تخمک گذاری چه زمانی است

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
تخمک گذاری چه زمانی است این مطلب را از همیار خاص بخوانید

تخمک گذاری چه زمانی است.png

تخمک گذاری چیست؟
تخمک گذاری به زمانی از سیکل قاعدگی گفته می شود که یک تخمک بالغ از تخمدان آزاد می شود، وارد لوله فالوپ (لوله رحمی) شده و آماده باروری می گردد. تقریباً هر ماه یک تخمک در یکی از تخمدان های شما بالغ می شود. با رسیدن به مرحله بلوغ، تخمک از تخمدان (در قسمتی که وارد لوله رحمی می شود) رها می گردد تا مسیر خود را در طول لوله رحمی به سمت اسپرم و رحم طی کند. در این حین پوشش داخلی رحم (اندومتر) برای لانه گزینی تخم بارور شده، ضخیم شده است. در صورت عدم بارداری، پوشش رحم همراه خون، ریزش می کند و همان قاعدگی یا عادت ماهانه رخ می دهد.


تشخیص زمان تخمک‌گذاری
تخمک‌گذاری اتفاقی است که منجر به شروع عادت ماهانه می‌شود. مرحلۀ قبل از آزاد شدن تخمک، زمانی است که فولیکول‌های تخمدانی در حال رشد هستند و مرحلۀ فولیکولی نامیده می‌شود. چند فولیکول در تخمدان تحت تأثیر هورمون‌ها شروع به رشد می‌کنند و معمولاً تنها یک فولیکول به طور کامل رشد می‌کند. از این فولیکول یک تخمک تولید خواهد شد که در زمان تخمک‌گذاری آزاد می‌شود و قدرت باروری دارد.

مرحلۀ پس از آزاد شدن تخمک یا تخمک‌گذاری نیز مرحلۀ لوتئال؛ Luteal Phase، نامیده می‌شود. تخمک آزادشده در این مرحله وارد لولۀ رحم می‌شود و از آنجا به سمت رحم حرکت می‌کند. بعد از آزادسازی تخمک، فولیکولی که تخمک را ایجاد کرده است تبدیل به جسم زرد می‌شود و شروع به تولید هورمون می‌کند. این هورمون باعث ضخیم شدن دیوارۀ رحم می‌شود. طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از تخمک‌گذاری، تخمک شروع به تجزیه شدن می‌کند و دیگر قادر به بارور شدن نخواهد بود. در صورت بارور نشدن تخمک، بعد از حدود ۱۴ روز، دیوارۀ رحم نیز شروع به ریختن می‌کند که شروع عادت ماهانه خواهد بود.

تعیین زمان تخمک‌گذاری
مدت مرحلۀ فولیکولی در هر زن ممکن است متغیر باشد اما مدت زمان فاز لوتئال که زمان پس از آزاد شدن تخمک تا شروع عادت ماهانه است، معمولاً از دوره‌ای تا دورۀ دیگر برای هر فرد ثابت است و به شکل معمول از ۱۲ تا ۱۶ روز و به طور متوسط حدود ۱۴ روز طول می‌کشد. نامنظم بودن دوره‌های عادت ماهانۀ یک زن، معمولاً به این دلیل است که مرحلۀ فولیکولی که همان مرحلۀ تشکیل تخمک است بیشتر طول کشیده یا تخمک آزاد نشده است. طول مدت یک دورۀ عادت ماهانه ممکن است بین ۲۱ تا ۳۵ روز باشد. برخی خانم‌ها حتی دوره‌هایی را مشاهده می‌کنند که کوتاه‌تر یا طولانی‌تر از این زمان است، بنابراین ممکن است تخمک‌گذاری خیلی زودتر یا دیرتر از یک زمان مشخص اتفاق بیفتد.

نحوه محاسبه تخمک گذاری
چرخه تخمک گذاری به دو قسمت تقسیم می شود: قسمت اول چرخه تخمک گذاری، مرحله یا فاز فولیکولار نامیده می شود. فاز فولیکولار از روز شروع آخرین دوره قاعدگی (LMP) آغاز می شود و تا زمان تخمک گذاری ادامه می یابد. این نیمه اول چرخه می تواند برای هر زنی از 7 روز تا 20 روز متغیر باشد. نیمه دوم چرخه، فاز لوتئال نامیده می شود و از روز تخمک گذاری تا شروع دوره بعدی ادامه دارد. فاز لوتئال زمان دقیق تری دارد و معمولاً بین 12 تا 16 روز است.

در نهایت این بدان معناست که روز تخمک گذاری تعیین کننده طول سیکل شما و موعد احتمالی قاعدگی (عادت ماهانه) بعدی تان می باشد. عوامل بیرونی مانند استرس، بیماری و عوامل مخل در روال طبیعی چرخه ماهانه می توانند روند طبیعی تخمک گذاری را از بین برده و در نتیجه باعث تغییر زمان قاعدگی (عادت ماهانه) شوند. بنابراین این تفکر قدیمی که استرس می تواند بر سیکل قاعدگی تأثیر بگذارد، تا حدودی صحیح است.

تخمک گذاری چه مدت طول می کشد؟
فرآیند تخمک گذاری بین 12 تا 24 ساعت طول می کشد و در این مدت زمان است که تخمک آزاد شده توسط تخمدان قابلیت باروری دارد.

با این حال در صورت وجود یک دورۀ منظم، بسته به طول دورۀ لوئتال، معمولاً تخمک‌گذاری ۱۲ تا ۱۶ روز قبل از شروع دورۀ بعد اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال تخمک‌گذاری در مورد خانمی که مرحلۀ لوتئال او ۱۲ روز است و دورۀ عادت ماهانۀ او ۳۵ روزه است، در روز ۲۳ بعد از شروع عادت ماهانه اتفاق می‌افتد. برای خانمی که زمان لوئتال او ۱۴ روز و دورۀ او ۲۸ روزه است، تخمک‌گذاری در روز ۱۴ بعد از شروع عادت ماهانه اتفاق خواهد افتاد.

درصد کمی از زنان در دوران تخمک‌گذاری درد خفیف یا مبهمی در ناحیه شکم و پهلوهایشان احساس می‌کنند.

زمان تخمک‌گذاری در افراد مختلف ممکن است به دلیل عوامل هورمونی و مسائل محیطی و درمان‌های مختلف تفاوت‌هایی داشته باشد. بسیاری از متخصصین زنان و زایمان، بهترین زمان بارداری را در حدفاصل روزهای نهم الی بیست‌و‌نهم چرخه تخمدانی می‌دانند.

از نظر عده‌ای دیگر از پزشکان از طولانی‌ترین چرخه تخمدانی یازده روز و از کوتاه‌ترین هجده روز کسر شود بهترین زمان باروری مشخص می‌شود.

به عبارتی اگر در یک زن طولانی‌ترین سیکل قاعدگی ۳۵ روز و کوتاه‌ترین مدت آن ۲۵ روز باشد در روزهای هفتم تا بیست و چهارم امکان بارداری دارد.

بهترین روش برای بارداری موفق در این مدت داشتن رابطه منظم جنسی منظم است. بهترین فاصله برای رابطه جنسی یک روز در میان است و شواهد علمی نشان که به دنبال انزال‌های مکرر، میزان اسپرم مایع منی به‌طور قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. داشتن رابطه جنسی روزانه تاثیر مثبتی در موفقیت بارداری ندارد و می‌تواند غیرموثر هم باشد.

روزهایی از چرخه تخمدانی وجود دارد که شانس باروری در آن‌ها پایین و نزدیک به صفر درصد است. روزهای عادت ماهیانه قاعدگی روهایی‌اند که دیواره رحم ریزش پیدا می‌کند و امکان لانه گزینی سلول تخم در دیواره رحم وجود ندارد. به‌طور نرمال تخمک‌گذاری معمولاً پس از قاعدگی صورت می‌گیرد و تنها تعداد کمی از زنان هستند که بلافاصله پس از اتمام خونریزی تخمک‌گذاری دارند.

بر اساس آمارهای موجود، حدود ۵۸ درصد بارداری‌ها در فاصله روزهای دوازدهم تا شانزدهم و حدود ۵ درصد از روز شانزدهم تا بیستم چرخه قاعدگی شکل می‌گیرد. این آمارها در حالی است که کمتر از ۳ الی ۴ درصد زنان می‌توانند در اوایل سیکل خود و در دوران قاعدگی باردار شوند.

عوامل مختلفی در تعیین بهترین زمان برای باردار شدن و یک بارداری موفق نقش دارند. زنانی که شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری دارند ۵ الی ۲۰ درصد قدرت باروری کمتری نسبت به سایر زنان دارند و در بسیاری از موارد نازایی دیده‌ شده است که بعد از کاهش وزن بارداری صورت می‌گیرد.

فاکتور مهم بعدی که نقش عمده‌ای در بارداری دارد، سن زوج‌ها به‌ ویژه خانم‌ها است. قدرت باروری زنان بالای ۳۵ سال ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. چنانچه زنان زیر ۳۵ سال به مدت یک سال و بالای ۳۵ سال به مدت ۶ ماه بدون روش پیشگیری از بارداری، رابطه جنسی داشته باشند اما باردار نشوند مبتلا به نازایی‌اند.

تغذیه و مصرف مکمل‌ها از عوامل مهم دیگری‌اند که در قدرت باروری زنان و مردان نقش به مهمی دارند.
 
  • برچسب ها
    تخمک گذاری چند روز است تخمک گذاری چه مدت طول می کشد؟ تعیین زمان تخمک‌گذاری زمان تخمک گذاری بعد از پریود زمان تخمک گذاری در پریود 30 روزه زمان تخمک گذاری در پریود نامنظم زمان تخمک گذاری و احتمال بارداری زمان تخمک گذاری و علائم آن علایم تخمک گذاری موفق محاسبه آنلاین زمان تخمک گذاری محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود نحوه محاسبه تخمک گذاری پایان تخمک گذاری
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا