- 5/10/19
- 95,285
- 79
جبرئیل چند بار بر پیامبر نازل شد/داستان حضرت جبرئیل/ارتباط با جبرئیل/چهره واقعی جبرئیل/ارتباط جبرئیل با پیامبران/عکس جبرئیل/عکس جبرئیل فرشته/عکس واقعی فرشته جبرئیل/
شما در حال مشاهده ی "نام جبرئیل چند بار در قران امده است" از سایت همیارخاص هستید ... امیدواریم لذت ببرید .
جبرئیل در لغت
واژه «جبرئیل» در اصل عبری است و ظاهراً به صورت سریانیاش به عربی راه یافته است . نویسندگان و محققان زبان عربی بر اعجمی بودن آن تصریح کردهاند که در تلفظ آن تصرف شده است؛ ابوحیّان غرناطی سیزده صورت مختلف آن، نظیر جِبْریل، جَبْریل، جَبَرئیل، جَبَرئِل، جَبرائل، جَبرائیِل، را آورده است.
همچنین دانی صورتهای قرائت این کلمه در قرآن را برشمرده که «جِبْرِیل» مشهورترین و فصیحترین آنها به لهجه اهل حجاز و بنا بر قرائت حفص، ابوعمرو، نافع و ابن عامر است.
برخی لغویان عرب با اشاره به معانی گوناگون «جَبْر»، از جمله پادشاه، بنده، شجاع، مرد، و ایل به عنوان اسمی از اسامی خداوند در عبری، جبرئیل را همچون میکائیل و اسرافیل مرکّب از دو بخش دانستهاند که بدین ترتیب جبرئیل («جَبْر» + «ایل») به معنای مرد خدا یا بنده خدا (عبداللّه) است. جَبْر در زبانهای حبشی و سریانی و آرامی و عبری به معنای مرد، قهرمان و دلاور است و جبرئیل در این زبانها مرد خدا و قهرمان خدا معنا میشود برخی ایل را به معنای بنده و جبرئیل و میکائیل و اسرافیل را به معنای عبداللّه، عبدالرحمان و عبدالقدوس گرفتهاند.
با توجه به معنای « جبروت »، که در عبری به معنای نیرومندی و قدرت است،احتمالاً جبرئیل از «جبروت» مشتق شده است. باتوجه به اینکه «جَبَر» از زبان عبری به معنای قدرت داشتن و توانمندی و «جبرئیل» به معنای شخص نیرومند نیز آمده است . این احتمال تقویت میشود. حتی القاب «شدیدالقوی» و «ذومرّة» نیز معادل عربی جبرئیل دانسته شده است
جبرئیل در قرآن
نام جبرئیل در قرآن سه بار در آیات مدنی آمده است. به وظیفه اصلی جبرئیل، یعنی پیام آوری وحی، در آیه «... نَزَّلَهُ عِلی ' قَلْبِکَ...» تصریح شده است، هرچند درباره کیفیت انتقال و نزول وحی میان متکلمان اختلاف نظر وجود دارد
.
شما در حال مشاهده ی "نام جبرئیل چند بار در قران امده است" از سایت همیارخاص هستید ... امیدواریم لذت ببرید .
جبرئیل در لغت
واژه «جبرئیل» در اصل عبری است و ظاهراً به صورت سریانیاش به عربی راه یافته است . نویسندگان و محققان زبان عربی بر اعجمی بودن آن تصریح کردهاند که در تلفظ آن تصرف شده است؛ ابوحیّان غرناطی سیزده صورت مختلف آن، نظیر جِبْریل، جَبْریل، جَبَرئیل، جَبَرئِل، جَبرائل، جَبرائیِل، را آورده است.
همچنین دانی صورتهای قرائت این کلمه در قرآن را برشمرده که «جِبْرِیل» مشهورترین و فصیحترین آنها به لهجه اهل حجاز و بنا بر قرائت حفص، ابوعمرو، نافع و ابن عامر است.
برخی لغویان عرب با اشاره به معانی گوناگون «جَبْر»، از جمله پادشاه، بنده، شجاع، مرد، و ایل به عنوان اسمی از اسامی خداوند در عبری، جبرئیل را همچون میکائیل و اسرافیل مرکّب از دو بخش دانستهاند که بدین ترتیب جبرئیل («جَبْر» + «ایل») به معنای مرد خدا یا بنده خدا (عبداللّه) است. جَبْر در زبانهای حبشی و سریانی و آرامی و عبری به معنای مرد، قهرمان و دلاور است و جبرئیل در این زبانها مرد خدا و قهرمان خدا معنا میشود برخی ایل را به معنای بنده و جبرئیل و میکائیل و اسرافیل را به معنای عبداللّه، عبدالرحمان و عبدالقدوس گرفتهاند.
با توجه به معنای « جبروت »، که در عبری به معنای نیرومندی و قدرت است،احتمالاً جبرئیل از «جبروت» مشتق شده است. باتوجه به اینکه «جَبَر» از زبان عبری به معنای قدرت داشتن و توانمندی و «جبرئیل» به معنای شخص نیرومند نیز آمده است . این احتمال تقویت میشود. حتی القاب «شدیدالقوی» و «ذومرّة» نیز معادل عربی جبرئیل دانسته شده است
جبرئیل در قرآن
نام جبرئیل در قرآن سه بار در آیات مدنی آمده است. به وظیفه اصلی جبرئیل، یعنی پیام آوری وحی، در آیه «... نَزَّلَهُ عِلی ' قَلْبِکَ...» تصریح شده است، هرچند درباره کیفیت انتقال و نزول وحی میان متکلمان اختلاف نظر وجود دارد
.