مزایا و معایب امریه سربازی کدامند؟

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
مزایا امریه سربازی /معایب امریه سربازی /امریه سربازی چیست/امریه سربازی سپاه/حقوق امریه سربازی/جذبی الکترونیکی یعنی چه/امریه و جذب چیست/امتیازات امریه سربازی/تجربه امریه سربازی/امریه دانشگاه/


مزایا و معایب امریه سربازی!

امریه سربازی یکی از قوانین نظام وظیفه است که تعداد زیادی از مشمولان وظیفه با استفاده از آن به جای خدمت در پادگانها در ادارات دولتی یا غیر دولتی مشغول به خدمت میشوند. اما اخذ امریه سربازی همیشه با چالش هایی همراه بوده است که مشمولان وظیفه را برای انتخاب امریه دچار تردید و دو دلی میکند به همین دلیل در این مقاله سعی کرده ایم مزایا و معایب امریه شدن را بررسی کنیم. دوره سربازی همیشه سختی هایی را برای سربازان به همراه داشته است که فکر رهایی از این سختی ها باعث میشود مشمولان راه هایی همچون امریه را انتخاب کنند که با توجه به مزیت هایی که به دنبال دارد، انتخاب بدی هم نیست.

مزایای امریه سربازی

برخی از مزایای امریه به شرح زیر است:


امریه سربازی همان دوره خدمت ضرورت است که مشمولان به جای اینکه به مراکز نظامی و مرزی و عملیاتی اعزام شوند در ادارات و سازمانهای مختلف به کار گرفته میشوند. این موضوع باعث میشود که سربازان امریه از انجام بسیاری فعالیت های سخت مثل پست دادن، رفتن به ماموریت، کار با اسلحه و... معاف شوند.
سربازان امریه ای تجربه حضور در محیط کار را پیدا میکنند و میتوانند تجربیات لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند.
دوره دو ساله امریه به عنوان سنوات کاری مشمولان در نظر گرفته میشوند یعنی این افراد بعدا در زمان استخدام میتوانند دو سال امریه خود را به عنوان سنوات کاری ارائه دهند.
سربازان امریه مانند دیگر کارمندان ارگانهای امریه گیر تنها در ساعات اداری کار میکنند و خدمتشان به شکل نیمه وقت است که میتوانند در ساعات دیگر روز به امور شخصی خود مشغول شوند.
اغلب افراد فکر میکنند که حقوق دریافتی سربازان امریه بیشتر از دیگر سربازان وظیفه است اما این موضوع درست نیست.


امریه سربازی چه معایبی دارد؟

تا به حال از مزایای امریه سربازی صحبت کردیم اما در کنار این مزیت ها معایبی هم وجود دارد که ممکن است روی تصمیم مشمولان برای اخذ امریه اثر بگذارد. این معایب شامل موارد زیر میباشد:

تنها مشمولان وظیفه ای میتوانند امریه سربازی بگیرند که غیبت نداشته باشند چون ارائه برگه اعزام به خدمت فاقد مهر غیبت یکی از شرایط لازم برای امریه شدن است. افرادی که غیبت کرده اند حتی با داشتن تمامی شرایط امریه مجاز به ثبت نام و اخذ امریه نیستند.
تاریخ اعزام متقاضیان باید با تاریخ جذب امریه در سازمان مورد نظر یکی باشد اشتباه در این موضوع ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.
دوره سربازی به عنوان امریه طولانی تر است و 24 ماه طول میکشد این درحالی است که خدمت در پادگانها بین 19 تا 21 ماه است.
متقاضیان امریه باید تعهدنامه ای برای خدمت دو ساله به سازمانهای امریه گیر ارائه دهند. بنابراین افرادی که کسری خدمت دارند، نمیتوانند امریه بگیرند و جذب امریه معمولا از بین مشمولانی صورت میگیرد که کسری خدمت نداشته باشند.
اگر تایید شود که مشمولان با یکی از کارکنان سازمان امریه گیر مورد نظر نسبت فامیلی دارند، نمیتوانند به عنوان نیروی امریه در آن سازمان مشغول به کار شوند.
نیروی امریه مورد نیاز هر سازمان معمولا از بین افراد بومی همان منطقه انجام میشود.
سربازان امریه معمولا از بین افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر انتخاب میشوند.
امریه شدن در یک سازمان به معنی استخدام دائم در آن نیست بلکه سربازان امریه بلافاصله بعد از پایان دوره خدمت، ترخیص میشوند و سازمانهای امریه گیر هیچگونه تعهدی برای استخدام سربازان امریه ندارند.
علاوه بر این موارد ممکن است سازمانهای امریه گیر هم قوانین خاصی برای جذب نیرو داشته باشند که توصیه میکنیم قبل از هر اقدامی به دقت این موارد را بررسی کنید.

آیا حقوق دریافتی سربازان امریه بیشتر از دیگر سربازان است؟
یکی از مباحث مهمی که درباره مزایا و معایب امریه وجود دارد بحث حقوق سربازان امریه است. همانطور که قبلا اشاره کردیم اغلب افراد فکر میکنند که سربازان امریه مبلغ بیشتری به عنوان حقوق دریافت میکنند. اما حقوقی که از سوی سازمان وظیفه به سربازان داده میشود تنها کمک هزینه ای برای خرید پوشاک، ایاب و ذهاب، هزینه های درمان و... است که برای هر فرد با توجه به شرایط خاصی معین میشود. شرایطی که در میزان حقوق سربازان تاثیر دارد شامل موارد زیر است:

هر چقدر که مدرک تحصیلی سربازان بالاتر باشد، میزان حقوق دریافتی نیز بیشتر میشود. چون درجه نظامی افراد با توجه به مدرک تحصیلیشان مشخص میشود. بنابراین درجه و حقوق دریافتی سربازان با مدرک دکترا بیشتر از افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد است.
وضعیت تاهل سربازان امریه نیز در میزان حقوق آنها تاثیر دارد. سربازان متاهل حقوق بیشتری میگیرند.
داشتن یا نداشتن فرزند نیز از دیگر عواملی است که برای مشخص کردن میزان حقوق سربازان امریه اهمیت دارد بدین ترتیب که به ازای هر فرزند مبلغ مشخصی به حقوق انها اضافه میشود.
هر چقدر که فاصله محل زندگی سربازان از محل خدمت بیشتر باشد، حقوق بیشتری دریافت میکنند اما اکثر سازمانهای امریه گیر نیروی مورد نیازشان را از بین افراد بومی انتخاب میکنند که در این صورت این مورد در میزان حقوق سربازان تاثیر چندانی نخواهد داشت.
بنابراین حقوق سربازان امریه تابعی از فاکتورهای مختلف است و تفاوتی با مبلغ دریافتی دیگر سربازان وظیفه ندارد اما نمیتوان مبلغ مشخصی برای آن اعلام کرد.

آیا سربازان امریه میتوانند همزمان با خدمت تحصیل کنند؟
تحصیل همزمان با خدمت موضوعی است که سوالات و ابهامات زیادی دارد. ممکن است مشمولان وظیفه فکر کنند که با اخذ امریه، میتوانند به طور همزمان به تحصیل هم بپردازند اما طبق قوانین سازمان وظیفه کشور سربازان به هیچ عنوان نمیتوانند همزمان با انجام دوره خدمت تحصیل کنند. یکی از دلایل آن میتواند دور بودن پادگان های نظامی از مراکز شهرها و دانشگاه ها و... باشد. علیرغم به کارگیری سربازان امریه در ادارات و سازمانهای مختلف که اغلب در شهر ها هستند، این موضوع درباره سربازان امریه ای هم صدق میکند. علت هم این است که خدمت سربازی حتی در قالب امریه با وظایف و فعالیت های سنگینی همراه است که برای انجام درست این امور تمرکز و انرژی زیادی نیاز است.
 
  • برچسب ها
    امتیازات امریه سربازی امریه دانشگاه امریه سربازی سپاه امریه سربازی چیست امریه و جذب چیست تجربه امریه سربازی جذبی الکترونیکی یعنی چه حقوق امریه سربازی مزایا امریه سربازی معایب امریه سربازی
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا