اوراق سلف موازی استاندارد چیست

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
اوراق سلف موازی استاندارد / اوراق سلف موازی استاندارد مسکن / اوراق سلف موازی استاندارد متری خانه / اوراق سلف موازی استاندارد چیه / معنی اوراق سلف موازی استاندارد /

اوراق سلف موازی استاندارد چیست ؟

اوراق سلف موازی استاندارد ابزار تأمین مالی کوتاه مدتی است که بر مبنای قرارداد سلف منتشر می‌شود و بر اساس آن عرضه‌کننده مقدار معینی از دارایی پایه رامطابق مشخصات قرارداد سلف استاندارد در ازای بهای نقد به فروش می‌رساند تا در دوره تحویل به خریدار تسلیم نماید. دارنده اوراق می‌تواند معادل دارایی پایهخریداری شده را طی قرارداد سلف موازی استاندارد به فروش رساند، یا در سررسید با شرایط از پیش تعیین شده تسویه نقدی کند و یا در دوره تحویل اقدام بهدریافت فیزیکی دارایی نماید.

ویژگیهای مهم این ابزار چیست؟
دوره عمر اوراق بین ۱ تا ۲ سال است؛طی دوره عمر اوراق، سود به دارندگان اوراق پرداخت نمی‌شود؛
اصل و سود بدهی در انتهای دوره به صورت یک‌جا بازپرداخت می‌شود؛اوراق دارای حداقل سود تضمین شده هستند که این سود بر اساس رشد قیمت دارایی (کالا) پایه تا سقف مشخصی می‌تواند رشد کند.

‏تفاوت سلف موازی استاندارد با سایر اوراق سلف‏
بر اساس شرع مقدس اسلام یکی از شرایط اصلی در معاملات این است که تا زمانی که شخصی مالک کالایی نباشد نمی‌تواند آن را به دیگری واگذار نماید، بر همین اساس معاملات ثانویه اوراق سلف دارای اشکال شرعی خواهد بود از این رو طبق مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، سرمایه‌گذاران به واسطه عقد سلف موازی استاندارد که همزمان با انجام خرید و فروش بین معامله‌گران منعقد می‌گرددمی‌توانند به معاملات ثانویه اوراق بپردازند، ( عقد سلف موازی استاندار خریدار ثانویه اوراق را به عرضه کننده دارایی مبنای انتشار اوراق حواله می‌دهد). به عبارت دیگر خرید و فروش قراردادهای سلف در بازار ثانویه، مصداق خرید و فروش مبیع سلف پیش از سررسید است که مشهور فقیهان شیعه مخالف آن بوده و باطل می‌دانند، این مسئله اگرچه از دید فقهی محل بحث و گفتگوی علمی است؛ اما برای ابزارسازی نیاز به راهکاری مطابق فتوای مشهور است و راهکار ترکیبی قرارداد سلف موازی و حواله برای حل مشکل بازار ثانویه صحیح است؛ به این بیان که خریدار سلف، به فروش مقدار معیّنی کالا به‌صورت سلف مستقل اقدام کرده و جهت دریافت کالا به فروشنده نخست سلف (شرکت عرضه کننده یا همان ناشر اوراق) حواله می‌دهد.

قرارداد سلف موازی
قرارداد سلف موازی: این نوع قرارداد مانند قرارداد سلف میباشد؛ با این تفاوت که خریدار این اختیار را دارد که قبل از تاریخ سررسید، قرارداد را به شخص ثالث واگذار کند. در این نوع قرارداد، ابتدا دارایی پایه در بازار اولیه عرضه شده و توسط خریداران مورد معامله قرار میگیرد. سپس خریداران با تسویه قرارداد با فروشنده میتوانند در بازار ثانویه، دارایی خریداری شده را به شکل سلف موازی استاندارد عرضه نمایند. گفتنی است در معاملات سلف موازی برخلاف معاملات آتی اهرم (Leverage) و فروش استقراضی وجود ندارد.

مزایای قرارداد سلف موازی
۱- تسهیل تأمین مالی تولیدکنندگان ( ورود خریداران جدید با توجه به قابلیت نقدشوندگی این معاملات)

۲- امکان معامله مجدد قراردادهای سلف (کمک به نقدشوندگی بازار)

۳- امکان کشف قیمت روزانه و لحظهای برای کالاها در چارچوب مکانیسم بازار

۴- شناسایی به عنوان ابزار مالی در شورای عالی بورس و کاهش هزینههای معاملاتی از جمله مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده در این معاملات




? آمادگی بورس کالا برای آغاز معاملات پیش فروش متری مسکن

?مدیرعامل بورس کالای ایران از آمادگی این بورس برای آغاز طرح پیش فروش متری مسکن در قالب انتشار اوراق سلف موازی استاندارد خبر داد.
 
  • برچسب ها
    اوراق سلف موازی استاندارد اوراق سلف موازی استاندارد متری خانه اوراق سلف موازی استاندارد مسکن اوراق سلف موازی استاندارد چیه معنی اوراق سلف موازی استاندارد
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,094
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا