سازمان تامین اجتماعی چگونه نهادی است و کار آن چیست

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
تاریخچه سازمان تامین اجتماعی/شرح وظایف کارکنان سازمان تامین اجتماعی/اهداف سازمان تامین اجتماعی/چارت سازمان تامین اجتماعی/آشنایی با سازمان تامین اجتماعی/اهمیت سازمان تامین اجتماعی/کد اقتصادی سازمان تامین اجتماعی/خدمات سازمان تامین اجتماعی/

سازمان تامین اجتماعی چگونه نهادی است و کار آن چیست.png

شما در حال مشاهده ی "سازمان تامین اجتماعی چگونه نهادی است و کار آن چیست" از سایت همیارخاص هستید ... امیدواریم لذت ببرید .



سازمان تأمین اجتماعی ایران، یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی عمومی غیردولتی است. این سازمان، وظیفهٔ پوشش اجباری بیمهٔ کارگران، حقوق‌بگیران و پوشش اختیاری صاحبان حرف و مشاغل آزاد را برعهده دارد. این سازمان قدیمی‌ترین و بزرگترین سازمان تأمین اجتماعی و درمانی غیردولتی در کشور است که متعلق به بیمه‌شدگان می‌باشد.

اطلاعات کلی سازمان
بنیادگذاری ۱۳۲۹
حوزهٔ قدرت ایران
ستاد تهران
عالی‌ترین مقامات سازمان مصطفی سالاری
سازمان تأمین اجتماعی
سازمان بالادست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
وبگاه www.tamin.ir


سابقه تامین اجتماعی در ایران به تصویب اولین قانون استخدامی کشوری در سال ۱۳۰۱ باز می‌گردد که طی آن، نظامی برای بازنشستگی به وجود آمد. در این قانون، سه اصل تامین اجتماعی که عبارت بودند از فراهم کردن «حقوق و تامین خاص» برای کسانی که پس از خدمت، توانایی فعالیت خود را از دست می‌دهند، «مقرری خاص» برای کسانی که به علت حادثه‌ای، علیل و از کار افتاده شوند و «حمایت کارفرمایان» از خانواده هر مستخدم که فوت شود، به چشم می‌خورد. در اولین اقدام، طرح تشکیل «صندوق احتیاط کارگران راه‌آهن» در سال ۱۳۰۹ به تصویب دولت رسید. در این مصوبه، دولت تسهیلات خاصی را برای کارگران ضایعه دیده یا فوت شده در حین احداث راه‌آهن پیش‌بینی کرد. در سال ۱۳۱۵ «نظام‌نامه کارخانجات و موسسات صنعتی» برای کارگران بخش صنعت به تصویب هیات دولت رسید.

تشکیلات
ستاد مرکزی سازمان
به منظور یک تشکیلات هدایت کننده زیر مجموعه‌ها و شرکت‌های تحت پوشش خود با برنامه‌ریزی کلان، ایجاد هماهنگی، کنترل عملیات و در نهایت اعمال مدیریت بر مبنای هدف، جهت رسیدن به اهداف سازمان فعالیت می‌نماید. ستاد مرکزی سازمان دارای معاونت‌هایی تخصصی است که شامل موارد زیر می‌شود:

معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی
معاونت امور اقتصادی و برنامه‌ریزی در جهت پاسخگویی به نیازهای حیاتی سازمان در امور برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی، برای بخش‌های امور بیمه‌ای، درمان و شرکت‌ها، تلفیق برنامه‌ها و بودجه‌ها با یکدیگر، رسیدگی کارآمد به وضعیت شرکت‌های تحت پوشش سازمان، نظارت و ارزشیابی امور سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و غیرمستقیم، طراحی و تدوین راهبردها و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، جمع‌آوری تمامی آمار و اطلاعات مربوط به ذخائر مادی و فیزیکی سازمان و همچنین راهبری سیستم‌های رایانه‌ای.

این معاونت بر اساس الزامات فوق با دارا بودن ۴ دفتر به شرح زیر به کار خود ادامه می‌دهد:

دفتر برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی
دفتر امور ذخائر و سرمایه‌گذاری
دفتر تلفیق برنامه و بودجه و امور شرکت‌ها
دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی
معاونت بیمه‌ای
معاونت بیمه‌ای به منظور انجام امور مربوط به مطالبات حق بیمه از کارفرمایان، رسیدگی به امور سوابق بیمه‌ای، انجام خدمات و تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت به بیمه‌شدگان تأسیس شده‌است.

۵ اداره کل تحت نظر این معاونت فعالیت می‌کنند:

اداره کل امور فنی مستمری‌ها
اداره کل امور فنی بیمه شدگان
اداره کل وصول حق بیمه
اداره کل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی
اداره کل امور کارگزاری‌های رسمی

معاونت اداری مالی

اداره کل آموزش و پژوهش
اداره کل بودجه و تشکیلات
اداره کل امور اداری
اداره کل امور مالی

تعهدات و خدمات
تعهدات این سازمان برابر استانداردهای تعیین شده به وسیله سازمان بین‌المللی کار و سازمان بین‌المللی تأمین اجتماعی تنظیم شده‌است.

مهم‌ترین تعهدات و خدمات این سازمان بدین شرح است:

مستمری بازنشستگی
مستمری از کار افتادگی
مستمری بازماندگان
مقرری بیمه بیکاری
غرامت دستمزد ایام بیماری
غرامت دستمزد ایام بارداری
پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی
کمک هزینه ازدواج
کمک هزینه کفن و دفن


.
 
  • برچسب ها
    آشنایی با سازمان تامین اجتماعی اهداف سازمان تامین اجتماعی اهمیت سازمان تامین اجتماعی تاریخچه سازمان تامین اجتماعی خدمات سازمان تامین اجتماعی شرح وظایف کارکنان سازمان تامین اجتماعی چارت سازمان تامین اجتماعی کد اقتصادی سازمان تامین اجتماعی
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,094
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا