث غدیر به معنای سرپرست است، نه دوست گام به گام دین و زندگی یازدهم
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,132
    کاربران
    3,409
    جدیدترین کاربران
    Mehdi00842
    عقب
    بالا