بررسی جزئیات واکسن کرونای شرکت فایزر + زمان عرضه به بازار

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
با گذشت ۱۱ ماه از همه گیری کرونا در جهان، چشم امید تمام مردم به یافتن واکسنی موثر برای مقابله با این ویروس است.

alt

واکسن کرونای شرکت فایزر

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است هم اینک ۱۹۱ واکسن در کشور‌های مختلف در حال توسعه است که از این میان، نزدیک به ۴۰ واکسن در مرحله آزمایش انسانی و ۱۰ واکسن در مرحله پایانی آزمایشات قرار دارند. غول‌ های داروسازی جهان ابراز امیدواری کرده ‌اند بتوانند نسخه اولیه واکسن کرونا را اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی به بازار عرضه کنند. با این حال، نتایج امیدوار کننده ‌ای از آزمایش واکسن کووید ۱۹ به تازگی منتشر شده است.

بر این اساس، شرکت فایزر ، غول داروسازی آمریکا اعلام کرد نتایج اولیه آزمایش مرحله سوم واکسن کرونا نشان می ‌دهد این واکسن بیش از ۹۰ درصد کارایی دارد. این دستاورد پیروزی بزرگی در مبارزه با همه گیری کووید ۱۹ در جهان است که تاکنون بیش از یک میلیون نفر را به کام مرگ کشانده، اقتصاد جهان را زیر و رو کرده و زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است.

شرکت فایزر که بزرگ ترین شرکت داروسازی جهان است با همکاری شرکت بیون تک، شریک آلمانی خود نخستین شرکت ‌های داروسازی جهان هستند که نتایج امیدوار کننده‌ای از آزمایش واکسن کرونا در ابعاد بزرگ را ثبت کرده اند. این دو شرکت اعلام کردند از آنجا که هیچ عوارض قابل توجهی در این آزمایشات مشاهده نشده است، نگرانی جدی درباره ایمنی این واکسن وجود ندارد. انتظار می‌رود تا اواخر ماه جاری درخواست برای استفاده اضطراری از این واکسن در آمریکا مطرح شود.

با این حال، حتی در صورت موافقت مقامات بهداشتی، تعداد این واکسن در حال حاضر بسیار محدود است و نمی ‌توان به صورت گسترده آن را در بازار توزیع کرد. دانشمندان می‌ گویند هنوز سوالات زیادی درباره این واکسن بی پاسخ مانده است. برای مثال، هنوز مشخص نیست این واکسن تا چه زمانی می ‌تواند در افراد ایجاد ایمنی کند.

موفقیت دانشمندان آمریکایی و آلمانی باعث ایجاد امیدواری برای رسیدن به نتایج مثبت در آزمایش واکسن ‌های دیگر شرکت‌های داروسازی شده است.

alt


آلبرت بورلا ، مدیر اجرایی شرکت فایزر در این رابطه می ‌گوید:

” امروز روز بزرگی برای علم و انسانیت است. ما زمانی به نقطه عطف تحقیقات خود برای یافتن واکسن کرونا رسیدیم که جهان به شدت شاهد افزایش شمار مبتلایان بوده است. همچنین ظرفیت بیمارستان‌ ها در حال تکمیل بوده و مشکلات اقتصادی جهان را درگیر خود کرده است. “

شرکت فایزر امیدوار است مقامات بهداشتی آمریکا اجازه استفاده اضطراری از این واکسن را در افراد ۱۶ تا ۸۰ ساله صادر کنند. برای این کار، باید دست کم اطلاعات مربوط به ایمنی واکسن تست شده بر روی ۴۴ هزار داوطلب در دو ماه رصد شود. این بدان معناست که اواخر ماه نوامبر (آذر ماه) احتمالا این دستور صادر شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا پیش ‌تر اعلام کرده بود در حال حاضر به دلیل شرایط اضطراری جهانی به دلیل همه گیری کرونا، واکسنی که بتواند دستکم ۵۰ درصد کارایی و اثرگذاری داشته باشد، از سوی این نهاد مجوز لازم را اخذ خواهد کرد. با این حال، خبر خوشحال کننده این است که دانشمندان شرکت فایزر از کارایی ۹۰ درصدی این واکسن خبر می‌دهند.

شرکت فایزر و بیون تک قرار دادی معادل یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار با دولت آمریکا برای فروش ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را پیش‌تر به امضا رسانده اند. در صورت تجاری سازی این واکسن و تولید انبوه آن، آمریکا و دیگر کشور‌های ثروتمند غربی در اولویت توزیع قرار دارند.

اما یکی از بزرگ ترین چالش‌ های این عرصه، تولید واکسن در ابعاد جمعیت جهان است. هم اینک جمعیت جهان ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر است. برآورد محققان این است که برای ایجاد ایمنی گله‌ ای در جامعه نیازمند واکسیناسیون بیش از ۷۰ درصد جمعیت یک کشور وجود دارد.

ایمنی گله ‌ای به حالتی اطلاق می‌ شود که درصد بالایی از مردم یک کشور به طور طبیعی یا از طریق واکسیناسیون عمومی به یک ویروس یا باکتری مبتلا شوند و پس از بهبودی به دلیل مقاومت در برابر بیماری، زنجیره شیوع قطع شود و جامعه به ایمنی می ‌رسد. برای مثال، در مورد کشور آمریکا با جمعیت ۳۳۰ میلیون نفر، بیش از ۲۰۰ میلیون نفر باید به این ویروس مبتلا شوند تا ایمنی گله ‌ای پدید آید و برای این منظور شرکت ‌های داروسازی باید برای دستکم ۵.۵ میلیارد نفر از جمعیت جهان واکسن تولید کنند. دست یابی به این امر در کوتاه مدت بزرگ ترین چالش برای مبارزه با همه گیری کرونا محسوب می ‌شود.

برخی مردم تصور می‌کنند در اول ماه ژانویه یا در روز‌های نخست ماه آوریل واکسن کرونا به بازار عرضه خواهد شد و پس از دریافت آن همه چیز به مانند گذشته به حال طبیعی باز خواهد گشت. اما حقیقت تلخ این است که شرایط آنگونه که مردم تصور می ‌کنند نیست. ما امیدواریم دستکم یک واکسن مطمئن و ایمن تا سال ۲۰۲۱ در جهان یافت شود. با این حال، این واکسن به صورت محدود و نه به اندازه جمعیت جهان به بازار عرضه خواهد شد.

پیشتر آدار پوناوالا ، مدیر اجرایی موسسه سروم هند که بزرگ ترین تولید کننده واکسن در جهان است در مصاحبه با نشریه آمریکایی فایننشال تایمز اعلام کرد:

شرکت ‌های داروسازی توانایی تولید واکسن کرونا در ابعاد جهانی آن را در کوتاه مدت ندارند. در بهترین حالت واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون تمام مردم جهان تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی تولید خواهد شد. من درک می ‌کنم که مردم جهان بسیار خوشبینانه به مسئله یافتن واکسن موثر برای کووید ۱۹ نگاه می ‌کنند، اما هیچ شرکت داروسازی در جهان تاکنون نتوانسته است یک واکسن را در ابعاد جمعیت جهان تولید کند.

در گام نخست ما هنوز به واکسن کرونا دست نیافته ایم و آزمایش ‌ها برای یافتن این واکسن همچنان ادامه دارد. با این وجود، حقیقت تلخ این است که حتی پس از کشف واکسن نیز ۴ تا ۵ سال زمان می ‌برد که بتوان برای همه جمعیت جهان واکسن کووید ۱۹ را تولید و واکسیناسیون عمومی را تکمیل کرد.


منبع : JadvalYab | همیارخاص
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • جدیدترین ارسال ها

    آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,120
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا