- 5/10/19
- 95,314
- 79
جواب صفحه 69 دین و زندگی یازدهم, صفحه 69 دین و زندگی یازدهم, تفکر در حدیث صفحه 69 دین و زندگی یازدهم, پاسخ صفحه 69 دین و زندگی یازدهم, صفحه 69 دین و زندگی یازدهم, جواب تفکر در حدیث دین و زندگی یازدهم صفحه 69 , گام به گام دین و زندگی یازدهم , جواب صفحه 69 تفکر در حدیث دین و زندگی یازدهم,
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
توجـه نمایید کـه دین و زنـدگی پایـه یازدهـم
برای رشته های ریاضی و تجربی، یکسان است
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
دربارهٔ واقعهٔ بزرگ غدیر بیندیشید و به سؤالهای زیر پاسخ دهید:
الف) چرا مراسم غدیر هم زمان با بزرگ ترین اجتماع مسلمانان برگزار شد؟
زیرا در اجتماع یکصد و بیست هزار نفره (حَجَّۀ الوداع) تعداد به قدری بالاست که دیگر کسی نمیتواند این اتفاق و این حدیث را زیر سوال ببرد و همین عامل باعث شده که این حدیث از جهات معنوی و لفظی قویترین حدیث در میان شیعه و اهل سنت باشد.
ب) چرا خداوند انجام ندادن این مأموریت را مساوی با عدم انجام رسالت اعلام کرد؟
با توجه به اهمیت مسئله ولایت و ادامۀ مسیر پیامبر (ص) اگر این مأموریت انجام نگیرد تمام زحمات مربوط به رسالت پیامبر از بین رفته و نابود میشود.
ج) تبریک و تهنیت مردم به حضرت علی پس از پایان مراسم، نشانه چیست؟
نشانۀ زعامت و خلافت و رهبری امت است که تا آن روز به طور رسمی ابلاغ نشده بود، چرا که محبت و دوستی چیز تازهای نبود تا به خاطر آن یکصد و بیست هزار نفر تا نماز مغرب مشغول تبریک به آن حضرت شوند.
د) چرا کلمه «مولی» در حدیث غدیر به معنای سرپرست است، نه دوست؟
الف) ماده مولی (بر وزن مفعل) به این معنا است به شهادت کتب لغت:
لغت شناسان و کتابهای برجسته و ممتاز لغت، کلمه ولایت را به معنای سرپرستی، عهدهداری امور، سلطه، استیلا، رهبری و زمامداری معنا کردهاند. در این جا معنای این کلمه را با برخی از مشتقاتش فقط از کتابهای لغت اهل سنت برایتان نقل میکنیم:
- راغب اصفهانی مینویسد: «وِلایت یعنی، یاری کردن. و وَلایت یعنی، زمامداری و سرپرستی امور و گفته شده است که ولایت و ولایت مانند دِلالت و دَلالت است و حقیقت آن «سرپرستی» است. ولی و مولی نیز در همین معنا به کار میرود».
- ابن اثیر مینویسد: «ولیّ یعنی، یاور. و هر کس امری را بر عهده گیرد، «مولی و ولیّ آن است». سپس خودش میگوید: «و از همین قبیل است حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه». و سخن عمر که به علی (ع) گفت: «تو مولای هر مؤمنی شدی» یعنی، «ولی مؤمنان گشتی».
- صاحب صحاح اللغة مینویسد: «هر کس سرپرستی امور کسی را به عهده گیرد ولی او است».
- صاحب مقاییس مینویسد: «هر کس زمام امر دیگری را به عهده گیرد «ولیّ او است».
اکنون با این گفتههای مصرّح ارباب لغت، چگونه میتوان من کنت مولاه فعلی مولاه را به «دوستی» صرف معنا کرد و سرپرستی اجتماعی و زمامداری را از آن جدا ساخت؟ مگر نه این است که «ابن اثیر» لغتشناس معروف عرب و سنی، خودش تصریح میکند که کلمه «مولی» در روایت من کنت مولاه فعلیّ مولاه از زبان پیامبر (ص) و در گفتار عمر در همین معنا به کار رفته است؟
ب) قرائن داخلی این حدیث بر معنای مذکور دلالت دارد: مانند صدر حدیث که حضرت رسول فرمود: الست اولی بکم من انفسکم.
و هم چنین در ذیل روایت حضرت میفرماید: «الله اکبر علی اکمال الدین و اتمام النعمة» و مردم را به بیعت با حضرت علی دعوت میکند و مردم با آن حضرت بیعت کرده به او تبریک میگویند.
و بدیهی است که معنای «دوستی» و «دوست داشتن» با این ذیل سازگار نیست، زیرا معنایش این است که مردم به علی (ع) چنین تبریک میگویند: «به تو تبریک میگوییم که محبوب همه مومنان هستی».
ج) موقعیت و وضعیت واقعه غدیر فقط با این معنا سازگار است.
د) عکسالعمل حاضران در واقعه و بیعت با آن حضرت در همان مجلس شاهد همین معنا است.
ه) اشعار شعرای آن زمان که این حدیث را به نظم کشیدهاند بر همین معنا مبتنی است.
از آنجا که دلالت حدیث غدیر بر معنای سرپرستی به دلیل شواهد فوق روشن و واضح است، اگر قرینهای بخواهد معنای این حدیث را از ظاهرش تغییر دهد، باید هم اصل وقوع آن و هم چگونگی دلالت بر معنای مقصودش با ادله معتبر ثابت شود، در حالی که این قرینه نه سندی دارد و نه میتواند دلالت بر مقصود داشته باشد.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
توجـه نمایید کـه دین و زنـدگی پایـه یازدهـم
برای رشته های ریاضی و تجربی، یکسان است
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
جواب صفحه 69 دین و زندگی یازدهم
دربارهٔ واقعهٔ بزرگ غدیر بیندیشید و به سؤالهای زیر پاسخ دهید:
الف) چرا مراسم غدیر هم زمان با بزرگ ترین اجتماع مسلمانان برگزار شد؟
زیرا در اجتماع یکصد و بیست هزار نفره (حَجَّۀ الوداع) تعداد به قدری بالاست که دیگر کسی نمیتواند این اتفاق و این حدیث را زیر سوال ببرد و همین عامل باعث شده که این حدیث از جهات معنوی و لفظی قویترین حدیث در میان شیعه و اهل سنت باشد.
ب) چرا خداوند انجام ندادن این مأموریت را مساوی با عدم انجام رسالت اعلام کرد؟
با توجه به اهمیت مسئله ولایت و ادامۀ مسیر پیامبر (ص) اگر این مأموریت انجام نگیرد تمام زحمات مربوط به رسالت پیامبر از بین رفته و نابود میشود.
ج) تبریک و تهنیت مردم به حضرت علی پس از پایان مراسم، نشانه چیست؟
نشانۀ زعامت و خلافت و رهبری امت است که تا آن روز به طور رسمی ابلاغ نشده بود، چرا که محبت و دوستی چیز تازهای نبود تا به خاطر آن یکصد و بیست هزار نفر تا نماز مغرب مشغول تبریک به آن حضرت شوند.
د) چرا کلمه «مولی» در حدیث غدیر به معنای سرپرست است، نه دوست؟
الف) ماده مولی (بر وزن مفعل) به این معنا است به شهادت کتب لغت:
لغت شناسان و کتابهای برجسته و ممتاز لغت، کلمه ولایت را به معنای سرپرستی، عهدهداری امور، سلطه، استیلا، رهبری و زمامداری معنا کردهاند. در این جا معنای این کلمه را با برخی از مشتقاتش فقط از کتابهای لغت اهل سنت برایتان نقل میکنیم:
- راغب اصفهانی مینویسد: «وِلایت یعنی، یاری کردن. و وَلایت یعنی، زمامداری و سرپرستی امور و گفته شده است که ولایت و ولایت مانند دِلالت و دَلالت است و حقیقت آن «سرپرستی» است. ولی و مولی نیز در همین معنا به کار میرود».
- ابن اثیر مینویسد: «ولیّ یعنی، یاور. و هر کس امری را بر عهده گیرد، «مولی و ولیّ آن است». سپس خودش میگوید: «و از همین قبیل است حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه». و سخن عمر که به علی (ع) گفت: «تو مولای هر مؤمنی شدی» یعنی، «ولی مؤمنان گشتی».
- صاحب صحاح اللغة مینویسد: «هر کس سرپرستی امور کسی را به عهده گیرد ولی او است».
- صاحب مقاییس مینویسد: «هر کس زمام امر دیگری را به عهده گیرد «ولیّ او است».
اکنون با این گفتههای مصرّح ارباب لغت، چگونه میتوان من کنت مولاه فعلی مولاه را به «دوستی» صرف معنا کرد و سرپرستی اجتماعی و زمامداری را از آن جدا ساخت؟ مگر نه این است که «ابن اثیر» لغتشناس معروف عرب و سنی، خودش تصریح میکند که کلمه «مولی» در روایت من کنت مولاه فعلیّ مولاه از زبان پیامبر (ص) و در گفتار عمر در همین معنا به کار رفته است؟
ب) قرائن داخلی این حدیث بر معنای مذکور دلالت دارد: مانند صدر حدیث که حضرت رسول فرمود: الست اولی بکم من انفسکم.
و هم چنین در ذیل روایت حضرت میفرماید: «الله اکبر علی اکمال الدین و اتمام النعمة» و مردم را به بیعت با حضرت علی دعوت میکند و مردم با آن حضرت بیعت کرده به او تبریک میگویند.
و بدیهی است که معنای «دوستی» و «دوست داشتن» با این ذیل سازگار نیست، زیرا معنایش این است که مردم به علی (ع) چنین تبریک میگویند: «به تو تبریک میگوییم که محبوب همه مومنان هستی».
ج) موقعیت و وضعیت واقعه غدیر فقط با این معنا سازگار است.
د) عکسالعمل حاضران در واقعه و بیعت با آن حضرت در همان مجلس شاهد همین معنا است.
ه) اشعار شعرای آن زمان که این حدیث را به نظم کشیدهاند بر همین معنا مبتنی است.
از آنجا که دلالت حدیث غدیر بر معنای سرپرستی به دلیل شواهد فوق روشن و واضح است، اگر قرینهای بخواهد معنای این حدیث را از ظاهرش تغییر دهد، باید هم اصل وقوع آن و هم چگونگی دلالت بر معنای مقصودش با ادله معتبر ثابت شود، در حالی که این قرینه نه سندی دارد و نه میتواند دلالت بر مقصود داشته باشد.
-----------------------------
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید پاسخ صفحات دیگر دین و زندگی پایه یازدهم (ریاضی و تجربی) را از اینجا ببینید
-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-
یا مثلا در گوگل سرچ کنید : جواب صفحه 12 علوم یازدهم همیار خاص
میتوانید پایه یا درس را به علوم، فارسی، عربی و.. تغییر دهید