با طبیعت مهربان باشیم

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
با طبیعت مهربان باشیم ، را در همیارخاص بخوانید

با طبیعت مهربان باشیم​

مهدی کاهانی مقدم​


رفتار برخی افراد با طبیعت به گونه‌ای است که انگار طبیعت، خانه و نبردگاه دشمنان است و باید تا حد امکان به آن آسیب و ضرر رساند و تا می‌توانند، می‌شکنند و می‌برند و می‌سوزانند و می‌برند! طبیعتی که به رایگان در اختیار ما قرار گرفته است، در طول هزاران سال ایجاد شده و ما حق نداریم با سهل‌انگاری، موجب نابودی آن و اکوسیستم موجود در آن شویم.

طبیعت‌گردی قوانین و مسئولیت‌های خودش را دارد و اگر بخواهیم یک گردشگر واقعی باشیم، باید الفبای گردشگری مسئولانه را بدانیم.

– قانون نخست این است که مراقب حال طبیعت باشیم و اثری از خودمان، جز رد پا در آنجا نگذاریم.

– برای تردد در طبیعت، در حد ممکن از مسیرهای پاکوب یا مالرو حرکت کنید.

– اگر می‌خواهید حرفه‌ای و مسئولانه طبیعت‌گردی کنید، همیشه چند کیسه پلاستیکی همراه داشته باشید تا علاوه بر جمع کردن زباله‌های خودتان، محیط اطراف را هم از زباله‌ها پاکسازی کنید.

– برای آب آشامیدنی به جای بطری‌های یکبار مصرف پلاستیکی، از قمقمه و بطری‌های دایمی استفاده کنید. با این کار علاوه بر کاهش تولید زباله‌های پلاستیکی، ۲۶۰ گونه جانوری از خطر مرگ ناشی از خوردن زباله‌های پلاستیکی یا گیر افتادن در آن‌ها نجات پیدا می‌کنند.

– تا حد امکان غذاهای بدون نیاز به روشن کردن آتش را به طبیعت ببرید. اگر هم نیازی به آتش داشتید، از زغال آماده یا چوب‌های خشک استفاده کنید. آتش را کوچک و در حد نیاز آن هم به دور از شاخ و برگ درختان و پوشش گیاهی روشن کنید. در پایان نیز از خاموش شدن آتش و زغال‌ مطمئن شوید؛ با آب و خاک می‌توانید این کار را بکنید.

– آشغال‌های تجزیه‌پذیر مانند کاغذ و باقیمانده غذاها را در جایی دور از دید، پنهان و یا در زیر خاک دفن کنید و مواد غیرقابل بازیافت و تجزیه‌ناپذیر را با خود به خانه برگردانید و در سطل آشغال بریزید.

– برای برپا کردن چادر و هموار کردن زمین، پوشش اصلی و سطحی گیاهی زمین را تخریب نکنید زیرا چند سال طول می‌کشد تا این پوشش بازیابی شود.

– به فرزندانمان یاد بدهیم که با حشرات، حیوانات، گل‌ها و گیاهان مهربان باشند؛ حتی یاد بگیرند که بی‌دلیل سنگ‌ها را جابه‌جا نکنند زیرا با این کار موجودات زنده زیادی را بی‌خانمان می‌کنند.

– به فرزندانمان یاد بدهیم برای بازی کردن، آتش روشن نکنند زیرا شاخ و برگ خشک درختان باید تجزیه و تبدیل به کود شود؛ در غیر این صورت کود برای گیاهان وجود نخواهد داشت و پوشش گیاهی ضعیف می‌شود. همچنین آتش پوشش گیاهی در آن نقطه را از بین می‌برد.

– طبیعت در درجه نخست متعلق به ساکنان اصلی آن یعنی جانوران وحشی، پرندگان، حشرات و غیره است. خود و فرزندان را از نیش و گزند آن‌ها در امان نگه داریم تا به فراری دادن و آسیب رساندن به آن‌ها نیازی نباشد.

– به بهانه خطرناک بودن، جانورانی مانند مار، عنکبوت، عقرب، هزارپا و… را نکشیم.

– موادی مانند مایع ظرفشویی، پودر لباسشویی و یا بطری‌ها برای طبیعت و آب رودخانه آلوده‌کننده و یا سمی به حساب می‌آیند؛ از ریختن این مواد در طبیعت خودداری کنید.

این توصیه‌ها البته تنها بخش اندکی از نکاتی است که هنگام طبیعت‌گردی باید مدنظر قرار بگیرند؛ با این وجود با توجه به اینکه در سال‌های اخیر دغدغه حفظ محیط زیست و دوستی با طبیعت در بین مردم جامعه ما گسترش یافته است، امید می‌رود که در کشور ما نیز همچون کشورهای توسعه‌یافته، احترام به طبیعت و حفظ محیط زیست بزودی به یک ارزش و فرهنگ ملی تبدیل شده و دستگاه‌های متولی این حوزه نیز از خواب خرگوشی بیدار شوند و طبیعتی پاکیزه و عاری از هر گونه پسماند و آلودگی زیست محیطی برای نسل‌های بعدی به یادگار بماند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام


با طبیعت مهربان باشیم​


عنوان : با طبیعت مهربان باشیم


اگر این مطلب نیاز به اصلاح و یا تکمیل دارد اطلاع دهید
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • جدیدترین ارسال ها

    آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,120
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا