- 5/10/19
- 95,287
- 79
جواب فعالیت تکمیلی صفحه 20 منطق دهم, فعالیت تکمیلی صفحه 20 منطق دهم , پاسخ فعالیت تکمیلی صفحه 20 منطق دهم , صفحه 20 منطق دهم, منطق دهم صفحه 20 , گام به گام منطق دهم ,
جواب فعالیت تکمیلی صفحه 21 منطق دهم, فعالیت تکمیلی صفحه 21 منطق دهم , پاسخ فعالیت تکمیلی صفحه 21 منطق دهم , صفحه 21 منطق دهم, منطق دهم صفحه 21 , گام به گام منطق دهم ,
فعالیت تکمیلی صفحه 10 منطق دهم
1- در عبارات زیر امکان پدید آمدن چه برداشتهای متفاوتی وجود دارد؟ توضیح دهید.
الف) خانم پزشکی دیروز به عیادت بیماران آمد.
الف: خانمی که فامیل او «پزشکی» بود ... (همچنین گاه به معنای خانمی است که فامیل همسر او «پزشکی» است).
زن یک پزشک...؛
خانمی که پزشکی شغل او بود...؛
همچنین میتوان با گذاشتن ویرگول پس از خانم، جمله را به صورت خطاب به یک خانم خواند.
ب) شرکت سهند مانند شرکت سبلان رقیب مهمی برای شرکت ما نیست؛ به این ترتیب ما باید برای رقابت با رقبای اصلی خود برنامه ریزی کنیم.
ب: فهم دو معنای این تمرین معمولاً نخستین بار برای دانش آموزان دشوار است و نیازمند توضیح دبیر است:
شرکت سهند و شرکت سبلان هر دو رقیب مهمی برای شرکت ما نیستند و نباید در برنامه ریزی خود به آنها توجه کنیم؛
شرکت سهند رقیب مهمی برای شرکت ما نیست، ولی شرکت سبلان رقیب مهمی برای ما هست و باید در برنامه ریزی خود به شرکت سبلان که رقیب اصلی ما است توجه کنیم.
ج) او گفت که این کتاب من است.
ج: او گفت که این کتاب مال خودش است؛
او گفت که این کتاب مال منِ گوینده است.
د) مستمعان در پاسخ سخنرانی که میگفت: «افزایش بودجهٔ عمرانی دولت صحیح نیست»، گفتند، «صحیح است، صحیح است».
د: مردم گفتهاند که سخن تو صحیح است؛
مردم گفتهاند که سخن تو صحیح نیست و افزایش بودجهٔ عمرانی دولت صحیح است.
ه) چون ازو گشتی همه چیز از تو گشت.
ه: «از او گشتن» دارای دو معنا است:
1- از آن او شدن (چون از آن او شدی، همه چیز از آنِ تو شد)؛
2- از او برگشتن و به او پشت کردن (چون به او پشت کردی، همه چیز به تو پشت کرد).
و) سعید همسایهاش را تکریم میکند. او فرد متدینی است.
و: سعید فرد متدینی است؛
همسایهٔ سعید فرد متدینی است.
ز) عفو لازم نیست اعدامش کنید.
ز: عفو لازم نیست، اعدامش کنید؛
عفو، لازم نیست اعدامش کنید.
2- الف) با مراجعه به درس چهاردهم کتاب فارسی (1) کدام یک از اقسام جناس، میتواند باعث مغالطهٔ اشتراک لفظ شود.
در متن سؤال اشتباه تایپی رخ داده است. لازم است عبارت «درس چهاردهم کتاب فارسی (۱)» به صورت «درس هفدهم کتاب علوم و فنون ادبی (۱)» اصلاح شود.
الف) جناس تام (در جناس تام، لفظ از نظر کتابت و تلفظ یکی است و معنا مختلف است).
ب) یک مثال از اشتراک لفظ در ادبیات ذکر کنید که باعث زیبایی کلام شده باشد.
ب) هر مثال مناسبی قابل قبول است؛ مانند: برادر که در بند خویش است، نه برادر نه خویش است.
ج) در کنایه و استعاره در ادبیات از دلالت مطابقه استفاده میشود یا دلالت التزامی؟ ج) دلالت التزامی
3- نوع دلالت الفاظ زیر را از میان مطابقه، تضمّن و التزام، مشخص کنید:
الف) او حاتم بخشی میکند. الف) دلالت التزامی؛
ب) دزد ماشینم را برد. ب) دلالت مطابقه؛
ج) کفشم را واکس زدم. دلالت تضمن (زیرا فقط روی کفش را واکس میزنیم)؛
د) خانه خرابم کردی. د) دلالت التزامی.
4- نوع مغالطات زیر را تعیین کنید:
الف) چرا تمرینها را حل نمیکنی و نشستهای کتاب داستان میخوانی؟ چون دبیرمان گفت بروید مطالعه کنید؛ نگفت بروید تمرین حل کنید! الف) مغالطهٔ توسل به معنای ظاهری
ب) سلمانی با تیغ دور سر فردی را اصلاح میکرد که ناگهان تیغ پوست وی را برید. فرد اعتراض کرد که سرم را بریدی. سلمانی گفت: سر بریده که حرف نمیزند! ب) پاسخ سلمانی توسل به معنای ظاهری بوده است.
5- از میان کلمات و عبارات زیر سه مورد را مشخص کنید که بار ارزشی آنها به ترتیب مثبت، منفی و خنثی باشند. برای این کار آنها را در جملاتی به کار ببرید.
بار ارزشی مثبت: مصمّم، تزلزل ناپذیر، ثابت قدم، مقیّد، استوار، پایبند.
بار ارزشی منفی: لجوج، متعصب (به معنای منفی آن)، یک دنده، حرف نشنو، میگه مرغ یک پا دارد، حرف حرف خودشه، کلّه شق.
تذکر
«متعصب» میتواند بسته به توضیح دانش آموزان، معنای منفی (تعصب کور؛ جمود) یا معنای مثبت (تعصب بر ارزشها) و یا خنثی (تعصب) داشته باشد؛ لذا توضیح دانش آموزان و جملاتی که بکار میبرند در بررسی این تمرین اهمیت دارد.
6- نشان دهید چگونه با تغییر حرکات کلمات زیر معنای آنها تغییر میکنند:
کشت: (کِشت، کُشت) - شکر: (شُکر، شِکَر) - سم: (سَم، سُم) - سحر: (سَحَر، سِحر) - نشسته: (نِشَسته، نَشُسته).
برای دیدن جواب تمام سوالات منطق دهم میتونید اینجا کلیک کنید
شما هم میتوانید نظرات خودرا از طریق فرم زیر ارسال کنید و با سایر دوستانتان، درمورد این سوال بحث و گفتگو کنید
منبع : همیار خاص
جواب فعالیت تکمیلی صفحه 21 منطق دهم, فعالیت تکمیلی صفحه 21 منطق دهم , پاسخ فعالیت تکمیلی صفحه 21 منطق دهم , صفحه 21 منطق دهم, منطق دهم صفحه 21 , گام به گام منطق دهم ,
فعالیت تکمیلی صفحه 10 منطق دهم
1- در عبارات زیر امکان پدید آمدن چه برداشتهای متفاوتی وجود دارد؟ توضیح دهید.
الف) خانم پزشکی دیروز به عیادت بیماران آمد.
الف: خانمی که فامیل او «پزشکی» بود ... (همچنین گاه به معنای خانمی است که فامیل همسر او «پزشکی» است).
زن یک پزشک...؛
خانمی که پزشکی شغل او بود...؛
همچنین میتوان با گذاشتن ویرگول پس از خانم، جمله را به صورت خطاب به یک خانم خواند.
ب) شرکت سهند مانند شرکت سبلان رقیب مهمی برای شرکت ما نیست؛ به این ترتیب ما باید برای رقابت با رقبای اصلی خود برنامه ریزی کنیم.
ب: فهم دو معنای این تمرین معمولاً نخستین بار برای دانش آموزان دشوار است و نیازمند توضیح دبیر است:
شرکت سهند و شرکت سبلان هر دو رقیب مهمی برای شرکت ما نیستند و نباید در برنامه ریزی خود به آنها توجه کنیم؛
شرکت سهند رقیب مهمی برای شرکت ما نیست، ولی شرکت سبلان رقیب مهمی برای ما هست و باید در برنامه ریزی خود به شرکت سبلان که رقیب اصلی ما است توجه کنیم.
ج) او گفت که این کتاب من است.
ج: او گفت که این کتاب مال خودش است؛
او گفت که این کتاب مال منِ گوینده است.
د) مستمعان در پاسخ سخنرانی که میگفت: «افزایش بودجهٔ عمرانی دولت صحیح نیست»، گفتند، «صحیح است، صحیح است».
د: مردم گفتهاند که سخن تو صحیح است؛
مردم گفتهاند که سخن تو صحیح نیست و افزایش بودجهٔ عمرانی دولت صحیح است.
ه) چون ازو گشتی همه چیز از تو گشت.
ه: «از او گشتن» دارای دو معنا است:
1- از آن او شدن (چون از آن او شدی، همه چیز از آنِ تو شد)؛
2- از او برگشتن و به او پشت کردن (چون به او پشت کردی، همه چیز به تو پشت کرد).
و) سعید همسایهاش را تکریم میکند. او فرد متدینی است.
و: سعید فرد متدینی است؛
همسایهٔ سعید فرد متدینی است.
ز) عفو لازم نیست اعدامش کنید.
ز: عفو لازم نیست، اعدامش کنید؛
عفو، لازم نیست اعدامش کنید.
2- الف) با مراجعه به درس چهاردهم کتاب فارسی (1) کدام یک از اقسام جناس، میتواند باعث مغالطهٔ اشتراک لفظ شود.
در متن سؤال اشتباه تایپی رخ داده است. لازم است عبارت «درس چهاردهم کتاب فارسی (۱)» به صورت «درس هفدهم کتاب علوم و فنون ادبی (۱)» اصلاح شود.
الف) جناس تام (در جناس تام، لفظ از نظر کتابت و تلفظ یکی است و معنا مختلف است).
ب) یک مثال از اشتراک لفظ در ادبیات ذکر کنید که باعث زیبایی کلام شده باشد.
ب) هر مثال مناسبی قابل قبول است؛ مانند: برادر که در بند خویش است، نه برادر نه خویش است.
ج) در کنایه و استعاره در ادبیات از دلالت مطابقه استفاده میشود یا دلالت التزامی؟ ج) دلالت التزامی
3- نوع دلالت الفاظ زیر را از میان مطابقه، تضمّن و التزام، مشخص کنید:
الف) او حاتم بخشی میکند. الف) دلالت التزامی؛
ب) دزد ماشینم را برد. ب) دلالت مطابقه؛
ج) کفشم را واکس زدم. دلالت تضمن (زیرا فقط روی کفش را واکس میزنیم)؛
د) خانه خرابم کردی. د) دلالت التزامی.
4- نوع مغالطات زیر را تعیین کنید:
الف) چرا تمرینها را حل نمیکنی و نشستهای کتاب داستان میخوانی؟ چون دبیرمان گفت بروید مطالعه کنید؛ نگفت بروید تمرین حل کنید! الف) مغالطهٔ توسل به معنای ظاهری
ب) سلمانی با تیغ دور سر فردی را اصلاح میکرد که ناگهان تیغ پوست وی را برید. فرد اعتراض کرد که سرم را بریدی. سلمانی گفت: سر بریده که حرف نمیزند! ب) پاسخ سلمانی توسل به معنای ظاهری بوده است.
5- از میان کلمات و عبارات زیر سه مورد را مشخص کنید که بار ارزشی آنها به ترتیب مثبت، منفی و خنثی باشند. برای این کار آنها را در جملاتی به کار ببرید.
بار ارزشی مثبت: مصمّم، تزلزل ناپذیر، ثابت قدم، مقیّد، استوار، پایبند.
بار ارزشی منفی: لجوج، متعصب (به معنای منفی آن)، یک دنده، حرف نشنو، میگه مرغ یک پا دارد، حرف حرف خودشه، کلّه شق.
تذکر
«متعصب» میتواند بسته به توضیح دانش آموزان، معنای منفی (تعصب کور؛ جمود) یا معنای مثبت (تعصب بر ارزشها) و یا خنثی (تعصب) داشته باشد؛ لذا توضیح دانش آموزان و جملاتی که بکار میبرند در بررسی این تمرین اهمیت دارد.
6- نشان دهید چگونه با تغییر حرکات کلمات زیر معنای آنها تغییر میکنند:
کشت: (کِشت، کُشت) - شکر: (شُکر، شِکَر) - سم: (سَم، سُم) - سحر: (سَحَر، سِحر) - نشسته: (نِشَسته، نَشُسته).
برای دیدن جواب تمام سوالات منطق دهم میتونید اینجا کلیک کنید
شما هم میتوانید نظرات خودرا از طریق فرم زیر ارسال کنید و با سایر دوستانتان، درمورد این سوال بحث و گفتگو کنید
منبع : همیار خاص