امیدها به بورس برمی‌گردد؟

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
17-1.jpg


به گزارش تجارت‌نیوز، علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در تحلیلی در روزنامه دنیای‌اقتصاد گفته، شرایط کنونی بازار سرمایه با اواسط مرداد ماه قابل مقایسه نیست. نزول شاخص به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد اگرچه از جذابیت‌های خاصی برای خرید برخوردار است اما بازار سرمایه را در ذهن مردم مشابه موسسات مالی و اعتباری ترسیم کرده است. هر چند این قیاس درست نیست اما همان‌گونه که ممکن است این موسسات جایگاه و اعتبار خود را به سختی به دست آورند بازار سرمایه نیز به چند دلیل مهم احتمالا این شرایط ناخوشایند را تجربه می‌کند.

او ادامه داده، بی‌تدبیری مسئولان و مدیریت افرادی که پشت درهای بسته تصمیماتی برای بازار سهام گرفتند اتفاقات عجیبی را رقم زد به‌طوری که بزرگ‌ترین فرصت تاریخی اقتصاد کشور نه تنها از دست رفت بلکه به تهدید و چالش بزرگ اقتصادی برای دولتمردان تبدیل شده است.

به گفته تاجبر، بسیاری از سهامدارانی که با حمایت تلویحی و تشویق دولتمردان نقدینگی و سرمایه‌شان را وارد تالارهای شیشه‌ای کرده‌اند، خود را مالباخته می‌پندارند و برای خروج از این بازار صف کشیده‌اند.

او اظهار کرده، بورس در وضعیتی قرار دارد که آن دسته از سهامدارانی که از اوایل سال وارد بازار سهام شدند به‌دلیل اصلاح شدید قیمت از این بازار به خوبی یاد نمی‌کنند این در حالی است که زمزمه برگشت بازار به گوش می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه افزوده، با بررسی پارامترهای بنیادی صنایع دلارمحور و آن دسته صنایعی که از دارایی‌های هنگفتی برخوردارند می‌توان به برگشت بازار امید داشت. تورم و افزایش نرخ دلار دو عامل اساسی برای رشد قیمت سهام برخی صنایع محسوب می‌شوند. پارامترهای اصلی و تعیین‌کننده برای بازگشت شاخص به مدار صعودی آشکار شده است.

او بیان کرده، هر گشایشی در روابط بین‌المللی ایران حاصل شود شرکت‌های صادرات‌محوری که از افزایش نرخ دلار بهره می‌برند روند شاخص را تغییر می‌دهند از این رو پتانسیل فراوانی برای جهش سودآوری این دسته از صنایع پیش‌بینی می‌شود، اما از سویی دیگر اصلاح قیمت سهامی که قیمت واقعی آن با قیمت موجود همخوانی ندارد نیز ادامه‌دار خواهد بود. در حال حاضر صدها میلیارد تومان در کارگزاری‌ها پول نقد پارک شده وجود دارد که اگر اعتماد سرمایه‌گذاران جلب شود نیازی به هیچ نوع حمایتی از سوی مسئولان نیست.

به گفته تاجبر، سهامدار باید بداند در این بازار جرم و خلافی صورت نمی‌گیرد تا بازار از وضعیت نابسامان فعلی رها شود. موضوع مهمی که نقشی تعیین‌کننده در سرنوشت معاملات ایفا می‌کند، سلب اعتماد سهامداران نسبت به اظهارات و تصمیماتی است که برای بازار سهام گرفته می‌شود. سونامی فروش نسبت به خرید، بازار را به محلی نامطمئن برای داد و ستد‌ها تبدیل کرده از سویی دیگر شیطنت حقوقی‌ها برای اصلاح بیشتر قیمت‌ها قطعا راه بازگشت را به راهی صعب‌العبور تبدیل خواهد کرد.

او ادامه داد، برخی اقدامات متولیان بازار هویت بورس تهران را خدشه‌دار کرده اگرچه در شرایطی به سر می‌بریم که کمتر کسی حتی می‌داند متولی این بازار چه کسی است. متاسفانه دولت، مجلس و سازمان بورس با اظهارات غیر‌کارشناسی وضعیت فعلی را به چالش می‌کشند. در این شرایط حساس متولی بازار با پرهیز از هرگونه تصمیمات غیرکارشناسی و آزمون و خطاهای پی‌درپی و بی‌نتیجه شاید بتواند اعتماد از دست رفته و در نهایت نقدینگی خارج شده را برگرداند.


منبع : تجارت نیوز | همیارخاص
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,094
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا