بیماران کلیوی چشم‌انتظار ترخیص دستگاه‌های دیالیز از گمرک

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان گفت: دستگاه‌های دیالیز موجود عمر بالایی دارد و از طرفی دستگاه‌های جدید در گمرک منتظر ترخیص است.

محمدرضا طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در چهار دهه فعالیت انجمن کلیوی در کشور، بیماران دیالیز اعضای افراد مرگ‌مغزی را دریافت می‌کنند و کلیه آن‌ها پیوند داده می‌شود که تاکنون ۴۰ هزار بیمار دیالیزی با پیوند کلیوی به زندگی برگشتند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته با کمک‌های خیران و تعامل با دانشگاه علوم‌پزشکی پیوند کلیه انجام می‌شد، تصریح کرد: با واگذاری مسئولیت به وزارت بهداشت، اکنون این روند پیچیده‌تر شده، پیوند عاطفی بین پیونددهنده و پیوند گیرنده برقرار نمی‌شود و با لزوم ثبت در سامانه مرتبط هزینه پیوند نیز افزایش یافته است.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با بیان اینکه فرد دیالیزی می‌تواند زیر دستگاه دیالیز زنده بماند، نه اینکه زندگی کند، ادامه داد: با رویکرد جدید وزارت بهداشت، هزینه پیوند کلیه افزایش یافته و به بیش از ۶۰ میلیون تومان رسیده که با این روند تعداد پیوند کلیه تقلیل پیدا کرده و تعداد بیماران دیالیزی افزایش یافته است و از مسئولان درخواست داریم این موضوع در مجلس بازنگری شود.

این مسئول با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه دیالیز در گمرک منتظر ترخیص است، عنوان کرد: دستگاه‌های موجود عمر بالایی دارد و دستگاه‌های جدید در گمرک ترخیص نمی‌شود، در حالی که با وارد شدن امکانات جدید، عمر مفید دستگاه بالا می‌رود و به تبع آن کیفیت زندگی دیالیزی‌ها بهتر می‌شود.

وی یادآور شد: فشارخون و قندخون بالا از عوامل ابتلا به بیماری‌های کلیوی است، از این رو نیاز داریم در حوزه پیشگیری نیز اقداماتی انجام شود. ۷۰۰ بیمار غربال شده در انجمن کیلوی زنجان داریم و از ۱۸۰۰ بیمار دارای پرونده، با پیوند و مراقبت ۱۴۰۰ بیمار به چرخه زندگی برگشتند.

طهماسبی با بیان اینکه می‌توان در مراحل اولیه بیماری را تشخیص داد تا به دیالیز دچار نشوند، خاطرنشان کرد: بهتر است دفترچه مراقبت برای بیماران در معرض خطر و مستعد ابتلا به بیماری خاص تشکیل شود.
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا