آیه 4 سوره فاتحه بهمراه ترجمه و تفسیر

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,287
79
تفسیر و ترجمه آیه 4 سوره فاتحه بهمراه صوت را در سایت همیارخاص ببینید و بشنوید

آیه :

🟢 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ

ترجمه آیه : مالک (و پادشاه) روز جزاست (روز کیفر نیک و بد خلق).

این آیه به انگلیسی :

Master of the Day of Retribution.​

نام سوره : فاتحه

نزول : مکه

معانی کلمات :

مالك: اين كلمه بمعنى صاحب مال و سرپرست هر دو آمده است، در آيه معناى دوم بهتر است.

تفسیر :

مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ «4»

خدائى كه پادشاه روز جزا است‌ مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ‌: آن خدائى اين صفت دارد كه مالك و پادشاه روز جزا است و تمام بندگان را به جزا و سزاى خود رساند، به اين وجه كه مؤمن و مطيع را ثواب، و كافر و عاصى را عقاب فرمايد.

تفسير اثنا عشرى، ج‌1، ص: 39

مالكيت حق گرچه عام است نسبت به دنيا و آخرت، اما تخصيص آن به آخرت جهت تعظيم و تفخيم شأن آن روز است، يا به جهت تفرد حق به مالكيت در آخرت؛ زيرا روز قيامت هيچ منازعى نخواهد بود در ملكيت و سلطنت حق به خلاف دنيا كه مدعيان بسيارند.

على بن ابراهيم قمى از ابى بصير از حضرت صادق عليه السّلام فرمايد:

مالك روز حساب است، به دليل آيه شريفه‌ قالُوا يا وَيْلَنا هذا يَوْمُ الدِّينِ‌. «1» تبصره: در انوار فرمايد: اجراى اين صفات بر حق تعالى از ربوبيت و موجديت و منعميت نعم ظاهره و باطنه و عاجله و آجله و مالكيت امور در روز حساب، به جهت آنست كه دلالت كند بر اختصاص حقيقت حمد بر ذات سبحانى نه غير او؛ و اشعار به آنكه كسى كه متصف به اين صفات نباشد، اهليت حمد و ستايش را ندارد، چه جاى آنكه لياقت معبوديت و پرستش را داشته باشد. پس وصف اول براى موجبيت حمد كه آن ايجاد و ربوبيت باشد، و وصف دوم و سوم براى دلالت آنكه متفضل نعم، قادر مختار است در اعطاء نعم، نه آنكه موجب بالذات باشد، زيرا حمد در مقابل صفات جميله اختياريه است نه غير اختياريه، و وصف چهارم متضمن وعده حامدان و وعيد عاصيان است براى تحقيق اختصاص؛ چه وصف مالكيت در آن روز قابل شركت نيست و نخواهد بود.


🌹 بشنوید :
 
  • برچسب ها
    آیه 4 سوره فاتحه آیه 4 سوره فاتحه به انگلیسی آیه 4 سوره فاتحه صوتی تفسیر آیه 4 سوره فاتحه صوت آیه 4 سوره فاتحه معنی آیه 4 سوره فاتحه معنی فارسی آیه 4 سوره فاتحه
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,132
    کاربران
    3,409
    جدیدترین کاربران
    Mehdi00842
    عقب
    بالا