آیه 164 سوره انعام به چه امری تأکید می‌کند

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,287
79
آیه 164 سوره انعام , تفسیر آیه 164 سوره انعام , سوره انعام آیه 164 , جواب آیه 164 سوره انعام به چه امری تأکید می‌کند ,


بعد هم قرآن چند بار این آیه را گفته، فرموده: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى» (انعام/ 164) یعنی گناه، قدیم یک شعر بود می‌گفتند: «گنه کرد در بلخ آهنگری ز شوشتر زدند گردن مسگری». یعنی یک کسی دیگری گناه می‌کند، سیلی‌اش را یک کس دیگری می‌خورد. دو تا برادرند حالا بگویم می‌شناسیدشان، این‌ها شکل‌هایشان به هم می‌خورد. یکی‌شان می‌رفت بیرون، با بچه‌های محله دعوا می‌کرد، فرار می‌کرد، می‌آمد در خانه، آن برادر دومی می‌رفت بیرون، بچه‌ها او را می‌گرفتند می‌زدند، می‌گفت بابا من نبودم، نه مثل هم هستید. یعنی گاهی وقت‌ها دو نفر که شبیه هستند، یکی خلاف می‌کند فرار می‌کند، آن دومی کتک می‌خورد.
افرادی خلاف کردند، بگیرید هر چه جرمش هست، قوه‌ی قضائیه تعیین کند. اما نگوییم حالا که او خلاف کرد پس نظام نیست، پس من نیستم. ماشینی تصادف کرد، دو سه نفر هم مردند، بگوییم حالا که ماشین تصادف کرد پس دیگر ما ماشین سواری را قبول نداریم. یک هواپیمایی سقوط می‌کند، حالا که این‌طور شد پس من دیگر سوار هواپیما نمی‌شوم. این‌ها را باید از هم جدا کرد.

آیه 164 سوره انعام به چه امری تأکید می‌کند.png

فرد را به حساب جامعه نگذاریم، جزئی را به حساب کلی نگذاریم. جزئی یک کاسبی دزدی کرد، گران فروشی کرد، نباید گفت: بازاری‌ها، بابا بازاری‌ها صنف محترمی هستند، حالا در هر صنف محترمی ممکن است چهار تا آدم خلافکار هم باشد. به خاطر خلاف چهار نفر اصل بازار را زیر سؤال نمی‌برند. آخوندها، ببینم آخوندها چه کردند؟ آمار شهدای آخوندها نسبت به تعدادشان از همه‌ی اقشار بیشتر است. حقوقشان، جز این‌هایی که یک جایی قاضی هستند، یا مثلاً نویسنده، استاد دانشگاه هستند، شهریه‌ی طلبه‌ها چه‌قدر است؟ بله ما نمی‌گوییم همه‌ی آخوندها خوب هستند، ممکن است یک، چهار تا بد هم داخلشان باشد، پناه بر خدا. اما نباید فرد را به حساب جمع گذاشت، جزء را به حساب کل گذاشت، لحظه را به حساب. قرآن هم گناهانی را که انتقاد می‌کند، می‌گوید: «كانُوا يَفْعَلُونَ» (مائده/ 79)، «كانُوا يَصْنَعُونَ» (مائده/ 63)، کلمه‌ی «کانُوا» در قرآن زیاد است، یعنی این راهش بد بود، نه این‌که من یک خاطره‌ی بدی داشتم هر کسی یک خلافی می‌کند.
باز از حرف‌های دکتر بهشتی است، نمی‌دانم چرا امروز هی حرف‌های ایشان به ذهنم می‌آید، دکتر بهشتی می‌گفت در زمین دنبال فرشته نگردید، زمین همین‌هایی هستند که هستند، منتها ببینید چه کسی عیبش کمتر است. دنبال آدم بی‌عیب نگردید. یک روایت هم داریم که اگر دنبال این هستی که رفیقت هیچ عیبی نداشته باشد، تا آخر عمرت بی‌رفیق می‌مانی. حدیث هست هان، اگر توقع داری که یک رفیقی بگیری که هیچ عیبی نداشته باشد، تا آخر عمر بی‌رفیق می‌مانی. دنبال بی‌عیب نگردیم، دنبال کم‌عیب بگردیم. به هر حال.

دنیای سایت، دنیای مهمی است، در جلسه‌ی قبل هم گفتم، این جلسه هم تکرار می‌کنم چون چوب سفت با یک تبر هم نمی‌شکند، آدم هی باید بگوید تا باید این تکرار بشود، به گوش همه برسد، هر کس سایتی دارد، بیاید گوشه‌ای از سایتش را برای پیام‌رسانی واجبات، ضروریات، نیازهای واقعی، نیازهای ارزان، ماندگار، نیازهای دائمی یک فصل‌بندی کنیم. سرگرم این نباشیم که جمله‌ای، شوخی‌ای شنیدم، این شوخی را منتقل کنیم، آن هم یک جک برای ما منتقل کند. سایت هست، تکنولوژی هست، ما استفاده‌مان فقط استفاده‌ی از جک‌ها و طنزهاست.

با توجه به متون بالا و تفسیر این آیه و توضیحات، به سوال زیر پاسخ دهید

سوال : آیه 164 سوره انعام به چه امری تأکید می‌کند

پاسخ :

1) عدالت در خانواده
2) عدالت در اقتصاد
3) عدالت در مجازات

سوال بالا در برنامه " درسهایی از قران " مطرح شده است ، باتوجه به متن ها به آن پاسخ دهید
 
  • برچسب ها
    آیه 164 سوره انعام تفسیر آیه 164 سوره انعام جواب آیه 164 سوره انعام به چه امری تأکید می‌کند سوره انعام آیه 164
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,132
    کاربران
    3,409
    جدیدترین کاربران
    Mehdi00842
    عقب
    بالا