بامیه در بهبود دیابت موثر است ( از شایعه تا واقعیت )

  • شروع کننده موضوع اخراج شده
  • تاریخ شروع

اخراج شده

کاربر غیرعضو
خواص-بامیه-1.jpg


اگر بامیه به عنوان جزیی از رژیم دیابتی گنجانده شود می‌تواند آثار مثبتی داشته باشد.
محمدجعفر دهزاد کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: بامیه یکی از سبزی‌هایی است که ممکن است طرفداران زیادی نداشته باشد.

او گفت: اگر به کسی که عاشق سبزی ها است یک بامیه پخته شده که داخل آن به صورت لزج درآمده را بدهیم، او را برای همیشه نسبت به این گروه مواد غذایی بدگمان کرده ایم! اگر این اتفاق افتاده احتمال دارد پخت مناسبی نداشته و بهتر است شانسی دوباره به بامیه بدهیم؛ چرا که خواص زیادی دارد.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: این روز‌ها مطالبی پیرامون خواص بامیه برای افراد مبتلا به دیابت منتشر می‌شود، اما پیش از بیان خواص بامیه باید به خاطر داشته باشیم که رکن اصلی پیشگیری و یا کنترل دیابت (نوع ۲) سبک زندگی مناسب به معنای داشتن رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب است.

خواص تغذیه‌ای بامیه

محمدجعفر دهزاد افزود: نمایه گلایسمی هر ماده غذایی نشانگر میزان افزایش قند خون فرد در اثر مصرف آن ماده غذایی است و بامیه یکی از سبزی‌هایی است که نمایه گلایسمی پایینی دارد (زیر ۲۰) در نتیجه مصرف آن باعث افزایش ناگهانی قند خون فرد مبتلا به دیابتی نمی‌شود و از این نظر گزینه مناسبی برای رژیم غذایی این افراد به حساب می‌آید.

او ادامه داد: حدود نیمی از مشکلات کلیوی به علت دیابت رخ می‌دهد. کنترل فشارخون، کنترل دیابت و حفظ وزن مناسب از این مشکل پیشگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند چنانچه در رژیم دیابتی، بامیه به صورت منظم مصرف شود احتمال بروز مشکل کلیوی تا حدودی کاهش می‌یابد.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: نیمی از فیبر موجود در بامیه فیبر محلول است. فیبر محلول هضم غذا و در نتیجه ورود قند به خون را کند می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود قند خون به صورت ناگهانی افزایش پیدا نکند.

دهزاد افزود: همچنین مصرف روزانه دست کم ۲۵ گرم فیبر می‌تواند آثار سلامت بخش زیادی مانند کنترل اشتها و کمک به کاهش وزن داشته باشد.

او تصریح کرد: در نتیجه اگر بامیه به عنوان جزیی از رژیم دیابتی گنجانده شود می‌تواند آثار مثبتی داشته باشد.

روش نگهداری و پخت مناسب

محمدجعفر دهزاد گفت: بهترین روش نگهداری بامیه قرار دادن آن در فریزر و منجمد سازی آن است.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه پخت بامیه روش‌های مختلفی دارد، ادامه داد: برای پیشگیری از لزج شدن آن هنگام پخت می‌توان ترفند‌هایی را امتحان کرد.

او گفت: قرار دادن در سرکه پیش از پخت، پس از شست و شو اجازه دهیم در دمای محیط به صورت کامل خشک شود، به دمای محیط رساندن پیش از پخت، خودداری از ریز کردن و خرد کردن بامیه پیش از پخت، خرید و پخت بامیه‌های کوچک تر، خودداری از پخت بیش از حد بامیه‌ها و خودداری از قطع کردن دم بامیه هنگام پاک کردن از جمله ترفند‌ها برای پیشگیری از لزج شدن آن هنگام پخت است.?
 
  • برچسب ها
    اشکال داروی دیابت تجربیات مصرف داروی دیابت خرید اینترنتی داروی دیابت خرید اینترنتی دیابت دیابت دیابت چیست طریقه مصرف داروی دیابت عوارض دارو دیابت قیمت بروز داروی دیابت قیمت داروی دیابت قیمت دیابت مشخصات داروی دیابت مصرف همزمان دیابت با
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا