گایافنزین شربت چیه

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
‎قیمت شربت گایافنزین , مشخصات شربت گایافنزین , اطلاعات کامل شربت گایافنزین , مشخصات شربت گایافنزین , عوارض شربت گایافنزین


گایافنزین
‎گایافنزین یک داروی خلط آور (اکسپکتورانت) است که به تولید و تخلیه مخاط ریه یا خلط که در موقعیت هایی نظیر سرماخوردگی یا آنفلوانزا در قفسه سینه تجمع می یابد، کمک می کند.
‎این دارو را می توان از داروخانه بدون نسخه تهیه کرد و همچنین ممکن است توسط پزشک برای شما تجویز شود.
‎نکته: از مصرف هرگونه داروی بدون نسخه بدون مشاوره با پزشک یا داروساز برای کودکان زیر ۴ سال خودداری نمایید.
‎اکسپکتورانت ها با کاهش چسبندگی ترشحات و رقیق کردن آنها باعث افزایش خروج ترشحات دستگاه تنفسی می گردند.

‎پیش از مصرف گایافنزین
‎-در صورت سابقه ی حساسیت به این دارو یا هر داروی دیگر حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورت ابتلا به سرفه های مزمن ناشی از آسم یا تجمع خلط بیش از حد در ریه ها، نیاز به بررسی های بیشتر وجود دارد تا علت اصلی سرفه مشخص گردد و درمان موثر تری آغاز شود.
‎-مصرف گایافنزین در کودکان زیر ۲ سال بدون نظر پزشک ممنوع می باشد.
‎-در صورت بارداری یا شیردهی پزشک یا داروساز خود را در جریان قرار دهید.
‎-لیست کامل داروهای مصرفی خود را پیش از خرید هرگونه فرآورده ی دارویی (با نسخه یا بدون نسخه) در اختیار داروساز خود قرار دهید تا در صورت وجود تداخل دارویی، توصیه های لازم ارائه گردد.

‎نحوه صحیح مصرف گایافنزین
‎-این دارو بهتر است در ساعات بیداری هر ۴ -۵ ساعت مصرف گردد تا اثر مناسبی داشته باشد.
‎-فرم دارویی رایج گایافنزین در کشور ما شربت می باشد که بر اساس سن و شرایط افراد از ۵۰ تا ۴۰۰ میلی گرم هر ۴ ساعت قابل مصرف است و بهتر است دارو را همراه با یک لیوان آب مصرف نمایید.
‎-در صورتی که از فرم کپسول استفاده می نمایید، می توانید آن را بصورت کامل ببلعید یا کپسول را باز نموده و محتویات آن را همراه با غذا های نرم، مربا سیب، ژله یا پودینگ میل کنید با این حال از جویدن محتویات خودداری نمایید.
‎-حداکثر مصرف روزانه در بزرگسالان ۲/۴ میلی گرم، در سنین ۶ تا ۱۱ سال ۱/۲ میلی گرم، در کودکان ۲ تا ۵ سال ۶۰۰ میلی گرم و در کودکان زیر ۲ سال طبق نظر پزشک با مقدار تعیین شده می باشد. لذا در صورت مصرف بیش از حد مجاز گایافنزین و بروز علائم گیجی، بی حالی و خواب آلودگی شدید به مرکز درمانی مراجعه نمایید.

‎توصیه های گایافنزین
‎-در صورتی که سرفه های شما پس از ۷ روز درمان نشد یا همراه با علائمی نظیر تب، لکه های پوستی، سردرد مزمن، درد قفسه ی سینه یا گلو درد بود، حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی سرفه ها بررسی گردد.
‎-برای خروج بهتر خلط ها بصورت قائم بنشینید و نفس های عمیق بکشید و سپس سرفه نمایید ماساژ پشت بیمار از جهت پایین به بالا همزمان با سرفه های موثر می تواند به خروج ترشحات خصوصا در کودکان کمک نماید.

‎عوارض جانبی گایافنزین
‎-مصرف این دارو ایجاد خواب آلودگی و گیجی می نماید لذا تا زمانی که اثرات دارو بصورت کامل برطرف نشده است از رانندگی و کار با ابزار آلاتی که نیاز به احتیاط بیشتری دارند، خودداری نمایید.
‎-در صورت بروز سردرد، با داروساز خود جهت معرفی داروی ضد درد مناسب شرایطتان مشورت نمایید و در صورت ادامه دار شدن یا شدید شدن سردرد به پزشک اطلاع دهید.
‎-در صورت بروز کهیر و لکه های قرمز پوستی، تهوع و استفراغ، تب و سردرد شدید به پزشک مراجعه نمایید ممکن است نیاز به قطع مصرف این دارو داشته باشید


اطلاعات تخصصی
موارد مصرف گایافنزین
گايافنزين به عنوان خلط آور براي درمان علامتي سرفه ناشي از سرماخوردگي و عفونتهاي خفيف دستگاه تنفس فوقاني مصرف مي شود.

مکانیسم اثر گایافنزین
به نظر مي رسد كه اثر خلط آوري دارو از طريق افزايش حجم و كاهش چسبندگي ترشحات ناي و نايژه ها اعمال مي شود. بنابراين گايافنزين ممكن است كارايي بازتاب سرفه را افزايش دهد و خروج خلط را تسهيل نمايد.

فارماکوکینتیک گایافنزین
دارو به سهولت از دستگاه گوارش جذب و به شكل متابوليت هاي غير فعال از طريق كليه ها دفع مي شود.

عوارض جانبی گایافنزین
اسهال، سرگيجه، سردرد، تهوع يا استفراغ، بثورات جلدي، درد معده و كهير از عوارض نادر دارو هستند.

هشدار ها گایافنزین
اين دارو در كودكان تا سن 12 سالگي با سرفه مزمن يا پايدار (مشابه آسم) و يا سرفه همراه با موكوس، فقط با تجويز پزشك بايد مصرف شود.

توصیه های دارویی گایافنزین
1. براي كمك به رقيق شدن ترشحات ريه، بعد از هر بار مصرف دارو حداقل يك ليوان آب نوشيده شود.
2. اگر پس از 7 روز درمان بااين دارو سرفه ادامه يافت يا تب، بثورات جلدي، سردرد مداوم يا گلودرد همراه با سرفه بروز كرد به پزشك مراجعه شود.
 
  • برچسب ها
    آیا شربت گایافنزین خواب آور است اطلاعات کامل شربت گایافنزین بهترین شربت سرفه برای کودکان چیست شربت اکسپکتورانت نی نی سایت شربت دکسترومتورفان برای کودکان نی نی سایت شربت گایافنزین برای نوزاد پنج ماهه شربت گایافنزین برای پسردار شدن شربت گایافنزین برای کودکان نی نی سایت شربت گایافنزین در بارداری شربت گایافنزین در بارداری نی نی سایت شربت گایافنزین کدئین طریقه مصرف شربت گایافنزین عوارض شربت گایافنزین عوارض شربت گایافنزین برای کودکان قیمت شربت گایافنزین مشخصات شربت گایافنزین مقدار مصرف شربت گایافنزین برای بزرگسالان میزان مصرف شربت گایافنزین برای کودکان گایافنزین برای نوزاد دو ماهه گایافنزین برای کودک یک ساله
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا