قرص پرگابالین ۵۰

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,287
79
قیمت قرص پرگابالین , مشخصات قرص پرگابالین , اطلاعات کامل قرص پرگابالین , مشخصات قرص پرگابالین , عوارض قرص پرگابالین , خرید قرص پرگابالین , قرص پرگابالین ام اس


پرِگابالین
(انگلیسی: Pregabalin) با نام تجاری لیریکا یا لایریکا
دارویی برای درمان بیماری‌هایی نظیر صرع، درد نوروپاتی، فیبرومیالژیا و اختلال اضطراب فراگیر است. این دارو خط اول درمان نوعی صرع به نام صرع پارشیال(ناحیه ای) می‌باشد .در این بیماری حملات تشنج کوتاه مدت در اثر اختلال جریان الکتریکی سلول‌های یک سمت مغز رخ می‌دهد.از این رو علائم نیز در بخشی از بدن بروز می‌کند.پره گابالین با کاهش جریان الکتریکی غیرطبیعی سلول‌های مغزی به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد صرع جهت کاهش حملات تشنج استفاده می‌شود. پرگابالین همچنین در درمان دردهای مزمن ناشی از آسیب عصبی نیز تجویز می‌شود .این نوع درد که به درد نوروپاتیک معروف است می‌تواند علل مختلفی مانند دیابت و یا زونا داشته باشد. مورد دیگر مصرف پرگابالین در درمان علائم اختلالات اضطرابی ، خصوصا در افرادی که به داروهای دیگر درمان‌کنندهٔ این اختلال پاسخ نداده‌اند می‌باشد .

پیش از مصرف پرگابالین

_مصرف این دارو در افراد زیر ۱۸ سال تنها با نظر پزشک متخصص و در صورت لزوم توصیه می‌شود. _در صورت بارداری یا اقدام به بارداری ، شیردهی، مشکلات کلیوی، قلبی و حساسیت دارویی پزشک خودرا مطلع کنید. _اگر اخیرا از الکل یا داروهایی که ایجاد وابستگی میکنند(مانند ضد درد‌ها، آرامبخش‌ها و سایر داروهای اعصاب استفاده کرده اید به پزشک خود اطلاع دهید. -از آنجا که این دارو می‌تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیهٔ داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

نحوه مصرف پرگابالین

مقدارمصرف روزانهٔ پرگابالین ممکن است در هر فرد متفاوت باشد که توسط پزشک تعیین می‌شود لذا دارو را دقیقا طبق دستور پزشک و به‌طور منظم مصرف نمایید. -از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تأثیر دارد، مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.اگرچه ممکن است در چند هفتهٔ ابتدایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود، با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق برنامهٔ منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیهٔ مشکلات و مسائل خودرا از پزشک یا داروساز خود سؤال بفرمایید . -قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ، می تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حمله ي تشنجي برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع اين دارو بايدبصورت تدريجي و تحت نظر پزشك انجام شود. -ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن، مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود. -این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می‌توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.کپسول را به صورت کامل با یک لیوان آب ببلعید و از بازکردن یا جویدن آن بپرهیزید. -در صورت فراموش كردن مصرف يك نوبت دارو بلافاصله پس از يادآوري آن را مصرف كنيد مگر آنكه زمان ياد آوري به نوبت مصرف بعدي دارو نزديك باشد.در اين شرايط نوبت فراموش شده را مصرف نكنيد و نوبت بعدي را در زمان خودش مصرف كنيد اما به هيچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نكنيد. _این دارو به صورت کپسول در مقدارهای متفاوت (دوز)از ۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم موجود است در نتیجه هنگام دریافت نسخهٔ جدید، دوز کپسول را چک بفرمایید و سوالات خودرا از داروسازتان بپرسید. _در صورتی که فرم خوراکی مایع برای شما تجویز گردیده است ، مقدار مصرف در هر نوبت را با سرنگ مخصوص به‌طور دقیق اندازه‌گیری نمایید و در مورد نحوه مصرف و اندازه‌گیری ، با داروساز خود مشورت نمایید.

توصیه‌های پرگابالین

-در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت‌کنندهٔ شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می‌باشند و به مرور زمان برطرف می‌شوند. بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آن‌ها اقدام نمایید . -مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می‌تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد. -به دليل عوارض ناشي از اين دارو براي جنين ، درصورتي كه قصد بارداري يا شك به بارداري داريد حتما پزشك خود را جهت تغيير دارو مطلع سازيد و در زمان مصرف اين دارو از روش مناسب جهت پيشگيري از بارداري استفاده نماييد -در ابتداي شروع درمان بيماري صرع با پرگابالین ممكن است تعداد يا نوع حملات تشنج كمي تغيير كند اما نگران نباشيد زيرا به مرور اين مشكل برطرف مي شود.لذا احتياطات لازم را رعايت كنيد و با پزشك خود در تماس باشيد. -رانندگی برای بیماران مبتلا به صرع مناسب نمی‌باشد اما در صورتی که در مدت یک سال تشنجی رخ نداده باشد، می‌توان با نظر پزشک و با احتیاط، مجددا شروع به رانندگی نمود. با این حال در صورتی که رانندگی می‌کنید باید حواستان به زمان مصرف داروها و خواب آلودگی ناشی از آن‌ها باشد.

عوارض شایع پرگابالین

_احساس سرگیجه، خواب آلودگی، تاری دید یا دوبینی از عوارض این دارو می‌باشد لذا تا برطرف نشدن اثر دارو از رانندگی و کارهایی که نیاز به احتیاط و تمرکز دارند خودداری نمایید. _برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود در مورد داروی ضد درد مناسب سؤال بفرمایید. _خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو می‌باشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می‌توان آن را برطرف نمود . _در صورت احساس تهوع ناشی از مصرف این دارو ، مصرف غذاهای سبک و ساده و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه این مشکل را برطرف می‌سازد. _تغییرات گوارشی مانند یبوست و اسهال ممکن است در اثر مصرف این دارو رخ دهد. در صورت یبوست یک رژیم مناسب غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات به مقدار مناسب و در مورد اسهال نیز مصرف مایعات به مقدار کافی مؤثر می‌باشد . -افزايش وزن نيز از عوارضي مي باشد كه ذهن بيماران مصرف كننده را مشغول مي كند.اما در صورت رعايت يك رژيم غذايي مناسب و داشتن فعاليت بدني متناسب با وزنتان جاي نگراني در اين مورد وجود ندارد. _در صورت تغییر خلق و خو ،عفونت دستگاه تنفسی ، بی خوابی ،احساس لرزش و هرگونه مشکلات در مدت درمان با این دارو ، با پزشک خود صحبت کنید. _در صورت بروز علائم حساسیت مانند تنگی نفس، ورم صورت، زبان یا لب‌ها ، گلودرد و ... فورا به پزشک خود اطلاع دهید .

عارضه ای نادر اما مهم : این دارو می‌تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آن‌ها کم می‌باشد اما پیگیری و توجه به آن‌ها بسیار مهم می‌باشد .لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد ، خشکی و التهاب چشم و. بروز لکه‌های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.
 
  • برچسب ها
    اطلاعات کامل قرص پرگابالین اعتیاد به قرص پرگابالین تاثیر پرگابالین بر درد ترک قرص پرگابالین تفاوت پرگابالین و گاباپنتین خرید قرص پرگابالین عوارض قرص پرگابالین قرص پرگابالین ام اس قرص پرگابالین و ام اس قیمت قرص پرگابالین مشخصات قرص پرگابالین موارد مصرف و عوارض پرگابالین کپسول پرگابالین هفتادوپنج کپسول پرگابالین ۷۰
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,132
    کاربران
    3,409
    جدیدترین کاربران
    Mehdi00842
    عقب
    بالا