بیماری های عروس هلندی

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
بیماری های عروس هلندی را در همیار خاص ببینید

بیماری های عروس هلندی.png

عروس هلندی یک پرنده بسیار زیبا و اهلی است که همه جوانان و کودکان به آن‌ علاقه زیادی دارند. البته هر کس دوست دارد که یک عروس هلندی سالم داشته باشد، باید بیماری های عروس هلندی را بداند.

او باید بتواند هرچه سریع‌تر پرنده خود را درمان کند وگرنه بعضی از بیماری های عروس هلندی منجر به مرگ او خواهد شد. عروس هلندی یک پرنده باهوش است که می‌تواند با تمرین و تقلید از صاحب خود سخن بگوید اما زمانی که مریض باشد، این توانایی را نخواهد داشت.


یک عروس هلندی هنگامی‌که مریض می‌شود دیگر حس و حال شادی و شعر خواندن را ندارد و مثل قبل رفتار نمی‌کند و در مقابل شما بی‌توجه می‌شود. با دیدن نشانه‌های بیماری او، باید نگران شد و به دنبال درمانی برای شادی و بهبودی او گشت.

در این مطلب برای شما فهرستی از بیماری های عروس هلندی را آورده‌ایم تا در صورت مشکل و جستجو برای یافتن دلیل بیماری های عروس هلندی خود، بتوانید قبل از رسیدن دامپزشک به زنده ماندن او کمک کنید.بیماری های عروس هلندی را به چند دسته تقسیم می‌کنند. ممکن است پرنده شما هرکدام از این بیماری‌ها را گذرانده باشد. در این مقاله برخی از این بیماری‌ها را به‌طور کامل توضیح داده ایم، با ما همراه باشید.

انواع بیماری های عروس هلندی

بیماری‌های شایعی که در پرندگان و ازجمله در عروس هلندی دیده می‌شوند را به‌طور کامل برایتان بیان کرده‌ایم تا بتوانید شناخت بهتری در بیماری پرنده خود داشته باشید.

برای تشخیص هرکدام از این بیماری‌ها معاینه کامل پرنده خانگی شما، توسط دامپزشک ضروری است. دامپزشک با انجام نمونه‌برداری و آزمایش‌های لازم و حتی عکس‌برداری از اجزای درونی او نوع بیماری را تشخیص می‌دهد.


سرماخوردگی عروس هلندی


بیماری‌های منتقل شده توسط حشرات


برخی از حشرات بیشتر از سایر حشرات ناقل بیماری‌های مختلفی هستند که در ادامه برایتان آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

پشه‌ها

پشه‌ها می‌توانند ناقل بیماری مالاریای مرغی و همچنین شیوع انگل‌های خون و ویروس‌ها شوند. ازجمله ویروس‌هایی که پشه‌ها انتقال می‌دهند ویروس‌های انسفالیت و تب نیل هستند.

بیماری های عروس هلندیکنه‌ها

کنه‌ها کشنده‌ترین حشرات هستند که باعث بسیاری از بیماری های عروس هلندی و حتی منجر به مرگ آن‌ها خواهند شد. کنه‌ها در بزاق دهان خود سمی دارند که آن را با نیش خود به پرندگان منتقل می‌کنند. آن‌ها، علاوه بر اینکه سمی هستند، ممکن است باکتری‌های زیادی را به بدن عروس هلندی شما منتقل کنند.

ازآنجایی‌که کنه‌ها بیشتر در اطراف مرغ‌ها هستند بهتر است از آوردن مرغ به خانه‌ای که در آن عروس هلندی دارید خودداری کنید. همچنین سعی کنید پرنده خانگی خود را در مکان‌هایی که مرغ و سایر پرندگان وحشی هستند نبرید.پوسته‌پوسته شدن و بزرگ شدن منقار، ضخیم شدن و تکثیر پوست پاها از دیگر علائم کنه‌ها است.

شپش

شپش‌ها اگرچه حشرات ریزی هستند و به بدن پرنده صدمه نمی‌رسانند اما بین پرهای عروس هلندی جا می‌گیرند و بال‌وپرهای او را می‌جوند. البته شپش‌ها به‌خودی‌خود در قفس پرنده خانگی شما دیده نمی‌شوند و از پرندگانی که در هوای آزاد هستند به عروس هلندی شما انتقال می‌یابند.

شپش‌ها خاصیت ضد آب بودن پرها را از بین می‌برند و پرواز کردن را برای آن‌ها دشوار می‌کنند.تمام شپش‌ها با جویدن پرها باعث آسیب دیدن پرها می‌شوند. آن‌ها در بین خارهای پر فشرده می‌شوند و شروع به جویدن پرها می‌کنند.

جویدن بال و پر های عروس هلندی توسط شپش هامعمولاً همیشه پرهای پرندگانی که شپش زده‌اند را خیس و مرطوب مشاهده می‌کنید زیرا جویدن پرهای عروس هلندی باعث مرطوب شدن پرهای او شده است.ازجمله علائم تشخیص شپش در بدن پرنده‌های خانگی، از بین رفتن نظم و زیبایی پرهای او است. شپش‌ها ظاهری آشفته و به‌هم‌ریخته به پرهای مرغ هلندی شما می‌دهند.

درمانیسوس

یکی از بیماری های عروس هلندی، درمانیسوس است که نوعی کم‌خونی است. عامل اصلی بیماری درمانیسوس، یک کنه پر قرمز است که به‌طور ناگهانی بر روی بدن عروس هلندی شما می‌نشیند و بیشتر در شب‌هنگام به او حمله می‌کند. او با مکیدن خون بدن عروس هلندی باعث کم‌خونی و درنتیجه ضعف در سیستم ایمنی بدن او می‌شود.عروس هلندی و طوطی‌ها بیشتر از سایر پرندگان خانگی در معرض خطر این کنه هستند. خارش‌های مداوم بدن پرنده با منقار خود می‌تواند از علائم نیش زدن این کنه باشد.

نکته: مالاریای مرغی و آبله پرندگان و ازجمله انگل‌ها بیماری هایی است که توسط حشرات منقل می‌شوند.نکته:برای از بین بردن انواع حشرات بهتر است از سم‌پاشی برای بدن آن‌ها استفاده کنید و هر هفته آن‌ها را در آفتاب قرار دهید .نور خورشید حشرات ریز را از بین می‌برد.

اندوپارازیت‌ها

این بیماری یکی از خطرناک‌ترین بیماری های عروس هلندی شناخته‌شده است. پرندگان زیادی بعد از بروز این بیماری پرهای شکم و پهلوهای خود را می‌کنند. البته کندن پرهای پرندگان تنها علائم این بیماری نیست و وجود عفونت‌هایی شدید در بدن و منقار آن‌ها هم علامت آن است.

بیماری های عروس هلندیاندوپارازیت‌ها را انگل‌های داخلی می‌نامند. آن‌ها در بسیاری از انواع مختلف حیوانات و پروتئین‌ها مشاهده می‌شوند. اندوپارازیت‌ها عمدتاً از طریق مدفوع و دهان از طریق غذاهای آلوده منتقل می‌شوند. درنتیجه، بسیاری از بیماری‌ها مانند اسهال، کاهش وزن، کم‌خونی، تولیدمثل ضعیف و غیره در حیوانات بروز می‌دهد.

اکتوپارازیت‌ها

این بیماری بیشتر در پرندگانی دیده می‌شود که در محیط آزاد و جنگل‌ها هستند. اما بسیاری از انگل‌ها و مشکلات پوستی در پرندگانی دیده‌شده که درون قفس هستند. اکتوپارازیت ها به انگل‌های خارجی معروف هستند. این انگل‌ها اغلب در گیاهان و حیوانات یافت می‌شوند. اکتوپارازیت ها یا خون پرندگان را مکیده و یا از بافت بدن او تغذیه می‌کنند.

بیشتر اکتوپارازیت ها فاقد بال هستند. علاوه بر این، آن‌ها در مقایسه با اندوپارازیت ها خطرناک‌تر هستند. اکتوپارازیت ها باعث ایجاد چندین بیماری مانند کم‌خونی، حساسیت، تحریک‌پذیری می‌شوند

عفونت‌های باکتریایی

عفونت‌های باکتریایی معمولاً به دلیل آلودگی محیط مانند گردوغبار رخ می‌دهد. این عفونت ازجمله عفونت‌های شایع و جدی هستند و به کبد و کلیه و روده‌های عروس هلندی آسیب می‌رسانند.

اگر همیشه قفس پرنده خود را تمیز کنید، آب او را هرروز عوض کنید و غذای آلوده‌ای به او ندهید. باکتری‌ها همیشه در قفس‌های کثیف رشد خواهند کرد. از علائم جدی این عفونت‌ها، سرفه، عطسه و اسهال هستند.

عفونت‌های ویروسی

طوطی‌ها و عروس‌های هلندی می‌توانند با تعدادی از عفونت‌های ویروسی درگیر شوند. به‌طورکلی ویروس‌ها به سلول‌های بدن حمله کرده و باعث اسهال در پرندگان می‌شوند.عفونت‌های ویروسی بیشتر در پرندگان خانگی شایع هستند. بی‌حالی، از دست دادن اشتها، استفراغ و وجود خون در مدفوع، از علائم عفونت‌های ویروسی است.

عفونت های ویروسی

ویروس‌ها بیشتر از طریق هوا به عروس هلندی شما منقل می‌شوند و باعث بیماری های عفونتی می‌شوند. بهتر است با دیدن علائم ذکرشده عروس هلندی خود را به یک دامپزشک نشان دهید.

عفونت‌های قارچی

این دسته از عفونت‌ها، بیشتر به پرندگانی که سیستم ایمنی بدنی ضعیف‌تری دارند منتقل می‌شوند. قارچ آسپرژیلوس یکی از این عفونت‌های قارچی است.ازآنجایی‌که قارچ‌ ابتدا روده را تحریک می‌کند، عفونت‌های قارچی نیز با علائمی مانند تغییر در رنگ و نوع مدفوع عروس هلندی شروع می‌شوند.

برای پیشگیری از این بیماری‌ها، مواظب غذای عروس هلندی خود باشید. دلیل بسیاری از بیماری های عروس هلندی، غذای نامناسب و آلوده او است. عفونت‌های قارچی باعث بروز مشکلات کبدی در پرندگان می‌شوند.اگر قفس پرنده شما همیشه مرطوب باشد و بخار زیادی بر روی آن بنشیند، می‌تواند رشد قارچ را سریع‌تر کند. این عفونت‌های قارچی بیشتر توسط محیط آلوده ایجاد می‌شوند.

بیماری‌های باکتریایی

طبق تحقیقات انجام‌شده پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی آسان‌تر از درمان آن است. از علائم این بیماری های باکتریایی، از دست دادن اشتها و افزایش ترشحات بینی است.ازآنجایی‌که برای درمان این بیماری‌ها به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها احتیاج است، باید حتماً عروس هلندی خود را به یک دامپزشک نشان دهید تا به او دارو بدهد.

بیماری‌های پوستی

بیماری های پوستی در پرندگان ازجمله عروس هلندی بسیار شایع است. برای هر نوع بیماری پوستی دلایل مختلفی ذکرشده ازجمله موارد زیر:

بیمار پوستی آلرژی

گاهی اوقات بیماری های پوستی به دلیل حساسیت عروس هلندی به مواد غذایی است که در این موارد تشخیص کمی سخت و حتماً با نمونه‌برداری از پوست پرنده و توسط دامپزشک صورت می‌گیرد. درنهایت با تجویز داروهایی مانند آنتی‌هیستامین‌ها، پرنده شما بهبود می‌یابد.

بیماری‌های قارچی مؤثر بر پوست

برخی از قارچ‌ها بر پوست بدن عروس هلندی و سایر پرندگان تأثیر می‌گذارد و حتی پرهای اطراف چشم‌ها و منقار او را از بین می‌برد. از دیگر علائم بیماری قارچی پوست، ریختن موهای گردن و پوسته پوسته شدن بدن است.

تومورها و کیست‌های پوستی

این تومورها و کیست‌های زیرپوستی در بیشتر پرندگان دیده می‌شود. این تومورها مانند جوش‌های زیرپوستی هستند و زمانی رخ می‌دهند که پر جدیدی در حال رشد است و نتواند در سطح پوست راه خود را بیابد درنتیجه زیرپوست می‌ماند.لیپوما از دیگر تومورهای پوستی است و در امتداد بال‌های پرندگان بیشتر دیده می‌شود البته لیپوما تومورهایی به رنگ زرد هستند که به دلیل رسوب چربی در این محل به این رنگ هستند.

بیماری زخم پوستی

بیماری پوستی دیگری که پرندگان و ازجمله عروس هلندی گرفتار آن می‌شوند، بیماری های پوستی ناشی از عفونت‌های باکتریایی است. این عفونت به پوست زیر بال پرندگان بیشتر آسیب میزند و مانند نوعی حساسیت پوستی است.

بیماری پوستی هورمونی

از علائمی که برای این بیماری هورمونی ثبت‌شده، رشد پرهای سست و ضعیف رنگی عروس هلندی است که میله‌های نازکی هم دارند. بهترین راه درمان این نوع بیماری های عروس هلندی مراجعه به دامپزشک و مصرف داروهای هورمونی است.

البته این نوع بیماری پوستی را فقط بر اساس تست‌ها و آزمایش‌های هورمونی غدهٔ تیروئید پرنده می‌توان تشخیص داد. ازآنجایی‌که علت اصلی بروز این بیماری کم‌کار غده تیروئید در عروس هلندی شما است بهتر است به رژیم غذایی او مقدار کمی ید اضافه کنید.

بیماری گوارشی ویروسی

برخی از بیماری های عروس هلندی توسط غذاها و گوارش آن‌ها جذب بدنش می‌شوند. به همین دلیل توجه به غذای عروس هلندی به‌سلامت او کمک بسیاری می‌کند.

طاعون

طاعون یکی دیگر از بیماری های عروس هلندی و شایع در پرندگان است. این ویروس از طریق ترشحات دهان و مدفوع انتقال می‌یابد و معمولاً هیچ علائمی ندارد. این بیماری را مرگ بدون علائم قبلی نامیده‌اند. البته طاعون در پرندگانی که در یک مکان دسته‌جمعی و در کنار هم زندگی می‌کنند بیشتر رخ می‌دهد.پرندگانی که بیمار طاعون می‌گیرند معمولاً طی 3 تا 12 هفته پس‌ازاین بیماری، می‌میرند. از علائم احتمالی این بیماری لرزش‌های عصبی، بی‌اشتهایی و اسهال است.

طاعون یکی از انواع بیماری های عروس هلندی

بسیاری از ویروس‌ها از طریق هوا به عروس هلندی و طوطی‌ها انتقال می‌یابد. پرندگانی که در محیط‌های دسته‌جمعی زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس‌ها هستند.بسیاری از ویروس‌های آلوده ،توسط هوا به عروس هلندی منتقل‌شده و جداسازی و کنترل آن دشوار است. این مسئله به‌ویژه هنگامی مشکل ایجاد می‌کند که چندین پرنده در یک قفس باهم زندگی کنند.

پولیما

برای مثال ویروس پولیما طی 24 تا 48 ساعت بعد از ورود به بدن عروس هلندی، باعث مرگ او می‌شود.البته با تشخیص به‌موقع و همچنین پیشگیری از آن می‌توان از مرگ پرندگان جلوگیری کرد. واکسن این ویروس بهترین راه پیشگیری است.

ویروس پولیما مشابه زگیل‌های انسانی است و دامپزشکان با جراحی می‌توانند پولیما را بردارند.ویروس پولیوما طی 24 تا 48 ساعت پس از آلودگی ،پرندگان نوزاد را از بین می‌برد. پرندگان بالغ ویروس را حمل می‌کنند و به جوانان منتقل می‌کنند. واکسن این بیماری ،از عفونت جلوگیری می‌کند.طوطی‌های آمازون نیز مستعد پولیما هستند. این ویروس مشابه زگیل‌های انسانی است. دامپزشکان می‌توانند پولیمای پرندگان آلوده را با جراحی از بین ببرند.

تغییرات رژیم غذایی

تغییر در رژیم غذایی ممکن است دلیل حرکات مزمن روده طوطی شما باشد. از اینکه غذاهای جدیدی را به رژیم غذایی پرندگان اضافه کرده‌اید دقت کنید که کدام‌یک باعث ناراحتی‌های پرنده ی شما می‌شوند.ظرف غذا و آب پرنده خود را روزانه تمیز کرده و حداقل هفته‌ای یک‌بار آن‌ها را ضدعفونی کنید. هرگونه وسایل چوبی یا موادی را که در حین تغییر قفس قابل ضدعفونی نیستند دور بریزید.

بیماری های عروس هلندیازآنجایی‌که چاقی در طوطی‌ها و عروس هلندی یکی از دلایل بیماری آن‌ها است باید به رژیم غذایی او مخصوصاً دانه‌های او که چرب تر هستند توجه کنید. چربی در پرندگان باعث بروز مشکلاتی مانند سندرم کبد چرب و کمبود ویتامین او می‌شود. پس بهتر است با یک رژیم غذایی مناسب همراه با میوه و سبزی‌ها از مشکلات بعدی پیشگیری کنید.

سو تغذیه

سو تغذیه ،که از کمبود کلسیم و پروتئین‌های موجود در غذای عروس هلندی برگرفته‌شده است .بهتر است برای او علاوه بر بذر و دانه میوه ها و سایر خوراکی ها را در نظر گرفت.

بیماری تنفسی

اگر عروس هلندی شما به‌سختی نفس می‌کشد ممکن است دچار یک مشکل تنفسی شده باشد. هرگونه خس‌خس سینه و نفس‌نفس زدن می‌تواند نشانه‌ی بیماری های عروس هلندی باشد.اگر عروس هلندی شما با دهان باز نفس می‌کشد احتمالاً مشکلی در تنفس برایش به وجود آمده است و یا سرماخورده است.

استنشاق دانه‌های بذر

برخی از مشکلات تنفسی به دلیل استنشاق دانه ارزن یا بذرهای کوچک‌تری به درون بینی او باشد. از طرفی مواد موجود در رژیم غذایی می‌تواند باعث وجود آمدن مشکلات تنفسی او شود.با دیدن مشکلات تنفسی عروس هلندی بهتر است این موضوع را با دامپزشک در میان بگذارید.

پسیتاکوز یا همان تب پرندگان

پسیتاکوز، یا همان تب طوطی و عروس هلندی نیز گفته می‌شود. این بیماری ممکن است باعث ترشح از چشم و بینی باشد.از دیگر علائم این بیماری، مشکلات تنفسی، افسردگی، از دست دادن اشتها و صحبت نکردن پرنده سخنگو است. دامپزشک می‌تواند آنتی‌بیوتیک برای طوطی شما تجویز کند، اما شما همچنین باید پرنده خود را از پرندگان دیگر در خانه جدا کنید و محیط اطراف او را تا حد ممکن بدون استرس نگه‌دارید.توجه کنید که این بیماری می‌تواند از پرنده به انسان انتقال یابد.

بیماری پسیتاکوز مایکوباکتریوز یا سل پرندگان

مایکوباکتریوز از دیگر بیماری های عروس هلندی است که به‌عنوان سل پرندگان نیز شناخته می‌شود، درمان دشواری دارد و اغلب کشنده است. علائم اولیه شامل کاهش وزن و اسهال است.ازآنجاکه مایکوباکتریوز، بیماری مشترک بین انسان و دام است و به انسان قابل‌انتقال است؛ هنگام معالجه یا کنترل طوطی بیمار خود از دستکش لاستیکی استفاده کنید. اگر فردی سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارد نباید به پرنده نزدیک شود.

بیماری خطرناک سیرو ویروس

این بیماری یکی از بیماری های جسمی و روحی عروس هلندی شناخته ‌شده است. اگر عروس هلندی شما این بیماری را گرفته باشد هرروز شاهد نوعی خودزنی از او خواهید بود تا جایی که تمام بدن و پرهای خود را کنده و به پوست خود آسیب میزند. باگذشت 4 یا 5 هفته از این بیماری، عروس هلندی شما افسرده خواهد شد.

از دیگر علائم این بیماری، اسهال و استفراغ در برخی از پرندگان بیمار است. البته باید با پرنده‌ای که به سیروویروس مبتلا شده بااحتیاط و رعایت نکات بهداشتی رفتار کنید زیرا این بیماری می‌تواند به انسان هم انتقال یابد و خطرناک باشد.

درواقع سیرو ویروس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، سپس منجر به مرگ عروس هلندی می‌شود. اگر عروس هلندی شما به سیرو ویروس مبتلا شده باشد منقاری براق خواهد داشت. درصورتی‌که یک عروس هلندی سالم منقاری تیره و حاوی گردوغبار خواهد داشت.

مسمومیت عروس هلندی

مسمومیت‌های عروس هلندی علاوه بر غذاهای و آب آلوده با مواد دیگری ازجمله سرب و روی نیز رخ می‌دهد. فلزات سنگین از خود سمومی را خارج می‌کنند که باعث آسیب کبدی به طوطی و عروس هلندی شما می‌شود.

تذکر

در پایان، توصیه می‌کنیم قبل از خرید پرندگان خانگی و آوردن آن‌ها به قفس دیگر پرندگان از سلامت او مطمئن شوید. از همه مهم‌تر، محل نگهداری عروس هلندی را همیشه تمیز نگه‌دارید و غذاهای مناسب را برای پرندگان خود استفاده کنید تا همیشه سالم باشند و بیمار نشوند.



منبع:

com
veteriankey.com
pets.thenest.com
pets4homes.co.uk
petcockatiel.com
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • جدیدترین ارسال ها

    آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,120
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا