عاقبت عبدالله بن زبیر بعد از کشتن مختار

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
عاقبت پسر مختار چه شد/عاقبت ناریه همسر مختار چه شد/سر مصعب بن زبیر/مرگ جعفر بن زبیر/چرا مختار عاقبت بخیر نشد/عاقبت ابن حر/عاقبت جاریه خواهر مختار/مصعب بن زبیر داماد امام حسین/عاقبت ثابت پسر مختار/چرا جدلی به کمک مختار نیامد/عاقبت ناریه همسر مختار چه شد/چرا امام سجاد با قیام مختار مخالف بود/عاقبت جاریه خواهر مختار/اشتباه مختار چه بود/عاقبت مصعب بن زبیر بعد از کشتن مختار/مختار ثقفی کذاب/چرا امام سجاد با قیام مختار مخالف بود/سرنوشت پسر مختار/چرا مختار عاقبت بخیر نشد؟/علل شکست قیام مختار چه بود/عکس واقعی مختار ثقفی/عاقبت جاریه خواهر مختار/چرا جدلی به کمک مختار نیامد/فرزندان مختار ثقفی/

عاقبت منفورترین چهره‌های واقعه کربلا...

عاقبت منفورترین چهره‌های واقعه کربلا.jpg


۱- حجاج بن یوسف ثقفى از طرف عبد الملک بن مروان به جنگ با مصعب برخاست و مصعب توسط حجاج کشته شد و کوفه به دست مروانیان افتاد . ( ر.ک:‌ ابن اثیر، کامل ابن اثیر، ج۱۲، ص۲۳۱) ۲- مروان بن حکم، با همکاری عبیدالله بن زیاد و سایر امویان و بازماندگان حکومت یزید در شام به حکومت رسید و مدت کوتاهی خلافت نمود و پس از مرگ او فرزندش عبدالملک به حکومت رسید. نبردهای متعدد میان سپاهیان اموی و سپاهیان عبدالله بن زبیر آغاز شد. ولیکن به تدریج سپاهیان شام صحنه را بر سپاهیان عبدالله بن زبیر تنگ کرده و شهرها را یکی پس از دیگری از تصرف آنان بیرون آوردند .سرانجام در ذی القعده سال ۷۲ قمری سپاهیان اموی به فرماندهی حجاج بن یوسف ثقفی به مکه نیز هجوم آورده و این شهر مقدس را در محاصره خویش درآوردند ولی با مقاومت سرسختانه پیروان عبدالله بن زبیر روبرو گردیدند. حجاج بن یوسف با کار گذاشتن پنج دستگاه بزرگ منجنیق شهر مکه را سنگباران کرد و حتی بسته‌های نفتی را به همراه سنگ‌ها در میان خانه‌های اهالی مکه می‌انداخت و آتش‌سوزی‌های متعدد و خرابی‌های زیادی به وجود آورد و در نتیجه، تعداد زیادی از مردم کشته و زخمی شدند. مردم این شهر از هر جهت در محاصره و تنگنا و از جهت بهداشتی، اقتصادی و روانی در وضعیت بسیار سختی قرار گرفتند.
محاصره شهر مکه و سنگباران آن به مدت شش ماه و نیم ادامه یافت. خانه خدا (کعبه معظمه) و مسجدالحرام نیز از آسیب این هجوم در امان نماندند. در این مدت اکثر اهالی مکه از شهر خارج شده و تسلیم شامیان گردیدند و تنها پیروان عبدالله بن زبیر مقاومت می‌کردند. آنان نیز روز به روز کمتر شده و تنها عده اندکی با عبدالله بن زبیر در داخل مسجدالحرام مقاومت کرده و سرسختی نشان می‌دادند. تا این که در روز هفدهم جمادی الاول سال ۷۳ قمری، سنگی به نزدیکی عبدالله بن زبیر فرود آمد و ترکش‌های آن عبدالله بن زبیر را فراگرفت و او را به هلاکت .
( نک: المحبر (محمد بن حبیب بغدادی)، ص ۲۴؛ البدایة والنهایة (ابن کثیر)، ج ۸، ص ۳۶۲، ص ۳۷۳؛ الامامة والسیاسة (دینوری)، ج ۲، ص ۲۴.)
۳- از عاقبت جعفربن زبیرخبری نداریم .
۴- حکومت بنی زبیر توسط مروانیان ساقط شد .
۵-از عاقبت خاشعه خبر نداریم.
۶- عبید الله بن حر از طرف مروانیان به جنگ مصعب آمد ، در جنگ زخمی شد و برای این که دست زبیریان نیفتد، خودش رادر آب انداخت و غرق شد. (الکامل/ترجمه،ج ۱۲،ص:۱۸۰)
۷-از عاقبت ماریه خبری نداریم .
۸-از سوی امویان و زبیریان برای ابراهیم نامه دعوت آمد و ابراهیم پس از مشورت به زبیریان پیوست چون امویان قاتل امام حسین علیه السلام بودند.
۹-عبید الله بن حر در میان لشکر ابراهیم بود . ابراهیم نسبت به او بدبین بود ولی به سفارش مختار او را از لشکر بیرون نکرد .(ماهیت قیام مختار نوشته ابوفاضل رضوی اردکانی ، این مطلب را آورده است . )
۱۰- عاقبت شبث روشن نیست ، برخی می گویند : او به طور طبیعی مرد ، برخی می گویند : ابراهیم اشتر او را کشت و به نظر برخی او در میان لشکر مصعب به دست عبید الله بن حر مخفیانه به قتل رسید .
۱۱-به دستور مصعب عمره کشته شد و ناریه آزاد گردید . ناریه به زندگی خود ادامه داد.(ماهیت قیام مختار )
۱۲-از عاقبت نائله دختر مختار خبری نداریم
۱۳-از عاقبت حره و ثابت خبری نداریم.
۱۴-احتمال دارد که مادر مختار به دست نیروهای مصعب کشته شده باشد چون او نزد مختار بود . این مطلب به صراحت نوشته نشده است و ننوشته اند که او زنده مانده است . (ن. ک. ماهیت قیام مختار )
۱۵-از عاقبت معقل خبری نداریم.
۱۶-مسعودی می گوید: عبدالله بن زبیر ، بنی هاشم را در دره ای قرار داد و هیزم جمع کرد تا آنها را بسوزاند.(شرح نهج البلاغة لإبن ابی الحدید، جلد ۲۰، صفحه ۱۴۷)
۱۷- عبد الله عمر به دستور حجاج در سال ۷۴ هجری درمراسم حج کشته شد. او در هنگام مرگ ۸۶ و به گفته برخی ۸۴ سال داشت. علت این اقدام حجاج را خشم وی از عبدالله دانسته‌اند که او را به نماز خواندن امر کرده بود و در این میان با یکدیگر مشاجره کرده بودند. هنگامی که عبدالله بر اثر ضربه‌ای که به او وارد شده بود، بیمار و در منزل بود، حجاج به ملاقات او رفت و عبدالله در این ملاقات به او گوشزد کرد که می‌داند این سوء قصد از سوی وی بوده است، اما حجاج این راانکار نمود. ( معرفه الصحابه ج ۳ ص ۲۴۰،انتشارات دار الفکر ،
۱۴۰۹قمری )
بنابراین ربطی به عبد الله بن زبیر ندارد .
۱۸-در باره صفیه همسر عبدالله بن عمر مطلب مهمی نیافتیم .
.​
 
آخرین ویرایش:
  • برچسب ها
    اشتباه مختار چه بود سر مصعب بن زبیر سرنوشت پسر مختار سرگذشت مصعب بن زبیر بعد از کشتن مختار عاقبت ابن حر عاقبت ثابت پسر مختار عاقبت جاریه خواهر مختار عاقبت مصعب بن زبیر بعد از کشتن مختار عاقبت ناریه همسر مختار چه شد عاقبت پسر مختار چه شد علل شکست قیام مختار چه بود عکس واقعی مختار ثقفی فرزندان مختار ثقفی مختار ثقفی کذاب مرگ جعفر بن زبیر مصعب بن زبیر داماد امام حسین چرا امام سجاد با قیام مختار مخالف بود چرا جدلی به کمک مختار نیامد چرا مختار عاقبت بخیر نشد چرا مختار عاقبت بخیر نشد؟
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا